• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Openstaand saldo in een bepaalde maand berekenen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spetie

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2016
Goedemorgen,

ik ben op zoek naar een formule die in kolom O het saldo weergeeft dat nog openstaat op de grootboekrekening van kolom D
Deze formule moet meefluctueren, als de huidige maand wijzigt.
Het probleem zit hem in het feit dat sommige zaken in een eerdere maand beginnen en ook eerder dan de periode eindigen en sommige zaken later dan de periode beginnen.
Hoop dat iemand mij hier mee kan helpen.

met vriendelijke groet,

Gert

Bijlagen

Zo misschien?
Code:
=SOM.ALS([grbreknr];[@grbreknr];[bedrag])

Correct, formule in #2 geeft altijd het actuele saldo. Je kan niet terugkijken wat bijvoorbeeld het openstaande saldo in maart was... daarvoor is SOMMEN.ALS nodig, zoals in voorbeeldje hierboven.

@AlexCel, volgens mij houdt jouw formule geen rekening met regels die van toepassing zijn op een latere periode (deze uitsluiten)?

Ik heb het zo toegepast:
Bekijk bijlage 329179

Waarbij alle periode <= huidige periode worden meegenomen.

Hallo,

bedankt voor de snelle reactie. :) Dat is een mooie formule, maar nog niet helemaal goed. De bedoeling is trouwens dat die Kolom M optelt en niet kolom P. Daar was ik ook niet helemaal duidelijk in.
Ik heb hem nu iets aangepast, maar hij klopt nog niet helemaal.
Als ik hem nu zet op bijvoorbeeld maand 2 geeft die voor de 11900000 als resultaat -494. Dat is -166,67-260,73 en -66,67 (Rij2, rij6 en rij 8)
De -166,67 en de -66,67 zijn echter al in periode 1 begonnen en moeten dus eigenlijk 2 keer meetellen. Het echte saldo zou dan moeten zijn -727,41. (2 keer -166,67, 2 keer -66,67 en 1 keer -66,67).
Hetzelfde geldt voor alle regels die in latere perioden beginnen.

Is daar wat op te bedenken?

Bijlagen

Goedemiddag,

er zit toch nog een foutje in de formule. Ik neem als voorbeeld rij 5, rekening 47008000. Die begint in periode 4 en eindigt in periode 6. Oftewel 3 periodes.
Tot periode 6 gaat het goed, maar als je periode 7 selecteert, wordt het bedrag 400 Euro, terwijl het totaal bedrag maar 300 Euro is.

Bijlagen

Ik heb de EN formule eruit gehaald en iets aangepast.
Het is wel aardig om te zeggen dat je de kolomkop van aantal maanden, naar laatste maand hebt veranderd. Dat maakt namelijk nogal een verschil ;)(niet de enige oorzaak van het probleem trouwens).

Bekijk bijlage Formulevraag (KL) (3).xlsx

Dat is de oplossing! Bedankt.

En ja ik heb de kolomkop aangepast. Die was nogal onduidelijk. Heel scherp gezien ook. ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan