• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgevulde cellen tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joster

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2010
Hallo,

Ik ben bezig aan een sheet waarin ik het aantal cellen die opgevuld zijn met een kleur, afzonderlijk wil optellen. De niet opgevulde cellen kan ik hieruit berekenen (direct optellen zou ook mogen).

Ik kan een kleurcode benoemen via naam, maar daar houdt het dan ook mee op.

Via som.als gecombineerd met deze kleurcode kan ik de waarden in de cellen optellen, maar dat is niet wat ik wil. Ik wil het aantal cellen dat is opgevuld optellen en met aantal.als kom ik hier sowieso niet uit. Verder kan het aantal opgevulde cellen veranderen, tevens kunnen ook de kleuren per cel veranderen.

Als bijlage heb ik een voorbeeld toegevoegd.

Zit ik op de goede weg met het benoemen van de kleuren (en aantal.als), of zal ik dit anders moeten doen?

De pagina Excel kleur herkennen en de topics oppervlakte berekenen aan de hand van celopmaak(kleur, patronen), aantal kleuren optellen en gekleurde cellen tellen heb ik al doorgenomen, maar dit had niet het bevredigende resultaat.

Graag jullie hulp want ik kom hier helaas niet verder mee.

Joster

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Joster ;)

Welkom op het forum :D

Personen die eerst gaan zoeken in de zoekfunctie van Helpmij, dat waarderen wij van harte en dan een vraag stellen. :thumb:

Zoals je ziet heeft Thankyou hier een mooie prestatie neergezet voor jou.
Dit was enkel op te lossen met VBA code dat je kan terug vinden via ALT+F11 en dubbelklik op Module1.

Veel succes.

Groetjes Danny. :thumb:

Huh?! Ja man! Bedankt!

Hoe simpel kan het zijn!

Maar ik vraag me wel af hoe je dit voor elkaar hebt gekregen want als ik dit opnieuw zou moeten doen zal het me nog altijd niet lukken!

Hoe kan ik de uitkomsten laten vernieuwen?

Edit: jij ook bedankt Danny, ik ga die module eens bekijken :) Nu dat vernieuwen nog ;)

Laatst bewerkt:
:o:o:o Sorry, Danny heeft hier gelijk: enige uileg had op zijn plaats geweest. :o:o:o

Om dan het laatste stukje aan te vullen: Dit is een UDF, een stukje VBA waarme je zelf een formule maakt - in dit voorbeeld is de formule :
Code:
=telkleur(gekleurde cel;doelgebied)
maar dat had je waarschijnlijk al gezien.

Kleine tip tussendoor, zet je beveiligingsniveau van excel niet te hoog.

Succes,

Jep, dit had ik inmiddels inderdaad gezien, toch bedankt!

Mijn beveiligingsniveau staat op middel, zodat ik altijd zelf kan kiezen wat ik wil.

Het vernieuwen doe ik door iets te doen in Excel en vervolgens op ctrl-z te drukken, maar dit lijkt me niet de juiste wijze :D

Beste Joster en Thankyou ;)

Nog een detailtje over het hoofd gezien denk ik.

Wanneer men een kleur veranderd, wordt de telling niet mee aangepast.
Enkel door teug op de formule te klikken en Enter te doen :confused:

Groetjes Danny. :thumb:

Dit heb ik ondertussen ook ontdekt ja (is voor mij geen probleem verder), toch nog bedankt voor de hulp!

de betreffende manco kwam ik ook tegen, hoe dit op te lossen - ik heb geen idee.
Mischien 1 van de VBA tovenaars hier op het forum?

Thanks!

Zou ik - voor mijn informatie - mogen vragen hoe je dit voor elkaar gekregen hebt? Ik zie in de module's geen verschil verder.

Voor de toekomst zou dit nog wel eens handig voor me kunnen zijn :)

Ah, je hebt wat aangepast in "ThisWorkbook", eens kijken of ik dat snap ;)

Laatst bewerkt:
de betreffende manco kwam ik ook tegen
Thankyou, helaas.... het aanpassen van kleuren is niet een 'event van herberekening'. Je zou via selection_change continu je functie kunnen starten, maar dat zal de snelheid niet ten goede komen.

Groet, Leo

@Ginger

VBA is al niet mijn sterkste kant maar fijn om te merken dat het door anderen (Danny in dit geval) toch goed opgepakt wordt. Wat betreft de snleheid: die moet blijven toch?

Bedankt voor je aanvulling.

Sorry voor de kick maar ik heb de volgende vraag die nog altijd gerelateerd is aan dit onderwerp..

Ik ben met hetzelfde bezig maar moet dit nu gaan doen voor 425 losse tabellen (die onder elkaar en op verschillende sheets staan). Is het mogelijk het bereik ( For Each c In [C3:T20 ) en de output ( [C23].Value = [C23], etc. ) te herhalen zonder dat je alles opnieuw hoeft te typen? Bijvoorbeeld door te zeggen, doe dit 20 keer en doe het dan 10 regels lager (waardoor je het bereik én de output steeds 10 regels lager zoekt)..

Hopelijk kan iemand me helpen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan