• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opmaak ineens verdwenen, problemen dus

Status
Niet open voor verdere reacties.

JJ de zeeuw

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2009
Goedemorgen,

Wij werken in excel voor het verwerken van uren van machines enz.

Dit alles is weer gekoppeld aan tarieven, personeel en projectnummers.

Nu is ineens alle opmaak van het bestand weg, celopvul kleuren zijn weg, financiele opmaak is weg, datum opmaak is weg enz.

Dit levert dus problemen op want kunnen er geen afrekeningen gemaakt worden enz. Uiteraard valt dit op te lossen door opmaak weer aan te passen maar dit geeft als resultaat dat vervolgens bij volgende maal opstarten het resultaat weer hetzelfde is, dus alle opmaak is weg.

Wie kan ons met spoed helpen?

Alvast bedankt,

Jan

Ik zou wel willen, maar zonder bestand o.i.d. is het lastig.

Zitten er macro's in? Het lijkt er op dat iets als "Alles selecteren" --> Bewerken --> Wissen --> Opmaak wordt uitgevoerd.

Hebben jullie een backuop van bv een maand geleden en doet die dan (op wellicht een andere PC) hetzelfde?

Zitten er macro's in? Het lijkt er op dat iets als "Alles selecteren" --> Bewerken --> Wissen --> Opmaak wordt uitgevoerd.

Hebben jullie een backuop van bv een maand geleden en doet die dan (op wellicht een andere PC) hetzelfde?

Kun je wel stappen aangeven die ik kan controleren, vrijgeven van het bestand is helaas te gevoelig.

Druk bv op ALT + F8 om te zien of er macro's staan.

Druk op ALT + F11 om de VBA-editor te openen en controleer bij alle modules of er macro's staan.

Het gaat alleen om de opmaak. Kun je geen leeg bestand neerzetten waarin je aangeeft "hier euroteken", "hier datumopmaak"?

Macro's zitten er niet in het bestand, alleen validaties naar de andere tabbladen.

Een backup die nog wel werkend is niet meer terug te halen. ivm dagelijks overschrijven

Druk bv op ALT + F8 om te zien of er macro's staan.

Druk op ALT + F11 om de VBA-editor te openen en controleer bij alle modules of er macro's staan.

Het gaat alleen om de opmaak. Kun je geen leeg bestand neerzetten waarin je aangeeft "hier euroteken", "hier datumopmaak"?

Geen macro's aanwezig

Ben je het kwijt in je werkblad, of bij een printvoorbeeld? In het laatste geval: Staan je Pagina-instellingen - Blad mischien op zwart/zit?
Werk je met voorwardelijke opmaak? Beoordeel deze dan.

Richard

Ben je het kwijt in je werkblad, of bij een printvoorbeeld? In het laatste geval: Staan je Pagina-instellingen - Blad mischien op zwart/zit?
Werk je met voorwardelijke opmaak? Beoordeel deze dan.

Richard

Nee ben het echt in werkblad kwijt, uitlijningen kloppen niet meer, eurotekens weg. Totaal geen opmaak, geen cellijnen kleuren enz.

Ook is het niet gebasseerd op voorwaardelijke opmaak!

Dus helaas

Gebeurt dat alleen bij dit ene bestand of ook bij andere?

Heb je het bestand al eens op een andere PC geprobeerd?

Gebeurt dat alleen bij dit ene bestand of ook bij andere?

Heb je het bestand al eens op een andere PC geprobeerd?

Ja alleen bij dit bestand, degene die er mee werkt is zich van geen kwaad bewust.

idd ook op mijn eigen pc getest maar zelfde euvel.

Waar ik aan zit te denken is of het niet te maken heeft met de compatibiliteitsmodus. Een aantal mensen werken nog steeds in 2003 dus slaat hij zijn bestand altijd nog op in 2003 versie.
Op deze manier werkt hij zeker al een jaar dus het lijkt me sterk dat dit het is, maar zou dat een mogelijkheid zijn?

Misschien heeft hij toch een keer als 2007 opgeslagen?

Ik zou het verder niet weten. Ik denk wel dat je voor de toekomst toch echt naar een goede backup-procedure toe moet. Ik weet wel dat dat een beetje een open deur is, maar toch.

Wat ik wel weet, en dat is ook niet te verklaren, is dat Excel-bestanden die veel gebruikt/gemuteerd worden op den duur "slijtage" gaan vertonen.

Ik heb een administratieprogramma in Excel waarvan ik het blad waar de mutaties op staan iedere 3 jaar opnieuw moet bouwen. Zo verschrikkelijk traag is het dan geworden.

Ik wens je veel succes.

Misschien heeft hij toch een keer als 2007 opgeslagen?

Ik zou het verder niet weten. Ik denk wel dat je voor de toekomst toch echt naar een goede backup-procedure toe moet. Ik weet wel dat dat een beetje een open deur is, maar toch.

Wat ik wel weet, en dat is ook niet te verklaren, is dat Excel-bestanden die veel gebruikt/gemuteerd worden op den duur "slijtage" gaan vertonen.

Ik heb een administratieprogramma in Excel waarvan ik het blad waar de mutaties op staan iedere 3 jaar opnieuw moet bouwen. Zo verschrikkelijk traag is het dan geworden.

Ik wens je veel succes.

Tja opzich hebben we een redelijke backup procedure, voor 99% van de gevallen denk ik.
Iedere dag worden er savonds backups gemaakt en deze worden meegenomen naar een extern adres. (ene dag ene schijf andere dag andere schijf)
Maar deze wordt dus een dag later weer overschreven door een nieuwe backup. Het is dus zaak zodra er iets ontdekt wordt om hier direct mee aan de slag te gaan en zijn er geen problemen.

Maar degene die er mee werkte dacht dat er iemand anders mee aan knoeien was geweest en heeft dus alles weer redelijk voor elkaar gemaakt maar 0 resultaat want zodra je opnieuw start is alles kwijt.

Hoop dat er nog andere zijn die een oplossing hebben.

We hebben het geheel toch overgezet naar xlsx bestand en dit geeft tot op dit moment geen verkeerde dingen meer.

De andere computers installeer ik dan wel een compatibiliteitskitje.

Bedankt voor jullie meedenken!

Mensen,

Het probleem treed nu weer op.

Even in het kort ik werk in excel voor de adminstratie van de projecten. Onze uitvoerders leveren deze gegevens aan en ik voeg deze samen in 1 sheet en zet daar bijvoorveeld ook factuurnummers achter van externen.

Alles heb ik netjes met opmaak gemaakt, celranden, celopvulling, lettertype aangepast enz.
Nu al diverse keren gehad dat ik een foutmelding kreeg zoals in bijlage staat en daarna is alle opmaak kwijt in het bestand. Het bestand bestaat uit 9 tabbladen met allen ruim 7000 rijen, iedere keer alles weer in de juiste opmaak terug krijgen vergt erg veel tijd en nog veel meer frustratie.

Kan iemand mij de oplossing geven voor dit probleem.

Onze computerbeheerder geeft als oorzaken de volgende zaken aan:
- Documenten die omgezet zijn van Excel 2003 naar Excel 2007
- Op het moment dat er MEERDERE vensters van Excel geopend zijn (2 monitors)
- En als er geknipt en geplakt wordt van het ene naar het andere scherm??

Deze genoemde zaken zijn het geval maar het zijn in ieder geval zaken die je niet kunt voorkomen.

Groeten,

Jan

Bijlagen

• 1e melding.JPG
    1e melding.JPG
    31,8 KB · Weergaven: 118
  • 2e melding.JPG
    2e melding.JPG
    37,5 KB · Weergaven: 121
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug