Openoffice thuis werkt niet met MS op school

• Onderwerp starter Onderwerp starter LWM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Voor schoolgaande dochter PC gekocht en daarop Openoffice geinstalleerd. Zou volgens kennis uitwisselbaar zijn met MS Office dat op school wordt gebruikt. Maar mailtjes naar school met grafisch tekenwerk (OoDraw) zijn daar helemaal niet te openen. Tekstdocumenten (OoWrite) geven op school de melding 'bestand onbekend'. 'Openen met...' als Worddocument levert een pagina vol onbruikbare 'tekentjes' op.
Ik heb een gratis conversieprogramma gebruikt om het tekenwerk als bmp-document te kunnen verzenden, maar zo'n omweg is natuurlijk niet de bedoeling. Is Openoffice nu wel of niet uitwisselbaar met MS, doen we iets fout of word ik toch gedwongen om MS Office aan te schaffen?
Met vr. groet LWM

Hoi,

De tekstdocumenten dienen opgeslagen te worden als .doc (Word) bestand om deze daar op school te kunnen openen. Ga hiervoor naar Start > Opslaan als > Type: .doc.

Het grafische tekenprogramma ken ik niet, maar misschien kun je dit op slaan als .jpg of .png (een afbeelding), of is dit geen optie?

Bedankt voor het advies Jelly,

Met Write (tekstdocumenten) werkt het nu prima en daar zijn we erg blij mee.

Met het tekenprogramma lukt het niet. Ik kan het grafische resultaat van het OpenOffice tekenprogramma dus wel omzetten naar .bmp (bitmap) en mailen (als originele grootte =A4 formaat) maar ik hoor zojuist dat door de omvang bij het binnenhalen de mail op school vastloopt. Gek, want als ik het van mijn dochter haar pc naar mijn pc mail lukt het wel al gaat het erg traag. Ik kan het dan gewoon openen. Mail ik het op een andere manier, dan is het plaatje te klein en wordt het korrelig als je het vergroot. Het is de bedoeling dat ze haar maaksel van thuis op school verder met Paint kan bewerken. Daar kom ik dus niet uit. Hopelijk weet iemand anders raad.

vr. groet
LWM

Hoi,

Dat van die grootte bestanden klopt! Als je een afbeelding als .bmp opslaat neemt dit veel ruimte in, dus zeker wanneer het bestand zo groot is als een A4...

Ik ken het programma Draw dus niet. Als je het eens probeert op te slaan als .png is het bestand niet zo groot en heb je weinig (of geen) kwaliteitsverlies. En een png is in ieder simpel tekenprogramma te openen.

Maar, er is denk ik (als ik goed raad) zowieso een lastig probleempje: een draw document kan misschien wel verschillende dingen bevatten (een stukje tekst en wat figuren bijvoorbeeld), die je zonder Open Office niet meer apart van elkaar kunt veranderen. Het plaatje wat je dan op school kunt bewerken is zeg maar "plat": je kunt bijvoorbeeld niet meer de tekst selecteren en op [Backspace] drukken om er een andere tekst neer te zetten, want het is een afbeelding geworden.

Misschien is dit geen probleem, maar ik zeg alvast even wat ik denk. ;)
Probeer in ieder geval de png eens.

opslaan DRAW-objecten

De truc met DRAW-objecten, dus de tekeningen die je daarmee gemaakt hebt, is dat je die objecten moet exporteren.

Exporteren dus en niet opslaan. (Het bestand kun je gewoon als .odg opslaan)

Selecteer het getekende object en kies dan Bestand > Exporteren

Het dialoogvenster Opslaan als verschijnt. (Dat wijst zich vanzelf denk ik)

LET OP: onder de vakken waar je de naam opgeeft en de extensie staan twee keuzevakjes.

De onderste is Selectie. Die even aanvinken, anders slaat hij inderdaad het hele document op

Voorbeeldje bijgevoegd (Getekende object stond midden op A4 en vulde dat redelijk op)

Overigens zou er voor MS een gratis plugin zijn die odt-bestanden kan lezen.
Misschien iets voor de ICT-meester ?

http://www.sun.com/software/star/odf_plugin/get.jsp

Bijlagen

• Testje.png
    Testje.png
    5,3 KB · Weergaven: 75
Laatst bewerkt:
Beste DiGro
Heb geprobeerd het Draw plaatje van haar naar mijn PC te mailen, maar dat lukt niet.
We hebben het volgende gedaan:
1 Het odg-plaatje dubbelgeklikt. Opent in Draw.
2 Afbeelding geselecteerd met CTRL A.
3 Bestand exporteren.
4 Onderste keuzevakje aanvinken (was al zo, dus bovenste vinkje weggehaald).
5 Bestandsnaam toegekend (proef) en Opslaan.
6 Volgt scherm PNG-opties met Modus: compressie instellen. Stond op 6 dus zo gelaten.
7 OK geklikt. Dan verschijnt de pagina waar het ikoontje van het oorspronkelijke odg document staat met een nieuw ikoontje met de aanduiding: Type bestand.
8 Aangeklikt Paint, want dat wordt standaard op school gebruikt.
9 Verschijnt schermpje ..........(huppeldepup)..........is niet gevonden.
Wat doen we verkeerd?

We hebben het volgende gedaan:
1 Het odg-plaatje dubbelgeklikt. Opent in Draw.
2 Afbeelding geselecteerd met CTRL A.
3 Bestand exporteren.
4 Onderste keuzevakje aanvinken (was al zo, dus bovenste vinkje weggehaald).
5 Bestandsnaam toegekend (proef) en Opslaan.
6 Volgt scherm PNG-opties met Modus: compressie instellen. Stond op 6 dus zo gelaten.
7 OK geklikt.
Dan verschijnt de pagina waar het ikoontje van het oorspronkelijke odg document staat met een nieuw ikoontje met de aanduiding: Type bestand.
8 Aangeklikt Paint, want dat wordt standaard op school gebruikt.
9 Verschijnt schermpje ..........(huppeldepup)..........is niet gevonden.
Wat doen we verkeerd?

Ik denk dat het bij het exporteren fout is gegaan:
4 Onderste keuzevakje aanvinken (was al zo, dus bovenste vinkje weggehaald).?
In dit scherm geef je op waar je het bestand wilt opslaan. (Ik neem aan dat het een bekend scherm is)
Door het bovenste kruisje weg te halen krijgt de afbeelding die moet worden opgeslagen de extensie van het Draw-document, omdat de computer dat onthouden heeft. Paint kan dit bestand niet openen omdat het geen plaatje is.

Gebruik de volgende gegevens eens:

Bestandsnaam : proef
Bestandsindeling: PNG - Portable Network Graphic (.png)

Keuzevakjes:
Automatische bestandsnaamextensie - selecteren (AAN zetten)
Selectie - selecteren (AAN zetten)

Op deze manier wordt de geëxporteerde afbeelding opgeslagen als : proef.png in de map die je in het vorenbedoelde venster hebt gekozen.

Als je nu Paint opstart kun je onder Bestand > Openen zoeken naar proef.png en het dan in Paint openen

(ps: in plaats van PNG, mag je ook BMP of JPG gebruiken, als het maar grafisch is en dat zijn alle drieletterige items in die keuzelijst.)

Laat me even weten of het lukt

AANPASSING; ik heb net even een handleidinkje in elkaar geflanst. Is net te groot om hier te plaatsen

Laatst bewerkt:
Ik heb nu twee keer gereageerd maar ik zie mijn reacties niet in het forum verschijnen?!

Blijkbaar lukt het nu weer. Kan ook aan mij liggen. Mijn pc crasht momenteel continu en heeft dan zijn taken niet uitgevoerd, zoals mail verzenden. Balen!

Wat betreft het opslaan en mailen van odg-bestanden. Ook opslaan als png en jpeg lukt niet. Na het aanvinken van de twee keuzevakjes verschijnt er nog een scherpje. Bij png moet je daarin compressie instellen tussen 0 en 9. Die stel ik op 0 in. Bij jpeg moet je de kwaliteit instellen. Die zet ik op maximaal. Zowel in png als jpeg worden de documenten dan verminkt opgeslagen. Het gaat om een tijdschriftomslag dat mijn dochter heeft gemaakt met foto’s , tekeningen en tekst. De ondergrond is roze. In die ondergrond vallen rechthoekige witte vlakken en banen. De rest is prima. Bij bmp (wat te zwaar was) was de achtergrond wel goed.

Wat betreft de Write tekstdocumenten die ze keurig als .doc opslaat. Die zijn na het mailen ook niet goed (ik had gezegd van wel, maar blijkt niet dus). Na openen zijn het allemaal onleesbare tekentjes. Snap er niets van.

Wat betreft de Write tekstdocumenten die ze keurig als .doc opslaat. Die zijn na het mailen ook niet goed (ik had gezegd van wel, maar blijkt niet dus). Na openen zijn het allemaal onleesbare tekentjes. Snap er niets van.
Dat is wel raar, want dat zou echt goed moeten gaan. Weet je zeker dat het niet perongeluk als document.doc.odt hebt opgeslagen?

Blijkbaar lukt het nu weer. Kan ook aan mij liggen. Mijn pc crasht momenteel continu en heeft dan zijn taken niet uitgevoerd, zoals mail verzenden. Balen!

Wat betreft het opslaan en mailen van odg-bestanden. Ook opslaan als png en jpeg lukt niet. Na het aanvinken van de twee keuzevakjes verschijnt er nog een scherpje. Bij png moet je daarin compressie instellen tussen 0 en 9. Die stel ik op 0 in. Bij jpeg moet je de kwaliteit instellen. Die zet ik op maximaal. Zowel in png als jpeg worden de documenten dan verminkt opgeslagen.

Bij mij lijkt het prima te gaan. Zie

Al deze afzonderlijke elementen zijn Gegroepeerd en vervolgens vanuit het .odg bestand Geëxporteerd als png. Met dit als resultaat. Volgens mij doe je alles goed. Ik kan het niet verklaren.

Voor zover ik weet is OO-Draw een vector-tekenprogramma. Wil je daarmee jpg/jpeg-plaatjes maken dan zul je moeten exporteren naar jpg en niet zoals al opgemerkt opslaan. Een vector tekenprogramma heeft een groot voordeel boven een pixel-programma: je kunt (ongelimiteerd) opschalen zonder kwaliteitsverlies. Bij pixels levert vergroten een korrelige zaak op, wat bij vector afbeeldingen niet het geval is omdat wiskundig wordt geschreven dat er een punt naar punt verbinding moet worden gemaakt om het versimpeld te zeggen en een lijn kun je oneindig verlengen.
Word is niet in staat vector-afbeeldingen te openen zoals je hebt gemerkt, vandaar die export naar jpg noodzaak.

Eventueel kun je pixel-plaatjes (zoals foto's) maken en bewerken met het voortreffelijke en eveneens gratis programma Photofiltre. Door ook de NL taal module te downloaden en na installatie in de Photofiltre map bij de Program files te plakken wordt de zaak nog NL ook. Met Photofiltre gemaakte afbeeldingen kan Word wel aan, want pixel-afbeeldingen.

Jan

Beste helpers,

Ik heb zelf een ernstig gecraste pc (blauw scherm ook in veilige modus en administratorwachtwoord kwijt voor systeemherstel) dus ik moest dit probleem even laten rusten.

Ik ga nu weer proberen om met jullie adviezen dit probleem op te lossen. Het voorbeeld plaatje ziet er inderdaad prima uit. Bij ons vallen er dus witte gaten in na het opslaan in JPEG. We gaan het nu met exporteren proberen. Kijken of dat lukt.

Beste helpers, we geven het op.

De eindstand is als volgt:
De OpenOffice grafische documenten zijn omgezet naar jpeg of andere gangbare formats niet bruikbaar. Op de school wordt PaintShop Pro gebruikt. Als het daarmee wordt geopend gaat dat moeizaam en er zitten 'gaten' in het beeld. Alleen omgezet naar bmp werkt het, maar dat geeft bij het mailen problemen omdat het te zwaar is.

De OpenOffice tekstdocumenten omgezet naar Word documenten zijn alleen te openen op de computer waarop ze zijn gemaakt. Ze zijn echter Niet op andere computers te openen. Niet als je het Word-document mailt en ook niet als je het fysiek met een met een usb-stickje overbrengt. Kijk je echter naar het icoontje van het ongeopende document dan is dat het overbekende word-document icoontje en ook bij 'eigenschappen' kan ik niet anders constateren dan dat het een doodgewoon word-document is. Toch krijg je de melding dat het programma om het te openen onbekend is.

Tenzij iemand nog iets weet, stappen we noodgedwongen weer over op MS Office dat we via school kunnen krijgen.

Hmmm, wat jammer dat het niet lukt. :(
Ik heb nooit eerder gehoord van problemen tussen OO en MS Office.

Had je al eens geprobeerd om OO te verwijderen en weer opnieuw te installeren?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan