• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opmaak tekst, bedrag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dutchy1

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2015
goedendag,

In mijn excel bestand heb ik het volgende wat ik graag opgelost zou willen hebben echter krijg ik het niet voor elkaar:
- Blad 1 formulier met bedragen opgebouwd uit losse euro's en centen. Totaalbedrag is dan som euro's + som centen. Eigenschap van deze cel staat op valuta. Bedrag wordt goed afgebeeld (€ 1563,26)
- Blad 2 heb ik een cel met daarin de volgende codering:
Code:
=ALS($O$14=1;ALS(N16="";"";N16);ALS($O$14=2;ALS(N47="";"";N47);"factuur "&$J$18&" d.d. "&$S$24&" met een bedrag van € [B]"&$S$25&"[/B] incl. BTW."))
De verwijzing naar cel S25 heeft een formule die weer gekoppeld is naar Blad 1 waar hij het bedrag vandaan haalt. In cel S25 staat tevens het bedrag goed vermeld, eigenschappen valuta met 2 decimalen.

Echter staat er in mijn tekst nu:
factuur [kenmerk] d.d. [datum] met een bedrag van € 1563,2595 incl. BTW.

Hier moet eigenlijk het bedrag komen te staan met maximaal 2 decimalen.

Kan er iemand mij uitleggen hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Alvast bedankt!

In het algemeen moet je berekende bedragen altijd afronden op 2 decimalen (althans bij valuta met centen): =AFRONDEN(bedragberekening;2)

Het feit dat je 2 decimalen ziet in een veld, betekent nog niet dat dat de echte waarde is.
Kennelijk zijn de individuele bedragen ook niet afgerond, anders kun je met een som nooit op 4 cijfers achter de komma uitkomen.
Een en ander betekent ook dat je met afrondingsverschillen te maken kunt krijgen (0,01 + 0,01 = 0,03), hetgeen niet mogelijk is als je alle individuele bedragen afrondt.

Of kijk eens naar de Excelformule Tekst() / Text

Nog een stom vraagje, hetzelfde probleem heb ik nu in de plaats waar de datum moet komen te staan. Daar vermeld hij namelijk de datumwaarde, maar dit moet gewoon de datum zelf zijn. Iemand hierbij ook tips?

Wederom bedankt! Ik had zelf ipv de - tekens een / gebruikt waardoor hij het niet deed! Bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan