• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

oplossing gezocht kwartalen

• Onderwerp starter Onderwerp starter lecxe
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

lecxe

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2005
Ik zit met het volgende probleem,

Ik heb een jaaroverzicht en deze wil ik splitsen in kwartalen. Elk blad moet alleen de gegevens bevatten van alleen dat kwartaal.
Hoe doe ik dat, iemand een oplossing want ik kom er niet aan uit.:confused:

Bijlage:

Bijlagen

Hoi Lecxe,

Ik kan helaas geen rar bestandjes bekijken, maar het kan ook zonder werkbladen te splitsen enz, enz.

In D1 zetten we een 0 voor het hele jaar, 1 t/m 4 voor de kwartalen.

=SOMPRODUCT(ALS($D$1=0;1;(GEHEEL((MAAND($A$11:$A$999)-1)/3)+1=$D$1)*1)*($B$11:$B$999=$A2)*($D$11:$D$999))

A11:A999 het bereik met datums
B11:B999 het bereik met codes
D11: D999 het bereik met bedragen
A2 de code waarvoor je de bedragen wilt optellen (grootboekrekening).

Als je zo'n formule in je overzicht zet kun je zonder aanpassingen van het ene naar het andere kwartaal gaan zonder extra ruime in je sheet.

Heb je meer gedetailleerde info nodig, dan kun je me een voorbeeld mailen, dan kijk ik er naar. j punt zeedijk at freeler punt nl.

Jeroen

met onderstaande formule plaats je het kwartaal in een aparte kolom.
=ALS(MAAND(C4)<4;1;ALS(EN(MAAND(C4)>3;MAAND(C4)<7);2;ALS(EN(MAAND(C4)>6;MAAND(C4)<10);3;ALS(MAAND(C4)>9;4;""))))

Met autofilter kun je dan kiezen welk kwartaal je wilt zien. Eventueel kun je ook met subtotalen werken of er een draaitabel van maken.

Voorbeeldje in bijlage.

Bijlagen

met de hulp van jan ben ik al een stuk in de goeie richting.
Ik heb de kwartalen in aparte bladen gezet wat wel mijn voorkeur heeft. Maar nu moeten de gegevens bovenaan beginnen bij de eerste rij en niet halverwege ergens. Het kan namelijk om meer dan duizend orders gaan en kwartaal 4 zal dan ergens vanaf rij 750 beginnen.
Ik heb het met autofilter geprobeerd maar ik heb het liever op een andere manier.

En als er een makkelijker manier is dan hoe ik het heb gedaan dan hoor ik dat graag aangezien ik nog een aantal soortgelijke bladen moet maken.

Bijlagen

Hoi Jan,

Kheb 't gezien :o

Klein foutje, deelde het aantal maanden door 4 ipv 3! :(

De juiste formule in I4:
=9999-GROOTSTE(ALS(ISLEEG($C$4:$C$9998);0;(GEHEEL((MAAND($C$4:$C$9998)-1)/3)+1=$I$1)*(9999-RIJ($C$4:$C$9998)));$H4)

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan