OpenGL vs DirectX

Status
Niet open voor verdere reacties.

rappybas

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2007
Hallo,
Ik ken eindelijk een beetje C++
En wil nu een beetje grapfische dingen ermee doen,
maar wat is sneller?
DirectX of OpenGL?
Omdat heel veel games DirectX gebruiken,
en mensen ook tegen mij zeggen dat 'ie wel iets beter is.
Maar over OpenGL vind ik veel meer tutorials etc.

Als je DirectX beter vind,
weet je dan miss. ook waar goede tuts zijn?

Laatst bewerkt:
wat bedoel je met sneller? dat je het sneller leert of dat de functies sneller uitgevoerd worden? Ik denk niet dat als je het tweede bedoelt je je zorgen hoeft te maken over het verschil tussen de twee. Zelf vind ik het belangrijk hoe toegankelijk het is en of ik de werking van alles een beetje kan begrijpen. Ik heb gekozen voor DirectX omdat naar mijn idee die wat stabieler is( je weet wat het hoort te kunnen omdat er maar 1 versie is ) en omdat de structuur logischer klonk toen ik er naar keek.

Als je met tutorials gaat beginnen moet je met dit soort dingen wel uitkijken dat ze niet outdated zijn, in deze librarys wordt vaak als er een nieuwe release komt iets weg gelaten of veranderd. Boeken zijn de oplossing want daar wordt vaak ook de oude release mee gegeven en er is vaak een site waar gevonden fouten uit het boek op staan dus dan krijg je het gehele plaatje.

Als je met sneller, sneller rendere bedoelt dan is directX iets beter dan openGL. Het nadeel ervan is dan wel dat hetgeen je schrijft enkel toegankelijk is voor windows gebruikers. Terwijl openGL op elk platform werkt.

Maar die 2 zijn niet de enige, en zeker niet de beste oplossingen om grafische omgevingen aan te maken. Ogre is bijvoorbeeld ook een mogenlijkheid http://www.ogre3d.org/.

Het voordeel aan openGL is dat het een simpele syntax heeft en dat er veel tutorials beschikbaar zijn. the redbook is er een voorbeeld van http://www.opengl.org/documentation/red_book.

welke methode je ook gebruikt, de snelheid van de applicatie hangt af van hoe efficient de code is geschreven ( en daar bedoel ik niet mee dat je moeilijk leesbare code moet gaan schrijven )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan