Openen met

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjoef

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2009
Hallo, wie heeft er enig idee hoe ik middels een VBA commando het standaard programma om een .csv met kladblok te laten openen in plaats van Excell

joZ

Met het SHell commando:
Code:
Dim MyTxtFile
    MyTxtFile = Shell("C:\WINDOWS\notepad.exe E:\_HelpMij\Shell.txt", 1)

Code:
Sub M_snb()
  Shell "notepad.exe G:\OF\adressen.csv"
End Sub

De basisinstelling met welk programma een bepaald bestand primaitr geopende moet worden is onderdeeel van het windowsregister.

Laatst bewerkt:
OctaFish, dank voor je reactie. Maar ik zoek echt het veranderen van de reg sleutel. Dit omdat het bestand niet echt geopend hoeft te worden. Maar in de achtergrond via mail verzonden moet worden om ergens ingelezen te worden. Als dan de standaard open met nog op Excell staat gaat het aan de inleeskant verkeerd.

joZ

Als dan de standaard open met nog op Excell staat gaat het aan de inleeskant verkeerd.

Dat kan niet kloppen.
Met VBA kun je altijd zelf bepalen hoe een bestand wordt gelezen (bijv. met de scripting bibliotheek: opentextfile)

Op de "externe" partij heb ik geen invloed. Vandaar de oplossing aan mijn kant.

En daar heeft de externe partij niets aan.

Als ik aan mijn kant kies voor "standaard openen met" kladblok, (en de iconen veranderen in een txt afbeelding) en ik mail dan het bestand gaat het namelijk wel goed.

Dan is het blijkbaar geen csv bestand dat je verstuurt.
Hetzelfde bereik je met

Code:
filecopy "G:\OF\nieuw.csv","G:\OF\nieuw.txt"

Laatst bewerkt:
Maar dan nog: je hebt geen enkele invloed hoe de instelling aan de ontvanger kant staat: als die csv standaard opent met Word heb je nog steeds een probleem. De beste oplossing is gewoon zelf bij de inleesprocedure bepalen hoe je dat inleest. En niet met het windows register te gaan klooien. En al helemaal niet op een pc van iemand anders.... Ze zien je aankomen :).

Nee, het is niet de bedoeling dat ik op andermans pc iets ga doen. Het gaat om de pc's van onze gebruikers. Daar is gekozen voor de standaard opening van een csv met excel. Als ik op mijn pc kies voor standaard openen met kladblok is alle opgelost. Alleen wil ik de gebruikers niet lastig vallen met de procedure om standaard te kiezen voor kladblok. Ik zou dat graag in de achtergrond willen doen. Mede omdat onze pc's regelmatig via het netwerk van een nieuw image wordt voorzien en dan staat de standaard weer op excel.

joZ

Ik ben er inmiddels achter dat de keuze van het programma waarmee de csv geopend moet worden, wordt opgeslagen in je profiel. Iemand enig idee in welk bestand dat wordt opgeslagen?

Nee, het is niet de bedoeling dat ik op andermans pc iets ga doen. Het gaat om de pc's van onze gebruikers.
Tenzij je een zwaar gespleten persoonlijkheid hebt en jij ook de andere gebruikers bent, is een 'gebruiker' toch echt iemand anders als jezelf, en spreek je dus wel degelijk over 'andermans pc'.
Bedrijfsinstellingen worden via profielen uitgerold, dus daarvoor moet je denk ik bij de ICT afdeling zijn die dat beheert.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan