• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opmerking op poppend voor een heel bereik

Status
Niet open voor verdere reacties.

grietsenwijma

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2013
Ik ben een formulier aan het schrijven waarin 35 vragen moeten worden beantwoord voor een kleine 1000 situaties

Zie bijgaand voorbeeld, met slechts enkele vragen (op blad 1) en enkele situaties. op blad 2

Wat ik probeer te bereiken heb ik hier doorgevoerd, namelijk iedere vraag in een willekeurige cel in iedere kolom van het raster popt op als je er met de cursor overheen gaat.
NB: de vragen zijn qua tekst soms best wel uitgebreid, vandaar dat het geen optie is om die in een vaste kop boven het raster te zetten.

Dit principe lijkt mij erg gemakkelijk als je een raster van 35x900 cellen probeert in te vullen

Maar op deze schaal is het nogal onzinnig om het ( zoals hier) met notities per cel te doen (+ dat ik me afvraag of Excel de handdoek niet in de ring gooit als je zoiets op die schaal probeert.)

Wie heeft een suggestie?

Alvast dank!

Bijlagen

met data-validatie (max x karakters) ofwel met commentaren (minder beperkt)
zie kolom H

Bijlagen

met data-validatie (max x karakters) ofwel met commentaren (minder beperkt)
zie kolom H

Bedankt!

Wat je gemaakt hebt lijkt op wat ik zoek.

Ik ik zie wel wat je gemaakt hebt, ik haal er helaas niet uit hoe je dit hebt gedaan.
Kun je me een hint geven?

Alvast dank!

Kolom H: Gegevens => Gegevensvalidatie => en daar kan je dan een tekst typen.
Range A1:D5 : Rechtermuisknop => opmerking invoegen.

Je ga dus 35 van dergelijke data-validaties maken en die dan 900 keer kopiëren.
In het 1e scherm kan je een vinkje zetten, als je de data-validatie verandert, dat dan alle gelijke validaties mee veranderen.
Dat is wel een beetje tricky hier, want dan zou je bij de aanpassing van 1 van de 35 vragen, alle 35*900 cellen aanpassen.
Dus zeker niet doen.

Ik denk dat je best vraag per vraag 1 cel aanpast en dan via kopieren en "plakken speciaal>validatie" de 900 verwante cellen kan aanpassen.

Dus test dat best vooraf eens uit in een klein voorbeeldje, zodat je dit puntje in je vingers hebt !

Toch zou ik misschien liever via opmerkingen werken.
Zie bijlage.
De 1e rij heb ik vastgezet met Beeld>Blokkeren>Bovenste rij blokkeren.
A1 heb ik een data-validatie gedaan. Nu moet je zelf naar A1 gaan en er op klikken om die te zien te krijgen
In B1 zit er een opmerking, daar heb ik voor de grap 2 keer je openingsvraag in gekopieerd.
Als je nu enkel met je muis over B1 gaat, zelfs zonder aan te klikken, dan zie je die opmerking te voorschijn komen en weer verdwijnen als je weer met je muis weg gaat.
Zo'n opmerking kan je volledig naar je hand zetten, kwa vorm, achtergrondkleur, lettertype, etc.
Dus hiermee voel je mijn persoonlijke voorkeur.

Ik zou ze dus niet alle 900 doen, enkel de kop

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je ga dus 35 van dergelijke data-validaties maken en die dan 900 keer kopiëren.
In het 1e scherm kan je een vinkje zetten, als je de data-validatie verandert, dat dan alle gelijke validaties mee veranderen.
Dat is wel een beetje tricky hier, want dan zou je bij de aanpassing van 1 van de 35 vragen, alle 35*900 cellen aanpassen.
Dus zeker niet doen.

Ik denk dat je best vraag per vraag 1 cel aanpast en dan via kopieren en "plakken speciaal>validatie" de 900 verwante cellen kan aanpassen.

Dus test dat best vooraf eens uit in een klein voorbeeldje, zodat je dit puntje in je vingers hebt !

Toch zou ik misschien liever via opmerkingen werken.
Zie bijlage.
De 1e rij heb ik vastgezet met Beeld>Blokkeren>Bovenste rij blokkeren.
A1 heb ik een data-validatie gedaan. Nu moet je zelf naar A1 gaan en er op klikken om die te zien te krijgen
In B1 zit er een opmerking, daar heb ik voor de grap 2 keer je openingsvraag in gekopieerd.
Als je nu enkel met je muis over B1 gaat, zelfs zonder aan te klikken, dan zie je die opmerking te voorschijn komen en weer verdwijnen als je weer met je muis weg gaat.
Zo'n opmerking kan je volledig naar je hand zetten, kwa vorm, achtergrondkleur, lettertype, etc.
Dus hiermee voel je mijn persoonlijke voorkeur.

Ik zou ze dus niet alle 900 doen, enkel de kop

Is duidelijk
Alleen de laatste opmerking wil ik graag zelf zien :)
Ik heb het voor de eerste 10 vragen de hele kolom van een opmerking voorzien
So far so good, nog geen enkel probleem ontdekt :)

Bedankt!

met vba kan je bv. zoiets doen als in bijlage.
Dus je zou bv. de cel in de 1e rij van je gewenste commentaar kunnen voorzien.
Dan laat je de macro lopen en alle 900 cellen eronder in die kolom zouden diezelfde commentaar kunnen krijgen, desnoods met andere fantasietjes zoals achtergrondkleur, de mogelijkheden zijn legio.
Voor 5.000 cellen had de macro een dikke minuut nodig, maar dat doe je normaal ook maar 1 keer.

Toch vraag ik me af wat de toegevoegde waarde van die commentaren is.

Bijlagen

Dan laat je de macro lopen en alle 900 cellen eronder in die kolom zouden diezelfde commentaar kunnen krijgen, desnoods met andere fantasietjes zoals achtergrondkleur, de mogelijkheden zijn legio.
Voor 5.000 cellen had de macro een dikke minuut nodig, maar dat doe je normaal ook maar 1 keer.

Met de eerdere oplossing van de gegevensvalidatie heb ik denk ik precies wat ik zocht.
Namelijk in iedere cel waar je een ja-tje of nee-tje moet zetten popt op het moment dat je er iets mee wil doen de bijbehorende vraag op.

Ik heb alleen nog niet de volledige duidelijkheid of ik met het geven van die validatie aan 35 volledige kolommen de boel niet ga zitten overvragen, maar ik denk dat ik daar vanzelf achter ga komen :)

In principe niet, ik heb al zwaardere dingen gezien.
Juist opletten, zie #6, als je aan de validatie iets zou wijzigen, nadat je al gegevens hebt ingegeven. Neem eerst een backup om safe te spelen.
Succes alvast

Met de eerdere oplossing van de gegevensvalidatie heb ik denk ik precies wat ik zocht.
Namelijk in iedere cel waar je een ja-tje of nee-tje moet zetten popt op het moment dat je er iets mee wil doen de bijbehorende vraag op.

Ik heb alleen nog niet de volledige duidelijkheid of ik met het geven van die validatie aan 35 volledige kolommen de boel niet ga zitten overvragen, maar ik denk dat ik daar vanzelf achter ga komen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan