openID

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
Soms zie ik op een forum een mogelijkheid om in te loggen met een OpenID-account.
Inmiddels heb ik begrepen dat als je een Google-account hebt, je daarmee ook een OpenID-account hebt. Maar wat is dan je loginnaam? Op http://forum.ubuntu-nl.org/login/ wordt alleen maar een openID-naam gevraagd, maar hoe weet deze website nu dat als ik hier mijn voor- en achternaam invul (dat is mijn Google-accountnaam) dat ik wil inloggen met mijn Google-account en dat dit niet mijn Yahoo-account is of van een andere aanbieder?
Op de website van OpenID staat een link naar de pagina van mijn Google-profiel, maar dan heb ik een complete URL als mijn loginnaam??

Wanneer ik verder ga zoeken, kom ik uit bij een Nederlandstalige pagina, maar ik twijfel eraan of dit hetzelfde is als de internationale OpenID.
 
Hoi guidovanh,

Bijvoorbeeld gebruik je als OpenID het Google-acount dat wil dus zeggen dat je inlog bij Google, als dan naar een website gaat waar je wilt inloggen dan wordt je herleid naar de OpenID hosting aanbieder en in dit geval is dat dan Google.
Zo'n website waar je kunt inloggen met een OpenID als je Google-acount heeft zich daarvoor dan ook bij Google aangemeld.

b.t.w:
Met privacy en profiling moet je natuurlijk niet vergeten dat je met een OpenID zo ook informatie over je zelf verstuurd zoals waneer hoe vaak en welke websites je bezoekt naar bijvoorbeeld Google.

Een security risico is met 1 gebruikersnaam en wachrwoord voor alle websites dat als kwaadwillende personen die van je hebben ze meteen dat van alle websites hebben.
Door bijvoorbeeld een phishing website te gebruiken waar naar herleid (redirect) wordt en de in-log gegevens worden verzameld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan