opgeblazen pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

spaopie

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2001
*snik* het ergste wat iemand op pc-gebied kan overkomen is mij afgelopen week gebeurd: Ik zat in Word te werken, toen spontaan de pc uitviel. Hij ging niet meer opnieuw aan, en leek "dood". Ik rook achter de kast, bij de voeding al een erge brandlucht, en dacht meteen: kapotte voeding! In de winkel een nieuwe voeding erin geschroefd: Nog steeds dood!...
Wat bleek nu: Naast de voeding was zowat ALLES kapot: moederbord, processor, videokaart, dvd-speler, dvd-brander, en het ergste: allebei mijn harde schijven. In één klap dus al mijn data kwijt!!! (stom--stom--stom---slechts gedeeltelijk een backup van!)
het enige wat nog werkte was mijn geheugen de de geluidskaart...
Ik heb dus ongeveer een nieuwe pc moeten kopen.... :evil:

Mijn vraag is nu: Wat kan er in hemelsnaam zijn gebeurd, waardoor in één tel heel mijn pc naar de verdoemenis is geholpen? Ik heb al eens vaker een kapotte voeding gehad, maar dat was dan op te lossen door een nieuwe voeding.
Hoe kon dit gebeuren??

thanx

Lijkt me kortsluiting, wat zou het anders kunnen zijn? Wel heeeeel erg l*llig voor je..

Misschien ergens blikseminslag geweest ?

- was alles defect?

---> heb je alles apart getest?
--> heb je je harde-schijf getest in het nieuwe systeem (of werd er niks gedetecteert)

harde schijf

Ja...in een andere pc werd de éne schijf nog wel herkend in het bios, maar hij deed er verder niks mee, en de andere (de belangrijkste) was helemaal dood. Toen hebben we nog de printplaat van een identieke nieuwe schijf omgeschroefd...De pc leek hem toen wél te herkennen, maar het was één gepiep en gekraak wat eruit kwam...
De videokaart (een GeForce 5200 werd in twee minuten zó heet, dat je hem niet meer beet kon pakken....
Blikseminslag was het niet, want het was donderdagmiddag rond 5 uur, met heel mooi weer

In een voeding zit een zekeringtje, dit zou een eventuele ontstane kortsluiting moeten opvangen, lijkt mij. Waarschijnlijk voldoet dat zekeringtje niet aan de specificaties van je voeding.
En het is ook gebruikelijk dat je een geaarde stekker moet gebruiken voor je pc.

Dennis.

Mijn pc zit in een geaard stopcontact, en bovendien nog aan zo'n surge-protector...Ik denk ook niet dat het van buitenaf kwam. Ik vermoed dat de fan van de voeding is gestopt, daardoor de voeding te heet is geworden en toen is gestopt, maar waardoor dan alle andere componenten óók kapot gingen, is me een raadsel

[ Spaopie: Ik heb al eens vaker een kapotte voeding gehad, maar dat was dan op te lossen door een nieuwe voeding. ]
Op hetzelfde moederbord?
Met dezelfde specificaties vervangen?

Als de voeding doorslaat, kan er een hoge(re) spanning komen op plaatsen waar dat absoluut niet mag.
Er hoeft dan geen sprake te zijn van kortsluiting.
Als er bijvoorbeeld een belangrijke gelijkrichter doorslaat, kan er zomaar 200 volt komen waar 5 volt is toegestaan.

De harddisken zou ik nog niet meteen opgeven.
Ikzelf heb ooit eens rook uit m'n harddisk gehad. Het kostte me 3 jaar wachten voor een passend printje, en alle data heb ik weer terug !

Hoi,

Hoe oud is uw pc?
Hebt u sommige onderdelen vervangen?

U zegt dat u al eerder een defecte noodvoeding had.
Is er iets mis met de stroomtoevoer?

Het beste kunt u naar een Paradigit-winkel gaan. Daar willen ze meestal gratis naar uw computer kijken:
http://www.paradigit.nl/

Hebt u naast dat u in Word werkt de computer voor andere toepassingen gebruikt?
Stond de computer vaak 's nachts ook aan?

Ronald-Jan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan