• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

opmaak van excel veranderd bij opslaan naar HTML

Status
Niet open voor verdere reacties.

wwiegman

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2014
Hallo,

ik ben bezig met een excel bestand waarin ik bij een aantal cellen de tekst verticaal laat weergeven.
Op het moment dat ik dit bestand opsla als HTML, veranderd de opmaak van deze cellen in het HTML bestand en wordt de tekst weer gewoon horizontaal weergegeven.

Is hier iets tegen te doen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Wouter

Hallo SNB,

bedankt voor de reactie.

Het opslaan als html gebeurd middels een macro. Werkt verder helemaal prima, behalve dus die tekst die horizontaal ipv. verticaal wordt weergegeven.

Hieronder de macro:

Code:
Sub Opslaan_als_HTML_en_openen_XLSM_bestand_L1()
    'Zet waarschuwingen uit en toen melding in statusbalk.
    Application.DisplayAlerts = False
    Application.DisplayStatusBar = True
    Application.StatusBar = "Bezig met opslaan als HTML ..."
    'Sla op.
    ActiveWorkbook.Save
    'Opslaan als HTML-bestand. SaveCopyAs werkt helaas alleen met XLS-formaat. Ik moet SaveAs gebruiken. Dit bestand
    'wordt na het opslaan als het actieve bestand.
    ActiveWorkbook.SaveAs Filename:="T:\agnl\DataUT - T-schijf op Fil08\Klantcontact\VraagNL\KC 1e lijn Den Haag\planning\rooster 1 Lijn DH.htm" _
    , FileFormat:=xlHtml, ReadOnlyRecommended:=False, CreateBackup:=False
    'Open XLSM-bestand.
    Workbooks.Open Filename:="T:\agnl\DataUT - T-schijf op Fil08\Klantcontact\VraagNL\KC 1e lijn Den Haag\planning\rooster 1 Lijn DH.xlsm"
    'Activeer HTML-bestand.
    Windows("rooster 1 Lijn DH.htm").Activate
    'Zet waarschuwingen aan en maak statusbalk leeg.
    Application.DisplayAlerts = True
    Application.StatusBar = ""
    'Sluit HTML-bestand.
    ActiveWorkbook.Close
    'Hierna geen code meer. Deze wordt niet meer doorlopen omdat bestand gesloten is (geweest).
End Sub

Wat zou ik dan moeten aanpassen zodat de opmaak van de tekst in html gelijk blijft aan de opmaak in het excel bestand zelf?

Gr. Wouter

Laatst bewerkt:
Kun je svp de VBA code eerst tussen code markeringen (tags) zetten ?

Hoi snb,

Wat bedoel je hier precies mee? Ik heb de macro vanuit een ander bestand gehaald en aangepast naar mijn bestand, waarbij ik alleen de bestandnaam waar deze voorkwam in de macro heb aangepast.
Mijn kennis van VBA is helaas niet geweldig, maar ik denk dat je bedoelt dat ik in de macro een aantal 'regels' tussen tags moet zetten?

Ik heb voor de zekerheid ook een voorbeeld van mijn document (voorbeeld.xlsx) toegevoegd. Voor het opslaan gebruik ik een knop in excel, die de macro in werking zet, zie het excel bestand waar ook de macro in zit als het goed is.

Ik heb verder ook een printscreen gemaakt van hoe het er na het opslaan via de macro uit komt te zien in HTML, zie voorbeeld HTML.jpg

Ik hoor graag weer van je!

Gr. Wouter

Kijk eens naar de forumrgels van dit forum over code tags.

Hoi SNB,

ik weet niet helemaal wat je bedoelt, heb gezocht naar code tags op dit forum, maar kwam er niet veel verder mee.
Ben wel even verder gaan zoeken en kwam op de site van Microsoft het volgende tegen:

Probleem: Gedraaide tekst wordt niet goed weergegeven als ik gegevens opsla of publiceer als webpagina.

U kunt geen gedraaide of verticale tekst gebruiken als u Excel-gegevens als webpagina opslaat. Gedraaide en verticale tekst wordt geconverteerd naar horizontale tekst.

Het lijkt er dus dus dat hetgeen ik wil, helaas niet mogelijk is. Of zijn er slimme manieren bedacht om hier omheen te werken?
Zit nu zelf te denken om met printscreen en paint gewoon een afbeelding van de cellen te maken en deze over de cellen te plakken op dezelfde plek in het bestand. Dit maakt in mijn geval niet uit, omdat het toch gaat om vaste tekst en cellen zonder formules of wat dan ook.

Gr. Wouter

Code tags:

Klik in je eerste bericht op 'Bericht aanpassen'
Er verschijnt nu een 'edit' scherm waarin je tekst staat. Een van de iconen van het edit scherm is #.
Selecteer de VBA code in je bericht en klik vervolgens op het icoon #
Sla de wijziging op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan