• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ophalen verstaffeling uit matrix

Status
Niet open voor verdere reacties.

Blokdijk

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2011
Goede morgen allemaal,

Ik heb een klein probleem met het ophalen van een verstaffeling uit een matrix.
in blad 2 heb ik een uitgebriede matrix waarin in veel gevallen teveel informatie staat. Nou ben ik op zoekn naar een formule die mij slechts een x-aantal (in mijn voorbeeld 5) kolommen uit de matrix te voorschijn tovert. Het probleem is de matrix. de lay out is zoals hij is .. en daar kan ik weining tot niets meer aan veranderen. Hoe kan ik nou middels een formule toch de gewenset verstaffeling zichtbaar maken in blad 1, als ik daar dus aangeef welke kolom ik wil (zie voorbeeld file !) Hoop dat er iemand een oplossing voor me heeft. Bekijk bijlage 187058

Rebmoq, dank je .. ziet er goed uit .. ga hier even mee spelen .. en als ik vragen heb .. kom ik nog wel even bij je terug !

Bekijk bijlage 187080Remboq, ik kom er niet helemaal aan uit ... heb een "test case 2" bijgesloten die realistisch weergeeft wat de bedoeling is ..
zou jij svp zo vindelijk willen zijn om hier eens naar te kijken .. (de echte sheet is niet alleen 34 rijen diep .. maar ook 34 kolomen lang .. ) alvast bedankt voor je input !

Hierbij een aangepaste versie. Ik heb voor een wat andere aanpak gekozen, omdat de aanpak die ik in het eerste voorbeeld gebruikt heb niet toepasbaar is voor testcase2.

Rebmog

Bijlagen

Rebmog, Dank je .. werkt perfect .. laatste vraag .. wat moet ik veranderen aan de formule als de lijn die nu horizontaal staat (de waarde van d13 t/m o13) verticaal komt te staan .. (dus van b15 t/m b48) en dan natuurlijk de waarde die nu verticaal staan .. komen in dat geval weer horizontaal terug !
wederom . alvast bedankt !

Dan moet de formule vanaf D15 worden:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(OFFER!$D$8:$AK$155;SOMPRODUCT((OFFER!$D$6:$AK$155=$B15)*RIJ(OFFER!$D$6:$AK$155))-6+KOLOM(A1);SOMPRODUCT((OFFER!$D$6:$AK$155=$B15)*KOLOM(OFFER!$D$6:$AK$155))-3);"")

Rebmog

Graag gedaan.

Wil je dan deze vraag nog even op opgelost zetten?

Rebmog

Rebmog, Goede morgen, bij die "verticale" functie gaat iest fout .. krijg als antwoord een lege cel .. enig idee waar dat aan zou kunnen liggen ?

Zonder voorbeeld moeilijk te beoordelen. Kan van alles zijn. Misschien gaat het mis omdat in werkelijkheid de zoekwaarden niet in D6 t/m AK6 staan, maar ergens anders. Je zult dan de formule moeten aanpassen. In de formule wordt het rijnummer gecorrigeerd met -6. Als in werkelijkheid het rijnummer anders is, dan zul je dat in de formule moeten aanpassen. Het kolomnummer wordt gecorrigeerd met het getal -3. Ook hiervoor geldt dat dit veranderd moet worden op basis van het werkelijke kolomnummer -/- 1.

Rebmog

Rebmog, Ik denk dat ik weet wat het probleem is .. als het verticaal gaat worden, dan past de bron (offer) zich in de originele sheet ook aan .. dus dan wordt de bron ook verticaal neer gezet .. en dan zou ik dus weer de gegevens (nu verticaal dus ) weer op moeten halen .....

Ja, dat is inderdaad de oorzaak. Als de tabellen in bron op dezelfde plaats staan als in het voorbeeldbestand, maar dan getransponeerd, dan moet de formule volgens mij zijn:

Code:
=ALS.FOUT(INDEX(OFFER!$B$8:$AK$155;SOMPRODUCT((OFFER!$B$8:$AK$155=$B15)*RIJ(OFFER!$B$8:$AK$155))-7;SOMPRODUCT((OFFER!$B$8:$AK$155=$B15)*KOLOM(OFFER!$B$8:$AK$155))+KOLOM(A1));"")

Rebmog

Rebmog, Ik heb de test case even aangepast ..je kunt nu dus in offer ingeven of het horizontaal of verticaal moet .. zou jij svp nog 1 maal naar de formules willen kijken ... alvast bedanktBekijk bijlage 187309

Ik heb alle Area-codes op het tabblad 'offer' die onzichtbaar in de tabel waren gezet verplaatst naar de rijen 2 t/m 5 en heb de formules hierop aangepast. Voor een goede werking van de formules is het namelijk noodzakelijk dat een area-code maar één keer voor komt in de tabel. Daarnaast heb de formules op het tabblad 'Offer to transfer' aangepast, zodat rekening wordt gehouden met de instelling horizontaal of verticaal. Kijk maar even of het zo goed is.

Bijlagen

Rebmog, Sorry dat ik je weer lastig val .. maar komt omdat ik de door jouw gebruikte formule maar niet onder de knie krijg .. het is de bedoeling dat als er in "OFFER-C3" "VERT" word ingevoerd .. dat dan de "OFFER TO TRANSFER" er ook verticaal uit komt ipv horizontaal .. en snap niet hoe jij in Testcase 3 "OFFER-C3" hebt kunnen veranderen in een puldown menu .. Hoor het graag van je

Dan zou dit het volgens mij moeten zijn.

Het pulldown-menu heb ik overigens ingesteld met gegevensvalidatie. Dit is op het lint te vinden bij gegevens.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan