• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

openstaande postenlijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cruimel

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2009
Hallo Forumleden,

Ik heb een uitdaging :cool:. Ik probeer via samengesprokkelde topics 1 totaal bestand te maken. Dit lukt maar gedeeltelijk.
Ik gebruik deels VBA en deels excelformules, maar dat lijkt niet zo een goede mix, want ik kom maar niet uit de eind oplossing.

Er is een bronbestand wat een export is uit een financieel systeem. Hiermee wil ik aan de slag om in een ander bestand dit in te lezen via excelformules. Daarna moet een excelformule verticaalzoeken adresgegevens ophalen. Uiteindelijk moet een VBA met sneltoets cntrl o, het uiteindelijke resultaat wegschrijven in waardes en een mooie opmaak.

1e probleem, het ophalen via excelformules van brondata gaat niet altijd goed. Kan dit ook via VBA??
2e probleem, het adresopzoeken via verticaalzoeken gaat ook niet lekker omdat de broncel uit het bronbestand komt en niet een opmaak standaard heeft (groen driehoekje)
3e probleem, het wegschrijven via VBA gaat wel goed en ik krijg de waardes waar ik dat graag wil.. Maar de opmaak voor verder versturen is niet mooi. Er mist nog iets in de code voor de opmaak.

Vele topics bekeken en geprobeerd met stukjes van de oplossingen toe te passen. Helaas niet mijn gewenste resultaat bereikt. :o

Wie durft??

Veel dank,
Cruimel

Bijlagen

Je tabblad " openstaandedepostenlijst " is zo gehandhaafd dat ik op blad2 de formule heb gezet . ik heb vert.zoeken via tabblad in kolom D en ik heb van de lijst debiteuren een validatie gemaakt Ctrl F3 op die manier kan het ook , alles kan nog getuned worden .
Het was maar om te zeggen dat je goed zat met de formule , maar dat je tabblad "" openstaandedepostenlijst " schade heeft van verkeerde celopmaak .
kijk ook in cel A1 samenvoegen van tekst

Bijlagen

Hoi trucker,

Bij het bestand wat ik heb bijgesloten zie ik dat de vba niet meegekomen is. Weet even niet waarom dat niet is gelukt.
Hier nog even de losse codes

Sub openstaandepostenlijst()
'
' openstaandepostenlijst Macro
' openstaande postenlijst opstellen per klant
'
' Sneltoets: CTRL+o
'

Dim filenaam As String
With Application
.ScreenUpdating = False
.DisplayAlerts = False
End With
filenaam = ActiveSheet.[A1].Value & ".xls"
[A1:F2000].Copy
Workbooks.Add
Selection.PasteSpecial xlPasteValues, xlNone, False, False
Selection.PasteSpecial xlPasteFormats, xlNone, False, False
[A1].Select
'alle sheets verwijderen behalve het eerste
For Each Sh In Worksheets
If Sh.Index > 1 Then
Sh.Delete
End If
Next
With ActiveWorkbook
.SaveAs "C:\Users\admin\Documents\excelbestanden\excelvba\openstaande postenlijsten rapporten\" & filenaam, xlNormal, "", "", False, False
.Close
End With
With Application
.DisplayAlerts = True
.ScreenUpdating = True
End With
[A1].Select
MsgBox "File is opgeslagen"
End Sub

Ik kom er niet uit wat je bedoelt met valideren F3.
Eigenlijk had ik gehoopt dat ik geen losse excel formules zou hoeven toepassen maar dat alles via VBA zou lukken. De VBA wat ik heb gebruikt tot zover zijn aangepaste regels uit eerdere topics.
Het zou fijn zijn om dit uit te breiden, zodat per VBA de data kolommen uit het sapbrondatatest bestand worden gehaald en dat het adres wordt aangevuld met een vba lookup uit het blad debiteuren.
Zou dat mogelijk zijn, denk je??

Cruimel

Hallo Forumleden,

Ik denk dat ik mijn probleem in gedeeltes moet aanbieden.

Wie kan mij zeggen wat er veranderd moet worden aan de hieronder genoemde excel formule?
Doel is om vanuit een ander bestand "sapbrondata" (wel in dezelfde map opgeslagen) bepaalde kolomregels opgehaald moeten worden. Dat gaat 1x goed, maar als het bestand met de brondata veranderd in minder regels, dan houdt de formule op de een of andere manier "oude niet meer bestaande" informatie vast als de formule doorgesleept wordt naar onderen. Terwijl ik denk rekening te houden met Als leeg formule.
Wie weet raad?

=Als([sapbrondata.1]Blad1!$C2="";[sapbrondata.1]Blad1$C2)

Hartelijk dank voor elke tip.
Cruimel

Waarom niet gewoon
Code:
=[sapbrondata1.xls]Blad1!$C$2
?
in bijlage de twee bestandjes .
gestest met gesloten bestandje ( sapbrondata1)
Code:
'='C:\Users\Daniël\Documents\deposi\[sapbrondata1.xls]Blad1'!$C$2

Bijlagen

Hallo Daniël,

Dankjewel, ik ben tevreden met je eerste suggestie. Ik wilde eigenlijk het gelijk mooi maken, maar het bestand wordt er onnodig zwaar van. Dan maar even een handmatige actie door de regels te verwijderen waar in brondata geen data wordt opgehaald.

Cruimel

Hallo Daniël,

Dan maar even een handmatige actie door de regels te verwijderen waar in brondata geen data wordt opgehaald.

Cruimel

Eventueel via een macro Cells.select > EntireRows.delete ??

Hoi Daniël,

Mmmm toch nog aan het stoeien, ben iets te snel geweest met topic op opgelost te zetten. :(
De suggestie die jij mij aangaf, geeft toch een onstabiel resultaat als de brondata veranderd. Hij blijft oude info vasthouden. Het moet eigenlijk zo betrouwbaar worden dat je niet meer naar de bron hoeft te kijken of alles kloppend is overgezet.

Jou laatste reactie door cellen leeg te maken via een vba code klinkt goed, alleen hoe en waar zet ik deze code tussen mijn reeds bestaande vba code?

Ik sluit even ververste bestanden bij.

Dankjewel alvast voor het kijken.

Cruimel

Bijlagen

Hoi Daniël en andere forumleden,

Ik zet de vraag op opgelost, ben met mijn probleem eruit gekomen in de spin off van mijn andere topic VBA in this workbook.

:D

Dankjewel,

Cruimel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan