[Opgelost] Linksys NAS200 stuk, schijven verhuisd, onbek. partitie

• Onderwerp starter Onderwerp starter ROL
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ROL

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2008
Hallo,

Mijn Linksys NAS200 wordt niet meer herkend in mijn netwerk, user interface onbereikbaar. Al vele uren gegoogled etc maar geen oplossing gevonden.

Vandaag een sweex externe eSata case gekocht schijf erin, verschijnt er geen schijf in Deze Computer. In schijf beheer staat er wel een extra schijf met 3 onbekende partities (931 gb, 118 mb, 235 mb). Kan geen stationsletter of iets anders doen behalve het volume te verwijderen. (Dan raak ik de data kwijt toch?)

Iemand tips, tucs of oplossingen? De data is mij zeer dierbaar (foto's, alles van twee afgeronde opleidingen, bron trouwvideo etc etc). Ik had er een back-up van in dezelfde linksys, met die schijf exact hetzelfde probleem.

Thanx for reading.

Laatst bewerkt:
Probeer eens op te starten met een Ubuntu Live CD. Die ondersteunt meer partitietypen dan Windows. Ik vermoed namelijk dat de NAS (net als Ubuntu) een Linux variant is en dus dat op de harde schijven van de NAS 'Linux-partitiesoorten' worden gebruikt.

Enkele instructies en links m.b.t. Ubuntu heb ik hier bij elkaar gebracht.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb dat ook even gedacht (de Ubuntu cd had ik nog niet bedacht), maar ging ervan uit dat dat niet zou kunnen. Ik dacht dat Windows ook op een netwerkschijf een ntfs of fat32 partitie nodig had om uit te kunnen lezen. Of denk ik dan verkeerd? Ik zal het proberen, heb nog wel een Ubuntu cd liggen.

Bedankt voor de snelle reactie.

Kijk, de formattering van de schijf doet niet Windows maar de NAS zelf (ténzij de NAS ook via USB of Firewire etc. aansluiting ook aan de PC kan als externe schijf, maar dat is niet de primaire functie van een NAS).
Dus stel dat de formattering van harddisks etc. op de NAS zelf gebeurt (99% zeker dat dat het geval is), dan doet de NAS daarna alleen nog het beschikbaar stellen van de schijven in het netwerk.

Overigens zou het ook kunnen zijn (zou ik even verifiëren bij de helpdesk van de fabrikant) dat het plaatsen van de schijven in een nieuwe NAS (waarschijnlijk verplicht van hetzelfde merk+type) de schijven ook weer beschikbaar stelt. 'Probleem' waar je mee lijkt te zitten is dat je waarschijnlijk RAID-1 hebt ingesteld in de NAS (dus dat de 2 schijven die elkaars spiegel zijn). Zover ik weet kunnen Raid-sets alleen goed uitgelezen worden vanaf hetzelfde apparaat/Raid-controller die de Raid-set heeft aangemaakt.

Ok, we merken wel wat Ubuntu oplevert. Mocht Ubuntu er ook niets mee kunnen / als die de partitiesoort ook niet herkent, ga dan in ieder geval niet zelf lopen pielen, maar contacteer de helpdesk van de NAS-fabrikant voor verdere stappen:
Technische Ondersteuning
Telefoonnummer: 0900 564 6000
0,20 euro/minuut van een KPN landlijn. De kostprijs kan verschillen van GSM of andere telefonie providers
Email: support.nl@linksys.com
Openingstijden: De openingstijden van de Technische helpdesk zijn van maandag t/m vrijdag vanaf 10:30 t/m 19:00 uur. En op zaterdag vanaf 9:30 t/m 18:00 uur.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Tijs is de held van de dag!

De NAS200 hanteert EXT3. Inderdaad booten vanaf Ubuntu cd kopiëren plakken werkt. Ik kan de bestanden weer lezen op een ntfs drive. Bedankt voor de tip!

EDIT: Als je dit zelfde probleem hebt, overweeg dan serieus Ubuntu te installeren wanneer je grote hoeveelheden data wil kopiëren. Ik ben nu bezig met 897GB te kopiëren. +/- 520 Kb/sec, en het hapert nogal eens. Ik denk dat Ubuntu vanaf Cd'tje meer voor see 'n feel bedoeld is, om de compatibiliteit te testen, niet om dit soort acties uit te voeren. Het werkt wel, maar geduld is een zeer schone zaak.

Laatst bewerkt:
Ik hoopte al dat het inderdaad op deze manier goed zou verlopen.
Ik realiseer me nu zojuist dat met RAID-1 er geen problemen zouden moeten zijn met het backuppen van data van 1 van de 2 schijven, maar wel als Raid-5, Raid-0 of andere Raid-variant gebruikt zou zijn geweest.

Dat het lang duurt zou inderdaad vanaf harde schijf minder kunnen zijn, maar ik verwees naar de Live-cd om het eenvoudig te houden (geen installatie op harddisk).

Dat het wat langer geduurd heeft zou mij niet kunnen schelen, gegeven het belang van de bestanden die op die harde schijf staan vlgs. je startposting! :D

Fijn dat mijn tips je geholpen hebben en bedankt voor de terugmelding.

Tijs.

Het is zeker fijn dat de data veilig gesteld wordt. Maar nu nog 690 (!) uur te gaan, denk dat Ubuntu de USB poorten niet als 2.0 herkend.

Hmm... Dat is inderdaad wel érg lang... Heb je wel de laatste versie gebruikt of je eigen Ubuntu CD die je nog had?

Indien de laatste Ubuntu-versie: Elke dag een beetje veiligstellen, zou ik zomaar denken...

Tijs.

Ik kon het cd'tje niet zo snel vinden, heb dus de laatste versie gedownload en gebruikt. Ben nu bezig een systeemkast met een verse schijf in te spoelen met Ubuntu, zodat de schijven intern verbonden met sata aan de slag kunnen. Dat zal aanzienlijk moeten schelen.

Ik had nog een kast staan en wilde daar nog een ftp-servertje van maken. Dat ga ik dan daarna proberen met Ubuntu. Zo wordt ik dan eindelijk 'gedwongen' me toch iets meer te verdiepen in Linux. Vandaag besloten dat ik dit project maar als hobby beschouw :D

Ik ben allang blij dat de data niet verloren is en gekopieerd kan worden naar een NTFS schijf..

Ik ben je erg dankbaar voor je snelle hulp en hoop anderen ook iets aan dit topic kunnen hebben.

Op een Linux systeem met de bron hd intern aangesloten met sata, kopieerd ie nu naar een externe usb schijf met een snelheid variërend tussen de 20 en 25 mb-sec. :D

Dat gaat beter, het is dus zeker de moeite waard om een installatie te doen i.p.v. van een cd te draaien wanneer het om zeer veel data gaat.

Tijs, nogmaals bedankt!

Laatst bewerkt:
Oplossing

Hoi, ik had precies hetzelfde probleem Mijn NAS werkte altijd goed. Even andere schijven in gedaan om te kijken wat daar ook alweer op stond, maar die waren niet te bereiken. Daarna de originele schijven terug geplaatst. Helaas ook niet meer te bereiken. Ik kon de schijven wel bereiken via de internet browser, maar mijn data stond er niet meer bij. Ik heb het gelukkig, na lang zoeken, kunnen oplossen door de software opnieuw te installeren en met het Driving Mapping programma heb ik stationsletters toe kunnen wijzen.

@Hobie: Nee, jij had bepaald NIET hetzelfde probleem: Bij jou was de NAS NIET kapot, maar je had alleen lopen goochelen met de harde schijven in de NAS.

Jij hebt de problemen (die je zelf had veroorzaakt door met die harde schijven te goochelen) via ingrepen in de NAS zelf opgelost , namelijk door de besturingssoftware van de NAS opnieuw te installeren zodat die de harde schijven opnieuw is gaan scannen en (gelukkig voor jou) de schijven ook herkende met alle bestanden die erop stonden.

Tijs.

Bij hem was de NAS ook niet kapot!
Alleen het netwerk herkende hem niet meer. Dat was bij mij ook zo. Alleen via de interface van de NAS in de webbrowser was de NAS te bereiken. De bestanden waren niet zichtbaar. Ik heb het ook met die Ubuntu opstart CD geprobeerd, maar helaas dat lukte niet. Ik ben blij dat ik mijn bestanden terug heb. Ik kan nu dus ook een willekeurige sata-schijf in mijn NAS stoppen en de data er af halen. Best handig.

@hobie17: Je hebt helaas geen gelijk: Er staat in de startposting dat de user interface (=configuratie'website') niet bereikbaar was, waardoor ik het idee heb dat de NAS toch gewoon helemaal kapot was (gedeelde mappen niet bereikbaar + user interface niet bereikbaar = kapot).
[...]Mijn Linksys NAS200 wordt niet meer herkend in mijn netwerk, user interface onbereikbaar. Al vele uren gegoogled etc maar geen oplossing gevonden.[...]

Verder natuurlijk mooi dat je jouw ervaringen in deze discussiedraad erbij gestopt hebt, voor het geval iemand via een zoekopdracht hier terecht komt. Dan staan 2 scenario's bij elkaar + oplossing. :thumb:

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan