Opmaak tekstvakken

Status
Niet open voor verdere reacties.

fjvanlochem

Verenigingslid
Lid geworden
23 nov 2009
Beste leden,

Knoppen kan je in Access-formulieren prima opmaken met onder andere vormeffecten.
Tekstvakken en bijschriften kan je volgens mijn kennis alleen opmaken met een kleurtje en een speciaal effect maar vormeffecten enz. krijg ik niet voor elkaar.

Kan iemand mij verder helpen met de opmaak van deze onderdelen van hede access-formulieren?

Kan iemand mij op literatuur of websites wijzen die hier wat meer over schrijft?

Bedankt alvast,

Floris

Wat er niet is kan je uiteraard ook niet lezen. Alle mogelijkheden die je hebt, staan in het menu. Daar kan ik wel een boek over schrijven, maar dat wordt dan een half A4-tje :). Overigens terecht en logisch, want de bruikbaarheid, gebruikersgemak en klantvriendelijkheid (en daar zou je je toch moeten concentreren) van je formulier neemt dramatisch af als je allerlei gekke toeters en bellen gaat gebruiken. IMHO :)
Sowieso kun je al niks veranderen aan de layout van een tekstvak op het moment dat een gebruiker een veld(tekst) selecteert. Dus hoe bonter je het maakt, hoe rotter dat er uit ziet. Moet je echt niet willen.

Wat ik wél doe, is een beetje 'stoeien' met de bedoelde functie van een object. Zo kun je een knop prima als bijschrift gebruiken. Wat let je? Of, doe ik ook vaak, ik maak van een label een knop. In beide gevallen moet je best wat extra handelingen verrichten om de oorspronkelijke functie te simuleren. Zo kun je met een gekoppeld label het bijbehorende tekstvak selecteren. Gebruik je een knop, dan gebeurt dat uiteraard niet, dus dat moet je programmeren. Omgekeerd kan je van een gekoppeld label geen knop maken, dus dat label moet je eerst loskoppelen en dan vervolgens programmeren.

Mocht je een site vinden van iemand die daar wél iets over schrijft, loop dan met een grote boog om die site heen, wat dat is duidelijk dan iemand die niet snapt wat de essentie van goed ontwerpen is :D.

De kalenders die je postte vorige maand waarbij dat de labels opgemaakt werden mét kleurtje volgens de data die er in de onderliggende tabel zat was wel heel overzichtelijk en dus nuttig Michel en verder vinden onze dames het nuttig in een lijst te zien op welke kolom ze sorteren (kleurtje groen)en of de sortering oplopend of aflopend is (dmv van pijltje op of neer).

Bijlagen

• Knipsel16.JPG
    Knipsel16.JPG
    61,2 KB · Weergaven: 47
  • Knipsel17.JPG
    Knipsel17.JPG
    65,9 KB · Weergaven: 43
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan