• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost opmaak datum niet goed?

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

gGerretje

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2008
Beste helpers,

Ik denk dat mijn vraag en het antwoord heel simpel zijn, maar ik zie hem even niet.
Zie bijgaand bestandje.
Waarom krijg ik bij de datums in 2023 niet de juiste weergave?
De datumopmaak is overal dezelfde. De formule is ook overal dezelfde.

Het enige verschil dat ik zie is dat er bij de datums in 2023 geen voorloopnul bij de maand staat.
En ik kan die er ook niet in zetten ... ??? (bij 2022 staat die er wel).

Willen jullie me even helpen?

Met vriendelijke groeten,
Ger Bessems

(ik gebruik Excel 2010)

Bijlagen

Die spatie staat er bij mij niet hoor.
B3 t/m B5 zijn echte datums, en die worden "onder water" opgeslagen als getallen, het aantal dagen sinds 1-1-1900. Daarop werkt LINKS(...) niet.
B7 t/m B10 is tekst. Om daar datums van te maken, klik in B7 en dan vier keer F2, Enter.

Nu zijn alle datums echte datums en die kun je opmaken zoals je zelf wilt, zie bijlage.

Bijlagen

Hallo djutoch,

Het zal vast aan mij liggen maar als ik in het invoervak ga staan kan ik geen backspace doen voor de datum.

Hallo AHulpje,

Dank je wel.
Vraag me niet wat ik gedaan heb (4x A2 en dan Enter), maar het werkt.
Echter: om dat ooit nog eens te kunnen doen moet ik ze bij mijn toverforrmules opslaan :-)
Is daar geen "logische" oplossing voor?
En hoe kon je dat zo snel zien?
De celopmaak was toch bij allemaal hetzelfde (bij celeigenschappen).

Maar OK als het datums zijn (na 4x F2 en Enter) dan kom ik er wel uit.
Rest alleen nog de vraag hoe ik dat voor een heleboel van die cellen kan doen.
Want het gaat natuurlijk niet alleen om deze 4 cellen.

Groetjes,
Ger

@djutoch

Ik heb geen reden om te twijfelen aan iemand die mij belangeloos wil helpen.
Maar vreemd dat ik die spatie niet zag en AHulp kennelijk ook niet.

In ieder geval bedankt voor je aangeboden hulp.

Groetjes,
Ger

Met die vier maal F2, Enter heb je de betreffende cellen eigenlijk opnieuw ingetoetst, waardoor Excel ze nu wel als datum beschouwde. Maar voor een grote hoeveelheid cellen is dat natuurlijk niet handig. Zie bijgaand voorbeeld hoe je dat met de functie DATUMWAARDE kunt oplossen.

En wat djutoch deed was hetzelfde als wat jij deed, de cursor in de cel zetten en op Enter drukken.

Bijlagen

2023 zijn echte datums
2022 is tekst dat lijkt op datums

Om dit wel een echte datum van te maken kun je het makkelijkst 'Tekst naar kolommen' gebruiken.

@popipipo
Maar hoe konden jij en de anderen nu zien dat dat tekst was.
Of concluderen jullie dat uit het (foute) resultaat van de formule?
Want wat er bij mij niet goed in kan (en ik was ooit wiskundeleraar) is dat je een cel opmaakt als datum en het dan nog steeds tekst is. Oke, ik heb die erin gekopieerd. Dan kan ik het nog begrijpen. Maar als ik de cel leegmaak en de datum opnieuw intik (in die als datum opgemaakte cel) blijft het dus tekst?
Hoe kan dat?

@ allen
Ik zie wat er gebeurt, ook in het bestandje van AHulpje. Maar mijn logica vindt het vreemd dat je dus kennelijk geen rechts-links-deel formule kunt toepassen op een datum, maar wel een jaar-maand-dag formule op een tekst. Klopt dat? Dan ben ik wat dat betreft in ieder geval wel mee :-)

Bedankt allemaal.

Groetjes,
Ger

Als je celformaat veranderd dan zie je dit. (naar bv dddd dd-mm-jjjj)
Met kopiëren en plakken uit een ander programma heeft excel wel vaker dit soort problemen.

Een datum is in feite een gewoon getal met een specifieke opmaak.
Het getal 1 staat voor 1-1-1900
Het getal 43986 staat voor 5-6-2024
Dus rechts-links-deel werkt niet

"Maar als ik de cel leegmaak en de datum opnieuw intik (in die als datum opgemaakte cel) blijft het dus tekst?" Nee, dan wordt het een echte datum. :confused:

"Of concluderen jullie dat uit het (foute) resultaat van de formule?" Ik wel, maar ook door het wijzigen van de opmaak, als de datum dan niet verandert is het tekst.

"...maar wel een jaar-maand-dag formule op een tekst. Klopt dat?" Nee, dat klopt dan weer niet. Wel de LINKS, DEEL en RECHTS functies.

"Nee, dan wordt het een echte datum" - check en begrepen

"als de datum dan niet verandert is het tekst" - check en begrepen

"Nee, dat klopt dan weer niet. Wel de LINKS, DEEL en RECHTS functies" -
check: maar als ik de formule =MAAND(B8)&"-"&JAAR(B8) invoer krijg ik toch echt het gewenste resultaat nl. 11-2022

Hm, je hebt gelijk, een gedrag dat ik niet had verwacht en ook niet getest.
Dus in dat geval werken zowel de datum- als tekst functies.
Het lijkt wel alsof Excel onder water de DATUMWAARDE functie uitvoert.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan