openoffice - veel mensen kunnen mijn brieven niet openen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

robert N

Gebruiker
Lid geworden
25 apr 2002
Gebruik sinds enige tijd OpenOffice 3.2.

Vraag: bij het versturen van mijn mail/post/brief kunnen veel mensen mijn brieven niet openen/lezen? Hoe kan dit? Kortom, erg vervelend als je bvb. een sollicitatie brief (bijlage) verstuurd. En de toekomstig werkgever je brief niet kan lezen/openen.

Moet ik Openoffice eraf gooien en Microsoft Office voor 110€ aanschaffen??

Hoe zit dat?

Hoe sla jij je documenten op? Als .doc of als een andere extentie? De standaard extentie waaronder openoffice opslaat is niet .doc . En laat het nu .doc zijn dat word van microsoft wil hebben.
Als je kiest voor opslaan als en dan voor. doc of .docx voor de recentere versies van word dan kunnen zij hem wel openen

Helaas voor jou is het nog steeds zo dat open office niet mainstream is. En inderdaad, sla je je brieven wel op als .doc (of docx)?

Je zou eventueel je CV ook in PDF formaat kunnen versturen.

Zie achter mijn brieven etc. odt staan...?
Dus ik vermoed dat ik mijn documenten die ik maak m.b.v. Openoffice automatisch opsla via ODT?
Of wat dat ook mag betekenen..

Dat is inderdaad het probleem. Als je bij opslaan als gewoon kiest voor .doc of een ander formaat dat word kan lezen is je probleem opgelost.

Het probleem is trouwens niet het probleem van open office. Dit probleem word veroorzaakt omdat Microsoft office het open document formaat niet wil lezen. Dit natuurlijk om ervoor te zorgen dat iedereen afhankelijk blijft van hun pakketten.

Bij opslaan als nu de instelling gewijzigd naar :Microsoft word 6.0 (doc)
Begrijp dat ik dan vanaf heden dit/mijn probleem heb opgelost...

Als je een document onder die indeling opslaat kunnen mensen met Microsoft word het ook lezen.
Ik denk wel dat je elk document een keer zo moet opslaan. Standaard slaat open office op onder odt dacht ik.

Hoi

Je kunt in Writer wel degelijk instellen, dat documenten altijd moeten worden opgeslagen als Word-document:

Menu: extra/optie's/laden-opslaan/algemeen/altijd opslaan als..........

Wél zo handig .... ;)

Dat openoffice standaard in odt staat kan/zal wel zo zijn! Ik heb het nooit na het installeren aangepast tot en met de dag van vandaag! Stomweg omdat ik dit niet wist. Hopelijk gaat het in de toekomst goed met het versturen en openen van mijn bestanden.

Dank voor uw tips/uitleg

Robert, ik snap helemaal niks van je opmerking.

Ik ga alleen maar in op de opmerking van Jarco:

Ik denk wel dat je elk document een keer zo moet opslaan. Standaard slaat open office op onder odt dacht ik.

.... standaard slaat Writer uiteraard een tekstdocument op als Writer-document (.ODT),
ik geef alleen maar aan dat je dat kunt wijzigen, zodat elk document dat je in Writer maakt vanaf dat moment als Word-document wordt opgeslagen (.DOC). Zodat je dat niet elke keer handmatig hoeft te doen ......

Nogmaals: Wél zo handig, want dit was 'The f***' toch juist jou probleem dacht ik zo .... :mad:

probleem dus opgelost/nu microsoft word 6.0 doc! Als instelling i.p.v. ODT! Bij mij heeft Openoffice altijd op ODT gestaan!
Heb/had geen idee hoe en wat! Kon netjes mijn briefjes tikken en versturen maar heel vaak kon de ontvanger mijn post dus niet openen. En kreeg ik mijn post/brieven weer terug geketst.

Hopelijk is dat nu ten einde! En kan de ontvanger mijn brieven direct openen.

Sla het liever op als Word 97/2000/XP, dat formaat wordt beter ondersteund.

Aha word 97/2000/xp, dat zal wel een nieuw formaat zijn, want tot op de dag van vandaag bestaat dat nog niet.

Het staat in de lijst met bestandsformaten die door OOo worden ondersteund. Word 6 is inmiddels erg oud en de bestanden hadden een andere indeling dan in de latere versies van Word. Voor de versies 97, 2000 en XP werd dezelfde indeling gebruikt, en daarin opslaan wordt door veel ervaren gebruikers van OOo op bijvoorbeeld http://user.services.openoffice.org/en/forum/ aanbevolen. Al die versies gebruiken als extensie .doc, maar je krijgt nog geen geldig Word-bestand uit een odt-bestand door de extensie in .doc te veranderen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan