"Openen met"

Status
Niet open voor verdere reacties.

tuurke

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2002
Windows 7.

Stel vast dat op mijn computers "openen met" niet meer open gaat of zichtbaar wordt.

Heb als zitten googlen maar in de oplossing moet een aanpassing in "ContextMenuHandlers".
Ik weet niet of dit juist is, maar ik krijg geen access toestemming om hier iets te wijzigen.

Iemand en oplossing voor "openen met" ?

Wel een idee. Om te beginnen moet een bestand extensie aan een bepaald programma gekoppeld zijn. Anders toont zich deze menuoptie niet.

Klik hiervoor rechts op het bestand en kies Eigenschappen.
Naast de "Openen met" klik je op Aanpassen
Daar kies je het programma waarmee het standaard opent.

Ja, dat weet ik ook wel...

Het probleem is, dat bij het (rechts) klikken op bvb een ".pps" "openen met" niet meer voorkomt en ook eigenschappen is niet meer te zien.

Ik heb geen probleem om de "pps" te openen, maar vind het niet normaal dat ik "openen met" niet meer vind zodat ik zelf kan kiezen om ,bijvoorbeeld met Windows Media player te openen.

En, ik lijk niet alleen met het probleem.

Resultaat:
HKEY_CLASSES_ROOT\Unknown\shell\openas\command
Wat ik moet inbrengen als sleutel is de volgende:
C:\%windir%\rundll32.exe shell32.dll,OpenAs_RunDLL %1

Bij mij zie ik de volgende sleutels:
Naam Type Gegevens
(Standaard) Reg Expand sz %systemroot%\system32\rundell32.exe%systemroot%\system32shell32.dll,OpenAs_runDLL%1

DelegateExecute Reg sz e44e9428-bdbc-4987-a099-40dc8fd255e7

Ik denk te begrijpen dat het vervangen van de (Standaard) sleutel ik moet wijzigen/uitvoeren.

Om "Openen met" opnieuw te voorschijn te halen.

Juist ?

Heb dit aangapast..."openen met" is nog steeds spoorloos.

Ik denk dat één of andere update van Windows dit probleem heeft veroorzaakt.

Voor fouten in het register kan je terug naar een systeemherstelpunt. De laatste updates dan opnieuw en één voor één downloaden geeft misschien uitsluitsel. Windows kan zich zelf controleren (de beveiligde systeembestanden) met de opdracht sfc /scannow. Ik volg het verder met belangstelling.

Fouten in het register is maar een veronderstelling.
Wat herstelpunten betreft: ik hou wekelijks één enkele herstelpunt bij. In geval van Windows of andere problemen heb ik een software die zaken oplost indien nodig.

Ik weet ook niet of het probleem al langer loopt. Het is een kennis van mij die mij gisteren vertelde dat, voor bvb een pps email bijlage hij verplicht was om de bijlage eerst op slaan en dan te openen...omdat "openen met" niet meer beschikbaar was.

Ik ben dat nagegaan: om mijn beide computers (windows 7) hetzelfde probleem.
Heb ook vastgesteld dat in mapopties-weergave ook de vroeger wel beschikbare extensies niet meer worden geopend. Dat wist ik ook niet...
Aan diegenen die deze berichten volgen: hebben jullie deze beide problemen (openen met en mapopties) dan NIET ?

Stap 1:
  1. klik op de knop Start, typ regedit in het vak Zoeken & ENTER.* Typ het wachtwoord of een bevestiging als hierom wordt gevraagd.
  2. Klik linksboven in de menubalk op bestand & vervolgens op exporteren.
  3. Kies bovenin het scherm bij "Opslaan in" de plek waar je uw backup van het register wilt opslaan.
  4. Let erop dat je links beneden bij exportbereik "alles" selecteert.
    Geef het bestand een naam, bijvoorbeeld registerbackup.reg.
    file.php
  5. Bij "opslaan als" selecteer je Registerbestanden (*.reg)
  6. Klik tenslotte op opslaan.

Stap 2:
Open een Opdrachtprompt met administratorrechten.
typ: reg add HKCR\Unknown\shell\openas\command /ve /t REG_EXPAND_SZ /d "%SystemRoot%\system32\rundll32.exe %SystemRoot%\system32\shell32.dll,OpenAs_RunDLL %1"

Herstart.

Kijk of het opgelost is.

N.B.: Kopieer en plak de regel.
In de opdrachtregel plak je m.b.v. de rechtermuisknop → Plakken

Laatst bewerkt:
Bedankt.
Heb dat dus, zoals beschreven, uitgevoerd.
Opdrachtpromp (administ rechten) en zie
user\admin en plak daar:
reg add HKCR\Unknown\shell\openas\command /ve /t REG_EXPAND_SZ /d "%SystemRoot%\system32\rundll32.exe %SystemRoot%\system32\shell32.dll,OpenAs_RunDLL %1"
Nu wordt gemeld dat die sleutel al bestaat en of ik die wil overschrijven, dus JA.

En opnieuw opstarten.

Als ik manueel in het register ga kijken zie ik
reg add HKCR\Unknown\shell\openas\command /ve /t REG_EXPAND_SZ /d "%SystemRoot%\system32\rundll32.exe %SystemRoot%\system32\shell32.dll,OpenAs_RunDLL %1"
niet staan, maar wel:
c:\windows\system32\rundell32.exe C:\windows\system32\shell32.dll,OpenAs_RunDELL %1

Het lijkt er op dat de bestaande sleutel niet werd vervangen.

Mogelijk doe ik iets verkeerd.

Vraagje: welk is het verschil tussen "openen met" en "openen als" ?

Ik heb ook alles van het register geëxporteerd maar bij het opnieuw importeren krijg ik het volgende bericht:

Kan niet importeren, fout opgetreden bij poging om toegang tot register te krijgen.

Bedankt.
Heb dat dus, zoals beschreven, uitgevoerd.
Opdrachtpromp (administ rechten) en zie
user\admin en plak daar:
Nu wordt gemeld dat die sleutel al bestaat en of ik die wil overschrijven, dus JA.
De sleutel bestond ergo reeds

Als ik manueel in het register ga kijken zie ik
niet staan, maar wel:
c:\windows\system32\rundell32.exe C:\windows\system32\shell32.dll,OpenAs_RunDELL %1
Dat is hetzelfde namelijk de standaardsleutel; lees dit artikel eens door:http://www.computerhope.com/reg.htm

Jawel, maar in dezelfde vorm dus daar lag blijkbaar het probleem niet.

Kijk eens bij deze sleutel hoe de instellingen zijn: HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts\

Klikken op het pijltje naast FileExts zie ik alle extensies (en die hebben daar altijd gestaan).

Klik ik op FileExts staat er rechterkant niets...

Begrijp dus niet wat er moet gezien worden.

Stap 1:

1. klik op de knop Start, typ regedit in het vak Zoeken & ENTER.* Typ het wachtwoord of een bevestiging als hierom wordt gevraagd.
  2. Klik linksboven in de menubalk op bestand & vervolgens op exporteren.
  3. Kies bovenin het scherm bij "Opslaan in" de plek waar je uw backup van het register wilt opslaan.
  4. Let erop dat je links beneden bij exportbereik "alles" selecteert.
    Geef het bestand een naam, bijvoorbeeld registerbackup.reg.
    file.php
  5. Bij "opslaan als" selecteer je Registerbestanden (*.reg)
  6. Klik tenslotte op opslaan.

Stap 2:
  1. Rechtsklik onderaan in dit bericht op de internetkoppeling → Koppeling opslaan als → sla het op op je bureaublad als fileexts.reg of
  2. Download fileexts.txt onderaan in dit bericht naar je bureaublad en hernoem het naar fileexts.reg

Rechtsklik fileexts.reg → Samenvoegen

Herstart en kijk of het opgelost is.

http://www.daniel.vanmelzen.eu/uploads/q5cA6cBjW901Lse6.txt

Laatst bewerkt:
Bij het samenvoegen krijg ik:

Kan c:\users\admin\desktop\Fieleexts.reg niet importeren. Niet alle gegevens zijn naar het register geschreven. Sommige sleutels worden gebruikt door het systeem of andere processen.

Uitgevoerd: maar krijg hetzelfde bericht.

Update:
Vermits ik sinds een week aan de hand van diverse suggesties, zowel op dit forum als bij het googlen, heb uitgeprobeerd en in vaststel dat ik exporteren van het register zonder problemen lijkt te lukken maar het importeren WEL een probleem geeft heb ik mijn desktop (op de welke alle aanpassingen werden uitgevoerd) teruggezet met een Norton Ghost image van een tweetal weken terug.
Dus alle wijzigingen (o.a. register)later uitgevoerd zijn dus verdwenen.
Normaal neem ik (zowel op laptop als op desktop) wekelijks een Ghost image. In geval van problemen is mijn systeem opnieuw gezuiverd na een twintigtal minuten.

Dit is ook de reden waarom ik nooit een import of export van het register had uitgeprobeerd.

Daarmee zijn de open met en mapoptie niet opgelost...

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,
tuurke zei:
Heb je geprobeerd de tekenreeks/waardegegevens handmatig aan te passen (i.p.v. RunDELL naar RunDLL)? Dubbelklik op (Standaard).
Dit is m.i. je probleem
Heb je de machtiging van de subsleutel "command" gecontroleerd (rechtsklik>Machtigingen)?

Als ik dit allemaal lees bekruipt mij toch het nare gevoel dat dit een virus enz. gerelateerd probleem is.
tuurke zei:
Het probleem is, dat bij het (rechts) klikken op bvb een ".pps" "openen met" niet meer voorkomt en ook eigenschappen is niet meer te zien.
Kun bij alle programma's de "eigenschappen niet meer zien? Dus ook de tab "Beveiliging" niet neem ik aan.
Dat geeft stof tot nadenken. Hoe staat de schuifregelaar bij "Accountbeheer" ingesteld?
Zijn wel alle reguliere extensies onder de regsleutel HKCR aanwezig?
tuurke zei:
Kan c:\users\admin\desktop\Fieleexts.reg niet importeren.
Allemaal aanwijzingen dat hier iets niet klopt.
Welke versie heb je van Win 7?
Welke accountrechten heb je?
Al geprobeerd als Adminstrator in te loggen?
Run de Command Prompt (rechtsklik uitvoeren als....) administrator.

To enable the Windows 7 administrator account:
Typ achter de prompt:
net user Administrator /active:yes (Let op de spatie)
Entertoets en herstart.

To disable the Windows 7 administrator account:
Typ achter de prompt:
net user Administrator /active:no (Let op de spatie)
Entertoets en herstart.
Je hebt verder geen zgn. SystemOptimizers op je pc?

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jouw input.

Heb je geprobeerd de tekenreeks/waardegegevens handmatig aan te passen (i.p.v. RunDELL naar RunDLL)? Dubbelklik op (Standaard).
Ik heb die sleutel manueel op het forum ingevoerd en tweemaal verkeer "rundell" ingetikt. Er staat wel degelijk: "rundll". Sorry.

Heb je de machtiging van de subsleutel "command" gecontroleerd (rechtsklik>Machtigingen)?
Command: rechtsklikken, zie ik voor machtiging command: "MAKEREIGENAAR".

Kun bij alle programma's de "eigenschappen niet meer zien? Dus ook de tab "Beveiliging" niet neem ik aan.
Begrijp ik het correct: als ik in de verkenner "rechts" op een bestand klik zie ik van "uitvouwen tot eigenschappen", dus normaal.
Klik in de verkenner op "extra"-"mapopties" dan zie ik daar enkel Algemeen-Weergave-Zoeken staan. Het vroeger "Bestandstype" vind ik niet meer en lijkt vervangen door "Zoeken".

Dat geeft stof tot nadenken. Hoe staat de schuifregelaar bij "Accountbeheer" ingesteld
Staat gans beneden: "Nooit een melding weergeven" (als dat de sleutel is die bedoeld wordt ?).

Zijn wel alle reguliere extensies onder de regsleutel HKCR aanwezig?
Hier zie ik ze allemaal: HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts\

Windows versie op laptop en desktop: Windowns 7 Premium 64 bit
Accountrechten: Administrator

Je hebt verder geen zgn. SystemOptimizers op je pc?
Heb diverse software op de computers maar weet niet wat je bedoelt met optimizers. AVG PC Tuneup ?

Heb verder geen problemen: alle email bijlagen worden met de ingestelde (bvb pps met PowerPoint enz) extensies automatisch geopend.
Denk absoluut niet dat dit te wijten is aan een virus of dergelijke waarom heeft mijn kennis, die bij mij het probleem aankaartte...) diezelfde symptomen ? Bij hem is het nog vervelender: hij moet elke bijlage eerst opslaan om die daarna te kunnen open.

Het lijkt er op dat er geen doeltreffend en onmiddellijk wonder voorstel voorhanden is en stel dan ook voor om dit hoofdstuk af te sluiten.
Iedereen bedankt en wie weet komt er nog correcte oplossing uit de lucht gevallen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan