• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opmaken snelkeuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

marijn tutyens

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2009
Berichten
43
Hallo,

Ik ben opzoek naar de meest ideale verwerkingswijze voor volgend probleem.

In de rechterkolom is het nodig dat telkens de werf/project of klant wordt genoteeerd. Omdat het gaat over 20arbeiders en zeer veel verschillende werken had ik het idee om een databank van geactiveerde klanten aan te maken (blad 2 in het voorbeeld).

Wanneer ik een link leg naar elke apart blad van een arbeider zoals in blad 1. En vervolgens data - valideren gebruik met als bron kolom 'bt' is het mogelijk om in kolom A een uitklapmenu te krijgen met de eerder geactiveerde werven.

Nu is het wel eerst omslachtig om die extra "databank" van klanten aan te maken en vervolgens bij het uitklapmenu in kolom A telkens onderaan de lijst te moeten starten. Dus bijgevolg telkens opnieuw naar boven scrollen om de eerste klanten te verkrijgen.

Is er hier een betere oplossing voor handen? Wat de klanten betreft kan dit maandelijks redelijk hoog oplopen.

Groeten!
 

Bijlagen

  • Map4.xls
    30,5 KB · Weergaven: 50
Is er hier een betere oplossing voor handen? Wat de klanten betreft kan dit maandelijks redelijk hoog oplopen.

Groeten!

Ik zou dit doen met een listbox , bekijk mijn oplossing .
Dubbelklik in kolom A ( range staat A4:A100) er komt een listbox tevoorschijn die de data op blad2 leest , klik op de gepaste data en deze komt in kolom A blad1 de cel waar je dubbel hebt geklikt .
Alles is aanpasbaar qua opmaak en kleuren .
 

Bijlagen

  • Map4(1).xls
    54,5 KB · Weergaven: 78
Waarom niet gewoon met datavalidatie

Willem de vingers en de muis moeten in beweging blijven :D
Ik wilde een redelijk visueel overzicht naar voor laten komen , het terug langs de moeilijkste weg zoeken .
We horen het wel ( eens ) van de TS welke oplossing hem het best bevalt .
 
We horen het wel ( eens ) van de TS welke oplossing hem het best bevalt .
Dat kan hij dan tegelijk doen met de vorige vraag.
Dan slaat hij 2 vliegen in één klap
 
Bij de werkwijze die popipipo voorstelt. Is het zo dat deze wijze bepert is tot een 6tal klanten.

Ik heb even geprobeert om meerdere klanten toe te voegen maar dan vindt ik dit niet terug in mijn scroll menu in kolom A.

Het kan makkelijk zijn dat het aantal klanten per maand oploopt tot 80 tot 100 klanten.
 
Bij de werkwijze die popipipo voorstelt. Is het zo dat deze wijze bepert is tot een 6tal klanten.

Ik heb even geprobeert om meerdere klanten toe te voegen maar dan vindt ik dit niet terug in mijn scroll menu in kolom A.

Het kan makkelijk zijn dat het aantal klanten per maand oploopt tot 80 tot 100 klanten.

Druk op Ctrl+F3 dan kom je in de validatie terecht pas daar de range aan tot je vermoedelijke aantal ( in het vb heb ik dit gedaan tot 500 )

Heb ook de 2003 versie geplaatst


@Willem het was binnen de min.
 

Bijlagen

  • opmaak.jpg
    opmaak.jpg
    99,1 KB · Weergaven: 75
  • opmaak2003.jpg
    opmaak2003.jpg
    96,9 KB · Weergaven: 74
Laatst bewerkt:
Ik heb het kunnen opstellen op deze manier! Bedankt allesinds!

Maar om het systeem volledig op punt te zetten. Mijn foutmelding gaat nu verloren. dus wanneer de gegevens die ze manueel invoert niet overeen zou stemmen met de gegevens in blad 2 dan zou ik een foutmelding willen.

Zodanig dat eenzelfde klant of referentie altijd op de zelfde manier zonder schrijffouten wordt neer geschreven.

groeten
 
Ik heb het kunnen opstellen op deze manier! Bedankt allesinds!

Maar om het systeem volledig op punt te zetten. Mijn foutmelding gaat nu verloren. dus wanneer de gegevens die ze manueel invoert niet overeen zou stemmen met de gegevens in blad 2 dan zou ik een foutmelding willen.

Zodanig dat eenzelfde klant of referentie altijd op de zelfde manier zonder schrijffouten wordt neer geschreven.

groeten

Er stonden 2 manieren , ik vermoed dat je via de datavalidatie bent verder gegaan , je zou eventueel een VERT.ZOEKEN kunnen invoeren om te zien of de klant op Blad2 aanwezig is
Code:
=ALS(A4="";"";VERT.ZOEKEN(A4;Blad2!;1;ONWAAR))
een eerste niet geteste formule ( weet ook niet of het werkt tezamen met de validatie )
We horen het wel van de mensen die dagdagelijks met excel bezig zijn .
 
Bedankt

Het is enkel een extra optie die ik zou invoeren. Dus niet van levensbelang!

Bedankt om me verder te helpen!

groeten
 
Even een vinkje weghalen en hij laat niet toe om onbekende namen in te voeren.
 

Bijlagen

  • Map4(3).xls
    67 KB · Weergaven: 49
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan