Oplossing voor benaderen 5.25" diskettes

Status
Niet open voor verdere reacties.

afarensis

Verenigingslid
Lid geworden
12 jul 2011
Berichten
586
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Wellicht een niet eenvoudig op te lossen probleem, maar ik probeer het toch maar...

Ik heb een 28-jaar oude IBM XT met een 5.25" drive en een hd van 20 MB.
Nu wil ik vanaf mijn windows-7 pc de 5.25 inch diskettes kunnen benaderen.
Wat ik zoek is een externe drive met usb aansluiting (zoals ze wel te koop zijn zijn voor 3.5" diskettes), maar dat is nog niet zo simpel. Volgens mij bestaan ze gewoon niet. Vraag is of hier een 'andere' oplossing voor is. Een soort convertor of zo. Ik ben geen soldeertype, dus ik wil het ook weer niet te ingewikkeld maken.
Ik hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen met tips of suggesties.
 
Misschien helpt dit flimpje je verder opweg?
 
Na overal een beetje rondgezocht te hebben, kom ik op de conclusie dat je een 3,5" externe floppy drive moet opofferen en daar de 5,25" op aansluiten.
Respect voor je 5,25" floppys!:thumb:
 
Heb je DOS 6.XX erop zitten? Sluit een parallele kabel aan, Interlnksvr.exe configureren op de XT, daarna Interlnk.exe starten. Nu kan je via Windows 7, Netwerklocaties, de XT benaderen, inclusief de 5.25".
 
Laatst bewerkt:
Na overal een beetje rondgezocht te hebben, kom ik op de conclusie dat je een 3,5" externe floppy drive moet opofferen en daar de 5,25" op aansluiten.
Respect voor je 5,25" floppys!:thumb:

Bedankt voor je reactie.... Ja, klinkt goed, ik ga het eens onderzoeken. Heb toevallig vandaag via eBay een 3.5" floppy drive gekocht!
 
Laatst bewerkt:
Heb je DOS 6.XX erop zitten? Sluit een parallele kabel aan, Interlnksvr.exe configureren op de XT, daarna Interlnk.exe starten. Nu kan je via Windows 7, Netwerklocaties, de XT benaderen, inclusief de 5.25".

Bedankt voor je suggestie.... maar ik vrees dat dit niet gaat werken. Het lijkt me allemaal veel te modern voor dat oude beestje. Er zit DOS 3.2 op en aan de achterkant zit ook geen aansluiting voor een interlink-kabel.
 
Laatst bewerkt:
Interlnk kan ook via de seriele poort, maar ik weet niet zeker of het in DOS 3.XX zit.

Ik heb hier speciaal voor dat soort gevallen een computer geinstalleerd als floppy-omzetter, zit een 5.25" in die 1.2MB floppen aankan. Komt heel zelden voor maar soms komt er iemand langs uit mijn studententijd die de zolder heeft opgeruimd & dan iets op dat formaat terug heeft gevonden & dat graag wil terug kijken.

Ik weet niet hoeveel het is, & de integriteit ervan, maar als het niet anders lukt kan je overwegen om ze op te sturen, zet ik ze over.
 
Ik heb gekeken, maar interlnk zit niet in versie 3.2...

Leuk dat je aanbiedt bestanden over te zetten, maar dat is niet nodig....

Het is voor mij een soort hobby om de XT in goede conditie te houden en er (als een soort demo) o.a. leuke oude programaatjes op te draaien, zo staat er bijv: WP 5.1, Norton Commander en PCtools op. Wat ik leuk zou vinden, als ik op een of andere manier bestanden, zonder al te veel gedoe, vanaf de 'moderne' pc op de XT kan krijgen. Er zijn natuurlijk genoeg interne 5.25" drives te koop, die ik ook wel wil gebruiken, maar dan loop je tegen die oude techniek op, waardoor het gewoon niet lukt. Inbouwen in de moderne pc wil ik niet, zo'n gedoe steeds. USB zou de uitkomst zijn, maar ik vrees (flink gegoogled) dat dit domweg niet bestaat.

Nogmaals dank voor je suggestie en het aanbod....
George
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan