• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Oplossen onbekende uit formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

patjepatrick

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2012
Goedenavond,

Vanuit de volgende formule is h mijn enige onbekende. Van de rest heb ik de waarden dus al. Is er een mogelijkheid of een functie waarmee h te berekenen valt?

349dnoz.jpg

Bij voorbaat dank,

Patrick

Wat heeft de productie van antilichamen met Excel van doen? Ik denk dat je je vraag beter in een andere sectie kunt plaatsen. Al zou ik op een computerforum zo niet weten waar.
Wellicht dat dit een betere plek is:
http://www.wiskundeforum.nl/

Een leesbare formule zou kunnen bijdragen aan de zin van deze draad.

Misschien een programma als Mathcad gebruiken?

Ik reageer hier omdat ik in excel een bestand aan het opzetten ben om via de doorbuiging van een balk het traagheidsmoment te berekenen en van daaruit de benodigde hoogte van een balk. Ik had hem in maple 17 omgezet maar daar kwam een formule van 25 a4tjes uit dus ik zoek een andere oplossing.

Ik snel iets gemaakt voor de eerste 2 termen van de formule.
Het is dus niet af, de rest mag je zelf invoeren.

Gaat mij om het idee: oplossen van de formule via een iteratief proces (doelzoeken).
Vul je (bekende) waarden in, en de waarde van h wordt daarna gezocht als je op de knop drukt.

Opmerking: ik heb namen gebruikt in de formule, zodat het geheel wat "overzichtelijker wordt".
Maar nog steeds: je maakt heel gemakkelijk fouten met zo'n lange formule...

Succes ermee.

Bekijk bijlage h-opzoeken.xlsm

Laatst bewerkt:
Ja, mocht de c geen c noemen...

Helemaal top mannen!!! bedankt!!

Tot slot nog 1 vraag. uit de formule rollen een positief (166.65) en een negatief(-250.09) antwoord. Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij altijd het positieve antwoord pakt??

Zijn wel mogelijkheden denk ik, maar zonder voorbeeldje van hoe je de berekening/sheet nu hebt opgezet wordt het beetje gokken...

Is het niet het meest simpel om de negatieve waarde gewoon te negeren?

Ja dat laatste doe ik nu ook. Vandaar dat ik het onderwerp ook op opgelost heb gezet. Bedankt nogmaals!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan