Opgeblazen? Philips 900 series

Status
Niet open voor verdere reacties.

bassguitar

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2008
Ik heb dus een Philips 900 series versterker. Mijn probleem is als ik de versterker aanzet komt er geen geluid uit maar wel een continue stroom want de speakers staan helemaal naar binnen geduwd. De speakers worden ook warm. Als ik muziek aanzet dan hoor je het niet. Weet iemad wat het probleem is?

Bij voorbaat dank.

Waarschijnlijk de eindtrap opgeblazen..... het feit dat de speaker naar achteren trekt wil meestal zeggen dat er [behoorlijk wat] gelijkspanning [DC] op de uitgangstaat [normaal geluid is wisselspanning]... dit is zeer gevaarlijk voor je speakers[!], die fikken gewoon na een korte tijd af......
Gelijkspanning op de uitgang betekent meestal dat er sluiting in de eindtransistoren zit....

Waarschijnlijk de eindtrap opgeblazen..... het feit dat de speaker naar achteren trekt wil meestal zeggen dat er [behoorlijk wat] gelijkspanning [DC] op de uitgangstaat [normaal geluid is wisselspanning]... dit is zeer gevaarlijk voor je speakers[!], die fikken gewoon na een korte tijd af......
Gelijkspanning op de uitgang betekent meestal dat er sluiting in de eindtransistoren zit....

Is er ook iets wat ik eraan kan doen want ik heb nog een oude speaker om te testen.

Eindtrap vervangen is het enige wat je kunt doen...... [je kunt even [een paar seconden] checken of die andere speaker ook meteen naar achteren trekt] ....maar of dat de moeite waard is...?!
Heb je misschien kortsluiting veroorzaakt bij het aansluiten van speakers? [of speakers met te lage impedantie[aantal Ohm] gebruikt?]... Of heeft het systeem op een flitsende party een paar uur voluit moeten draaien?

Heb je misschien kortsluiting veroorzaakt bij het aansluiten van speakers? [of speakers met te lage impedantie[aantal Ohm] gebruikt?]... Of heeft het systeem op een flitsende party een paar uur voluit moeten draaien?

Ik heb geen kortsluiting veroorzaakt want de speakers deden het toen ze nog aangesloten waren en zijn niet aangeraakt. De speakers draaiden wel op 2/5 van volume maar ze hebben vaker 3/4 gedaan dus dat kan het probleem denk ik niet zijn.

Kan ik de eindtrap zelf repareren, moet ik een vervanger kopen (voor de eindtrap) of moet ie gerepareerd worden en in hoeverre is dat de moeite waard aangezien ze geen kleine bedragen vragen en dat vaak rond de 100 euro ligt.

Laatst bewerkt:
De stand van de volumeknop doet nauwelijks terzake, is meer afhankelijk van het aangeboden ingangssignaal. Zelfs met de volumeknop op 10% kan je de boel opblazen als het moet. Je eindtrap is dood, dat is duidelijk.

Als je versterker met discrete onderdelen is uitgevoerd (losse vermogenstransistoren) dan kan je zelf de eindtrap vervangen, maar je ziet steeds vaker geintegreerde eindtrappen waar niets aan te repareren valt.

PS als je speakers je lief zijn, laat die versterker UIT!
Je speakers kunnen gelijkstroom niet in geluid omzetten, maar in pure warmte, dus zullen ze echt in no-time doorbranden.

Als je versterker met discrete onderdelen is uitgevoerd (losse vermogenstransistoren) dan kan je zelf de eindtrap vervangen, maar je ziet steeds vaker geintegreerde eindtrappen waar niets aan te repareren valt.

maar betekend dat dat de versteker nu echt dood is of valt ie nog te repareren door een audio boer? EN in hoeverre is dat nog rendabel want ik weet niet precies wat het kost maar dat zal niet voor onder de 100 euro gedaan zijn denk ik. Weet u mischien wat het kost?

Helemaal niet definitief dood hoor, ik heb vaak vermogensversterkers gezien die regelmatig nieuwe eindtransistoren kregen als ze weer eens opgeblazen waren. Kwestie van losschroeven, eindtorren los solderen en nieuwe plaatsen met nieuw koelspul er tussen. Scheelt, ik kende iemand die electronica als hobby had en thuis veel reparaties deed. Veel zaken hebben niet eens een eigen reparatie afdeling.

Waar wou je naartoe voor reparatie?
Anders even googelen naar "versterker reparatie".

Laatst bewerkt:
Helemaal niet definitief dood hoor, ik heb vaak vermogensversterkers gezien die regelmatig nieuwe eindtransistoren kregen als ze weer eens opgeblazen waren. Kwestie van losschroeven, eindtorren los solderen en nieuwe plaatsen met nieuw koelspul er tussen. Scheelt, ik kende iemand die electronica als hobby had en thuis veel reparaties deed. Veel zaken hebben niet eens een eigen reparatie afdeling.

Waar wou je naartoe voor reparatie?
Anders even googelen naar "versterker reparatie".

Ik heb bij mij in de buurt centurion. Maar waar kan ik zelf die eindtransistoren kopen?

Losse parts kan je vinden bij bv www.conrad.nl of kleinere electronica-hobby zaakjes.
Maar je moet wel zeker weten dat dat alles is wat er stuk is... anders vliegen de nieuwe torren er weer net zo snel uit.

Maar je moet wel zeker weten dat dat alles is wat er stuk is... anders vliegen de nieuwe torren er weer net zo snel uit.
Hoe kan ik dan zeker weten dat dat alles is wat stuk is?

2lwx7gy.jpg

Dit is toch de eindtransistor?

Laatst bewerkt:
Dat is het hem juist, zonder apparatuur of kennis kán je dat nooit weten.
Maar meestal zijn het de halfgeleiders die stuk zijn maar ik ken jouw hele versterker niet. Misschien is het wel een geintegreerde eindtrap waar je niets aan kan repareren en moet die in zijn geheel vervangen worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan