opmeten voeding/oplader

Status
Niet open voor verdere reacties.

deheugden

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
ik zoek een uitleg m.b.t. het opmeten van voedingen,opladers en batterijen. iemand die zoiets weet te vinden? Dus hoe weet ik of de accu van mijn laptop nog genoeg energie levert, iedem voor oplader ,moederbord batterij en voeding van een pc.

dank.

Ik denk dat de beste manier is om gewoon met een multimeter/voltmeter, de accu(lader) of voeding te meten terwijl deze in bedrijf is en dan te kijken of de voedingsspanning niet omlaag zakt.
Als je het heel precies wil doen moet je nl gaat zorgen dat je de accu/lader/voeding maximaal gaat belasten met een weerstand en dan meten en dat is wat lastiger, vooral bij bv PC voedingen omdat die doorgaans een hoge stroom kunnen leveren en dus een erg zware weerstand nodig zouden hebben. Die zijn er overigens wel, maar dan moet je die per apparaat gaan berekenen en bestellen.

In de praktijk kun je er vanuit gaan dat als je voeding of batterij volop in gebruik is en deze nog steeds de juiste spanning aangeeft op je meter, dat deze in orde zijn. Is de spanning (veel) lager dan is er iets mis.

Laatst bewerkt:
Klopt, maar hoe. Wat zijn goede waardes, welke niet en hoe meet je.

met volt meters?
31237b0b0690870bf8afbb274a6b9b984106bcb9_large.jpg

een 5volt kabel van de voeding moet 5volt leveren het mag ietsje verschillen maar niet veel
zelfde geld voor andere kabels die weer andere voltage moeten leveren

als je wilt weten wat de verschillende kabels horen te leveren zul je dit op moeten zoeken via google.

staat meestal op de batterij/kabel/accu zelf ook.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan