• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Openen excel bestand, start met vraag openen xml bestand

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

skystormer

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2011
Dag experts.

Ik wil een excel bestand maken, welke bij het openen de vraag geeft om een ander bestand te openen.
Dit is in kwestie een XML bestand, welke met een normale excel structuur werkt.

Nu heb ik dit helaas heel mooi gezien bij een leverancier waar ik werk, echter die heeft dat bestand zodanig afgeschermd dat ik niet eens kan spieken, hoe zij dat gedaan hebben. Dus probeer zo iets na te maken.

Dus ik zoek een VBA command welke bij het openen van het excel bestand, mij verplicht een xml bestand aan te wijzen en deze vervolgens opent.

Kunnen jullie mij op weg helpen?

Bij voorbaat dank.

Code:
Sub OpenXmlFileInExcel()
    Dim filePath As Variant

' Prompt user to choose an XML file
    filePath = Application.GetOpenFilename("XML Files (*.xml), *.xml", Title:="Select XML File")

' Check if a file was selected
    If filePath <> False Then
        ' Open XML file in Excel
        Workbooks.OpenXML Filename:=filePath, LoadOption:=xlXmlLoadImportToList
    End If
End Sub

Dank je Globe,

Hier kan ik verder mee. Heb deze even aangepast zodat de macro wordt gestart bij het openen van het excel bestand.

Wat staaat er dan voor bijonders in dat XML bestand ?
Waarom kan de code niet zelf selecteren welk XML-bestand geopend moet worden ?

Het XML bestand is een output bestand van bestellingen welke ik maak. Normaal krijg ik deze alleen in pdf formaat met niet alle gegevens die ik wil.

Elke bestelling is een apart XML bestand. Echter er is 1 belangrijk gegeven welke ik via het systeem wil genereren. Echter dat is een gegeven welke in principe niet bestaat. Maar door dit gegeven kan ik foutgevoeligheid in grote mate omlaag brengen omdat deze dan automatisch ingelezen kan worden. (dit extra gegeven, wat niet bestaat en het systeem niet ondersteund kan ik dus zeker niet in de pdf krijgen)

Het systeem kan deze helaas niet genereren, aangezien dit via een formule gedaan moet worden. Wordt helaas niet ondersteund. Vandaar dat ik deze zelf wil toevoegen.

Waarom dan geen simpel csv of txt bestand ?
En met dir kun je gewoon alle bestanden in een directory stuk voor stuk inlezen, zonder dat de gebruiker die stuk voor stuk hoeft te selecteren.

Voor nu werkt mijn grootste leverancier nog met de pdf en bij grotere bestanden met een excel welke ik uit het systeem exporteer.
(bij de melding dat ze het XML bestand gewoon via excel kunnen openen, moesten ze toch een excel bestand hebben. Dus elk ander formaat verwacht ik deze zelfde vraag)

Het systeem genereert een XML bestand bij elke bestelling welke ik maak. Bij een groot deel heb ik deze niet nodig. Denk aan een simpel rolmaatje wat ik bestel. Dat is een artikel met een artikelnummer, welke ik zo volledig ook heb aangemaakt.

Echter dagelijks heb ik een aantal bestellingen waar ons systeem gewoon geen artikelnummer van kan maken, met meer man onze koppen er al een paar keer over gebroken. Echter geen oplossing daar op gevonden (welke niet inhield dat je een paar miljoen artikelen aan moest maken). En nu probeer ik het dus op deze manier op te lossen. Dit zijn ongeveer 10 tot 20 bestellingen per dag echter op een totaal van 30 per dag. Ook als ik de bestelling aanmaak zet ik deze gelijk in bestelling (dus het excel bestand wil ik dan van die order dan ook gelijk aanmaken)

Later als ik dit met de betreffende leveranciers heb kortgesloten, ga ik deze ook omzetten naar czv formaat. Nu is het voor de mensen die handmatig mijn bestelling invoeren dat ik niet ook nog een export moet maken van een bestelling.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan