Opgeslagen E-mailberichten samenvoegen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fr@
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Fr@

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2006
Op een externe drive zijn in de loop van tijd diverse backups van Outlook Express archiefmappen gemaakt.
Graag wil ik nu de berichten in deze archiefmappen samenvoegen en verdelen over drie nieuw gemaakte accounts.
Deze drie accounts heb ik kort geleden aangemaakt na herinstallatie van de pc.

In de backups zie ik de betreffende dbx-bestanden wel staan maar na het verplaatsen van deze dbx-bestanden naar de bedoelde archiefmap van OE zijn zij niet te zien met de daarbij behorende account.

Hoe krijg ik deze berichten alsnog in de juiste archiefmap van OE en zijn ze dan wel te lezen?

M.v.g.,
fr@

Eerste wat je moet doen zijn die mailbestanden weer verwijderen/verplaatsen uit de map waar (ook) de andere .dbx bestanden staan die horen bij het account.
Dan Outlook Express opstarten en een mailmap maken in Outlook Express die EXACT dezelfde naam heeft als wat er staat als naam van het .dbx bestand (het deel dat vóór de extensie .dbx staat)

Voorbeeld: Ik heb als backup ergens een bestand Familiemail.dbx staan. Dan in Outlook Express een mailmap maken die Familiemail heet op hetzelfde niveau als waar Postvak IN, Verzonden Items etc. staan.
Dan Outlook Express afsluiten, het gecreëerde (lege) bestand Familiemail.dbx uit de map verwijderen waar Outlook Express de .dbx bestanden neerzet en daarna de backup (dus de gevulde) Familiemail.dbx ervoor in de plaats zetten.
Dan Outlook Express opstarten en de mailmap Familiemail zou gevuld moeten zijn met de mails die (fysiek) in het bestand Familiemail.dbx staan.

Succes,

Tijs.

Hoi Tijs,

Vriendelijk dank voor je reactie op mijn vraag.

Je uitleg is weliswaar uitgebreid maar ik begrijp er nog even weinig van. Maar dat zal wel aan mij liggen. Ik ben nl. wel enigszins bekend met computersoftware maar nog niet zo met OE. Dat wordt bij mij altijd een ‘rotzooitje’ zoals je verderop wel zal zien.
Ik probeer daarom eerst de situatie te schetsen.

Huidige nieuw aangemaakte archiefmappen

Locatie en inhoud van de OE-mappen

C:\Doc&sett \ naam\ loc.sett.\ appl.data \ identities \ archiefmapnrs. 6x \ microsoft \ Outlook Express > mapinhoud

Indeling van twee mappen zijn:
Folders.dbx
Folders.pav
Offline.dbx
PostvakIN.dbx
SPAM.dbx

Indeling van één map is:
Concepten.dbx
Folders.pav
Offline.dbx
Pop3
Pop3uidl.dbx
PostvakIN.dbx
Postvak UIT.dbx
SPAM.dbx
Verwijderde items.dbx

Indeling van één map is:
Folders.pav
Offline.dbx
Pop3
Pop3uidl.dbx
PostvakIN.dbx
Postvak UIT.dbx
SPAM.dbx
Verwijderde items.dbx

In de back-ups staan de volgende maproutes voor OE:

a. C:\Doc&sett \ naam\ loc.sett.\ appl.data \ identities \ archiefmapnrs. 6x \ microsoft \ Outlook Express > mapinhoud

b. C:\Doc&sett \ naam\ ------------------- Outlook Express > mapinhoud

c. C:\Doc&sett \ naam\ ------------------- Outlook Express (2) > mapinhoud

d. C:\Doc&sett \ naam\ ------------------- Outlook.mail > mapinhoud

De laatste drie hebben niét de juiste routestructuur.
In feite zijn alleen de laatste mappen (OE-map) van de ‘normale’ structuur bewaard in de back-up.

Een archiefmapinhoud ziet er bijv. alsvolgt uit:

Concepten.dbx
Folders.dbx
Kreta.dbx
Offline.dbx
Pop3
Pop3uidl.dbx
PostvakIN.dbx
Postvak UIT.dbx
Richard (1).dbx
Richard.dbx
Sitecom (1).dbx
Sitecom.dbx
Smtp
Telfort.dbx
Tijdelijk(1).dbx
Tijdelijk.dbx
Vakantie.dbx
Verwijderde items.dbx
Verzonden items.dbx

De andere archiefmappen zien er vergelijkbaar uit.

Naar mijn idee zijn Richard.dbx, Sitecom.dbx, Vakantie.dbx, etc de dbx-bestanden waarin de berichten zijn opgeslagen. Deze berichten en die uit de andere mappen wil ik verplaatsen én verdelen naar de nieuw aangemaakte huidige OE-archiefmappen. Simpel het dbx-bestand kopiëren naar een huidige OE-archiefmap blijkt niet te werken heb ik al ondervonden.

Misschien kun je aan de hand van deze omschrijving van de situatie aangeven op welke manier ik het beste kan handelen.

Met vriendelijk groet,

Fred

Ok, laten we ons richten op Richard.dbx, Sitecom.dbx en Vakantie.dbx

Start Outlook Express (indien nodig: Kies de Identiteit van degene waar je die .dbx bestanden bij wilt 'importeren')
Voor Richard.dbx:
Rechtsklik op Lokale mappen in het links getoonde mappenvenster, en kies voor "Nieuwe map..."
Vul in als mapnaam: Richard
Druk op OK
Voor Sitecom.dbx:
Rechtsklik op Lokale mappen in het links getoonde mappenvenster, en kies voor "Nieuwe map..."
Vul in als mapnaam: Sitecom
Druk op OK
Voor Vakantie.dbx:
Vul in als mapnaam: Vakantie
Druk op OK

Ga naar Extra -> Opties -> tabblad Onderhoud -> klik op knop Archiefmap
Markeer met de muis de hele regel die daar staat (=de bestandslocatie waar Outlook de .dbx bestanden etc. neerzet), rechtsklik op die selectie en kies Kopiëren. Klik hierna 2x op Annuleren, zodat je weer terug bent in Outlook Express.
Sluit Outlook Express.
Start -> Uitvoeren -> Plak de inhoud van het klembord, en druk op Ok. De archiefmap van Outlook opent.
Verwijder (of hernoem) Richard.dbx, Sitecom.dbx en Vakantie.dbx
Plaats vanuit de backup Richard.dbx, Sitecom.dbx en Vakantie.dbx in de OE archiefmap.
Start Outlook Express. Je zou dan in het mappenvenster nog steeds de mailmappen Richard, Sitecom en Vakantie moeten zien, en als je erop klikt zouden de mails die je vanaf de backup hebt teruggezet zichtbaar moeten zijn.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Tot aan onderstaande regel is het mij duidelijk (denk ik..:rolleyes:)

Verwijder (of hernoem) Richard.dbx, Sitecom.dbx en Vakantie.dbx
..maar wat bedoel je hiermee? Waar of op welke plek moet ik die dbx-bestanden verwijderen of hernoemen?

Plaats vanuit de backup Richard.dbx, Sitecom.dbx en Vakantie.dbx in de OE archiefmap.
Moet je na deze actie deze map sluiten?
Ik neem aan dat de OE-backupbestanden in de, middels "Start > Uitvoeren > gekopieerde en aldus geopende, OE-archiefmap geplaatst moeten worden?

Start Outlook Express. Je zou dan in het mappenvenster nog steeds de mailmappen Richard, Sitecom en Vakantie moeten zien, en als je erop klikt zouden de mails die je vanaf de backup hebt teruggezet zichtbaar moeten zijn.
De mappen staan wéliswaar in het linker rijtje onder "Mappen" maar er is geen enkel bericht te zien als je er op klikt....

Tot aan onderstaande regel is het mij duidelijk (denk ik..:rolleyes:)

..maar wat bedoel je hiermee? Waar of op welke plek moet ik die dbx-bestanden verwijderen of hernoemen?
Zie waar je bent op dat moment: In de archiefmap van OE, oftewel waar de .dbx bestanden staan van die Identiteit die 'live' berichten berichten bevatten: C:\Documents&Settings\[Gebruikersnaam]\Local Settings\Application Data\Identities\{GUID}\Microsoft\Outlook Express
Dus de map waavan je de aanduiding gekopieerd hebt uit dat knopje Archiefmap onder tabblad Onderhoud in de Opties van OE.
Als je de instructies normaal gevolgd had dan stond er ook alleen díe map open!
Zodra je de lege Richard.dbx, Sitecom.dbx en Vakantie.dbx uit 'live' map van OE hebt verwijderd of hernoemd zet je de bestanden uit de backupmappen daarvoor in de plaats. Kortom: Je vervangt dus lege vaten voor volle.
Dan start je OE weer.

Enige manier waarop dit 'mis' kan lopen is dat je uit die backup-mappen .dbx bestanden 'live' zet die (toch) géén berichten blijken te bevatten.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Het heeft even geduurd maar uiteindelijk heb ik onderstaande procedure uitgevoerd.
Ik weet niet of jij in feite hetzelfde bedoelde, het is er iig wel mee gelukt :)

E-mailberichtbestanden importeren
> Outlook Express (betreffende account) > Bestand > Importeren > Berichten:
> Kies: Microsoft Outlook Express 6
> Volgende
> Kies: - ‘E-mail uit een Outlook Express 6 archiefmap importeren’ en eventueel - ‘Alleen in Outlook Express 6 opgeslagen archiefmap(pen)’.
> OK
> Bladeren
Zoek in de back-up de archiefmap van de e-mailberichten van het gewenste account.
In feite de map " Outlook Express “ waarin zich de e-mailberichten bevinden van het betreffende account.
> Volgende
> Selecteer in het venster “Mappen selecteren” : - “Alle mappen” of - “Geselecteerde mappen”.
> Volgende
De map ( “Outlook Express” ) met de e-mailberichten wordt geïmporteerd.
> Voltooien

Omdat ik uit verschillende eerder gemaakte back-ups archiefmappen voor eenzelfde account heb geimporteerd verschenen sommige e-mailberichten weliswaar 2 of 3 keer.:rolleyes:

Graag je reactie

Natuurlijk is dit niet dezelfde manier: Je importeert backup mailbestanden ipv. dat je de backup mailbestanden terugplaatst waar Outlook ze (na wat voorbereidende acties) verwacht.

Maar jouw manier is zeker ook OK, en als je tevreden bent met het resultaat zou ik het gewoon zo laten.

Tijs.

Natuurlijk is dit niet dezelfde manier: Je importeert backup mailbestanden ipv. dat je de backup mailbestanden terugplaatst waar Outlook ze (na wat voorbereidende acties) verwacht.
Tot die conclusie ben ik inmiddels ook gekomen. Vermoedde ik eigenlijk ook al, vandaar de vraag.
Voor alle duidelijkheid (én de volgende keer natuurlijk) heb ik het e.e.a. hieronder nog maar eens samengevat zoals ik het begrepen heb.

Procedure voor het importeren van e-mailberichten van “Richard” in een nieuw aangemaakte Outlook Express account met de naam “Fred”.

Nieuwe map maken in OE

• Outlook Express > Identiteit Fred > Lokale mappen > Nieuwe map > Type: “Richard”
Een map met de naam ‘Richard’ verschijnt in het rijtje onder “Mappen” in de map “Lokale Mappen”

Lokatie traceren OE-archiefmap

• Outlook Express > Identiteit Fred > Extra > Opties > Tabblad “Onderhoud” > knop “Archiefmap” > getoonde OE-mapnummer
kopiëren > 2x Annuleren > OE sluiten.

• Start > Uitvoeren > Het gevonden OE-archiefmapnummer plakken in de opdrachtregel. De OE-archiefmap opent.

• Verwijder (of hernoem) uit (of in) deze OE-archiefmap het (lege nieuw aangemaakte) bestand “Richard.dbx”.

Back-upbestand importeren

• Kopieer vanuit de back-up het bestand “Richard.dbx” en plaats deze in de OE-archiefmap. Sluit het venster van “Outlook
Express” (de archiefmap)

• De berichten van Richard zijn nu, na het klikken op de map “Richard” in het mappenvenster van Outlook Express, zichtbaar.

Als ik deze procedure juist interpreteer wordt op deze manier één enkel bestand, in dit geval dus “Richard.dbx”, geïmporteerd in Outlook Express met de account “Fred”!? Terwijl bij de procedure zoals ik die in mijn vorige bericht heb omschreven en uitgevoerd de volledige OE-archiefmap, met alles wat zich daarin bevind (dus bijv. ook “Sitecom.dbx.) , is geïmporteerd.

Is deze conclusie juist evenals de samenvatting van de procedure?

Laatst bewerkt:
Wat ik doe is het vervangen van een lege database (.dbx bestand) die je aanmaakt in Outlook Express door een (hopelijk) volle. Kan met meerdere bestanden tegelijk of (als je de procedure per mailmap/database doet) per stuk.

Wat jij doet is een hele bestandsmap importeren, maar waarbij je (als je dat wilt) kunt kiezen welke mailmappen je wilt importeren ("Geselecteerde mappen" ipv. "Alle mappen"). Hiervoor dient wel een geldige folders.dbx beschikbaar te zijn in de mailarchief bestandsmap van waaruit je wilt importeren.

Zover ik zie lijken je 2 stappenplannen in orde/correct.

Als je nu klaar bent met je project, graag nog even klikken op "Zet status opgelost" in de donkerblauwe balk bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties", "Zoek in onderwerp" en "Stem op deze vraag"].

Tijs.

Laatst bewerkt:
Tijs,

Bedankt voor je hulp bij het oplossen van het probleem.

M.v.g.,

fr@

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan