• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opmerking toevoegen aan tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Berichten
1.434
Hi,

Ik heb een tabel die dagelijks word aangevuld zoals in de voorbeeld bijlage regels 6 en 7.

Met welke formule maak ik het zo dat;
Als de kolom combinatie 'Art nummer' & 'Loods' gelijk is aan een bestaande regel in de tabel waarvan de opmerking kolom is gevuld deze overneemt?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 18
zo
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (31).xlsx
    17,7 KB · Weergaven: 17
Oke, bedankt dan kan ik ff puzzelen hoe ik dat in mijn document kan toepassen. iig met een IDEX dus.

Maar ik heb dan dus wel een extra kolom nodig? De data kan niet in de bestaande kolom?
 
Laatst bewerkt:
het kan, maar dan mag je nooit de optie gebruiken van kopieer de formule over de ganse kolom, want dan ben je je vaste waarden kwijt.
Dus het kan, maar je zal jezelf vroeg of later tegenkomen.
 
Ervan uitgaande dat je de getallen handmatig invult kan het zo.
Macro wordt geactiveerd zodra je iets verandert in kolom 2 of 3 van de tabel.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
 With Me.ListObjects(1)
  If Not Intersect(Target, .DataBodyRange.Columns(2).Resize(, 2)) Is Nothing And Target.Count = 1 Then
   a = Target.Row - 1
    For i = 1 To .ListRows.Count
     If .DataBodyRange(a, 2) & .DataBodyRange(a, 3) = .DataBodyRange(i, 2) & .DataBodyRange(i, 3) Then
       .DataBodyRange(a, 4) = .DataBodyRange(i, 4)
        Exit For
     Else
       .DataBodyRange(a, 4) = ""
     End If
    Next
  End If
 End With
End Sub
 
het kan misschien ook wel zonder vba, maar zonder vba ben ik nergens.
probeer deze eens: gewoon met een udfje zonder extra kolom.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (31) sp2.xlsm
    17,3 KB · Weergaven: 17
@Cow18, nee dat lijkt me idd niet handig.

@28JVeer, ik snap die niet, wat moet er gebeuren?

@sylvester-ponte, Zonder VBA zou wel het mooiste zijn want ik moet het document uiteindelijk in Office Excel online zetten en daar moet het ook werken :)
maar volgens mij zit er nu wel VBA in.(dit is trouwens wel een mooie oplossing als het ook in excel online lukt)
 
Die zet je achter het betreffende werkblad in vba.
Als je daarna bvb een loodsnummer invult gaat de macro werken
 
@JVeer
Thanks voor je snelle reactie maar als ik dat in Excel online wil gaan gebruiken gaat dat niet werken vrees ik?

Ik zou zo graag zien dat als er nieuwe tegels in een 'Table' komen en er is al eerder in de 'Table' een opmerking in de opmerking kolom gezet voor betreffend artikel dat die word ingevuld.
 
Laatst bewerkt:
ik heb het zelf nog een keer geprobeerd en ik sta versteld dat het bleef werken, ook als je alle formules vervangt door waarden + daarna voeg je nieuwe waarden toe, dat de formule in die nieuwe tabelrij werd toegevoegd.
Excel blijft soms verbazen.
Dus, probeer deze even op je online-versie.
Merk dus op dat er in kolom D geen formules meer staan, maar dat die er wel komt als je een nieuwe listrow toevoegt.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (31) (1).xlsx
    16,6 KB · Weergaven: 20
Lijkt inderdaad goed te werken, OOK in de online versie :thumb:

Maar waar haalt ie nu de formule vandaan als je een nieuwe rij aanmaakt?
 
Voortbordurend op het voorbeeld van @cow18 heb ik een nieuw voorbeeld gepost.

ik denk dat ik kolom D ga verbergen en kolom E toegevoegd die naar kolom D kijkt.
Kolom D kan de gebruiker namelijk ook zelf aanpassen als genoemde combinatie nog niet bestaat en de INDEX niets heeft ingevuld.

Dan zou ik dus omdat in D6 door de gebruiker iets is ingevuld in E6 ook die data willen zien.

ik heb dat geprobeerd met onderstaande formule die dan moet kijken als er een ? (vraagteken) is van de eerder uitkomst er daarna gekeken word naar kolom E of daar al iets staat ingevuld.

Code:
=IFERROR(INDEX($D$2:D6;MATCH([@[Cllo nummer]]&"|"&[@[Ovze nummer]];$B$2:B6&"|"&$C$2:C6;0));"?")&IFERROR(INDEX($E$2:E6;MATCH([@[Cllo nummer]]&"|"[@[Ovze nummer]];$B$2:B6&"|"&$C$2:C6;0))

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd?
 

Bijlagen

  • aangepast voorbeeld.xlsx
    11,9 KB · Weergaven: 11
In wat verschilt jouw #12 van mijn #2 ?
Je wilde geen extra kolom en nu maak je die zelf aan om toch de gebruiker naast een ? een waarde te laten invullen.

Maar waar haalt ie nu de formule vandaan als je een nieuwe rij aanmaakt?
Ik zou het niet weten, die moet ergens onderhuids aanwezig zijn, meer zelfs, veronderstel dat je de formule van de laatste rij wijzigt, maar dan niet de ganse kolom die nieuwe formule laat overnemen en vervolgens een nieuw rij toevoegt, dan wordt de oude formule gebruikt, waar ik op de nieuwe gegokt had !
Dus waar zit ze ? Ik zou er anders eens moeten op googlen maar verder dan de uitleg heb je er ook niets aan.
 
zonder vba en zonder extra kolom , (een beetje gespiekt bij cow) :D
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (31) sp 2.xlsx
    11,5 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
@sylvester-ponte,

Top ziet er goed uit denk ik.
Ik moet nog even testen en goed bekijken, vooral welke kolom ik nu zichtbaar en bewerkbaar moet maken voor de gebruiker.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan