Opname niveau Realtek HD audio niet regelbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

magteres

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2003
Berichten
92
Op mijn twee Windows XP computers kan ik met de windows audio mixer niet alleen het afspeelniveau maar ook het opnameniveau regelen. In mijn Vista laptop (Acer Aspire 3100) zit een Realtek HD audio chip, echter daarbij kan ik bij "opnameapparaten" alleen kiezen uit Microfoon en Lijningang.
Ik gebruik de Winamp Shoutcast plugin met als input device "soundcard inmput". Op deze manier kan ik tegelijkertijd een Shoutcast en Wndows Media stream aanbieden, maar op mijn Vista laptop werkt dat dus niet.

Ik heb al de laatste drivers geïnstalleerd van de Realtek-site (versie R1.71) en van de Acer site (versie R1.53), zonder resultaat. En om nou een minijack van de uitgang naar de ingang van de geluidskaart te laten lopen vind ik ook zowat... ;-)
 
Haal eerst eens de goede ATI chipdrivers op, Vista gebruikt zijn eigen ATI drivers, maar dan heb je verder geen goede configuratie mogelijkheden voor de geluidskaart.
 
Je hebt een ATI chipset, die Realtek is de audiocodecchip.

Je kunt het proberen met deze southbridgedriver, als het niet wil, dan eerst opzoeken welke chipset er precies opzit met PC Wizard b.v.
 
Je hebt een ATI chipset, die Realtek is de audiocodecchip.
<knip>

Je directe link geeft de foutmelding "Unauthorized download". Ik heb PC wizard geïnstalleerd, deze geeft de volgende info:

Manufacturer : Acer
Mainboard : Acer Navarro
Chipset : ATI Radeon RS482
***
Device Audio : IXP SB450 High Definition Audio Controller
***
Video Card : ATI Radeon Xpress 1100

Als ik vervolgens op de driver site van ATI kijk bij vista - integrated/motherboard kijk dan zie ik alleen de Radeon xpress staan, geen Navarro. Omdat er bij het type moederbord ook Acer staat is het misschien eenaangepast ATI bord. Ik heb ook al bij Acer gekeken hè, dan krijg de wat oudere Realtek HD Audio drivers.

Dus tja, kom er nog niet uit...
 
Video Card : ATI Radeon Xpress 1100

Daar de drivers voor opzoeken, dat is de chipset met ook een grafisch deel, daar staat ook die southbridgedriver bij.
 
Video Card : ATI Radeon Xpress 1100

Daar de drivers voor opzoeken, dat is de chipset met ook een grafisch deel, daar staat ook die southbridgedriver bij.

Ik heb de southbridge driver van deze pagina gedownload, met als gevolg dat Windows in de opstartherstel-modus terechtkwam. Vraag me dan ook af of dit wel de juiste drivers zijn.

Wat is eigenlijk een southbridgedriver? Dat zegt me helemaal niks...
 
Technische specificaties van Acer Aspire 3100. Hoe weet je dat je onboard geluidchip van Realtek is? (Behalve dan dat bij de drivers op de Acer-site de Realtek HD Audio driver wordt aangeboden.) Volgens mij is deze regel "Device Audio : IXP SB450 High Definition Audio Controller" een bevestiging dat de southbridgecontroller al aanwezig is? Wat staat er nog meer over audio in dat rapport van PC Wizard?

Uitleg southbridge.
 
Hoe weet je dat je onboard geluidchip van Realtek is? (Behalve dan dat bij de drivers op de Acer-site de Realtek HD Audio driver wordt aangeboden.)
Dat was mijn voornaamste aanwijzing, plus het feit dat deze drivers ook op mijn laptop voorgeinstalleerd waren.
Volgens mij is deze regel "Device Audio : IXP SB450 High Definition Audio Controller" een bevestiging dat de southbridgecontroller al aanwezig is?
Dat zou kunnen, dat weet ik niet.
Wat staat er nog meer over audio in dat rapport van PC Wizard?
Bij deze een copy & paste. De gegevens zijn van na de herstel (terugdraai) actie na het mislukken van de southbridge drivers-installatie. Of wil je een copy paste van mij systeem zonder audio drivers?

Device Audio : IXP SB450 High Definition Audio Controller
Audio Playback : Luidsprekers (Realtek High Defi
Audio Playback : Realtek Digital Output (Realtek
Audio Playback : Microsoft-geluidstoewijzing
Audio Recording : FrontMic (Realtek High Definiti
Audio Recording : FrontLineIn (Realtek High Defin
MIDI Output : Microsoft GS Wavetable Synth
MIDI Output : Microsoft MIDI Mapper
Mixer Device : Luidsprekers (Realtek High Defi
Mixer Device : Realtek Digital Output (Realtek
Mixer Device : FrontMic (Realtek High Definiti
Mixer Device : FrontLineIn (Realtek High Defin
Device multimedia : AVIVideo
Device multimedia : CDAudio
Device multimedia : Sequencer
Device multimedia : WaveAudio
Device multimedia : MPEGVideo
Audio Compression : Microsoft IMA ADPCM CODEC
Audio Compression : Microsoft CCITT G.711 A-Law en u-Law CODEC
Audio Compression : Microsoft GSM 6.10 Audio CODEC
Audio Compression : Microsoft ADPCM CODEC
Audio Compression : Fraunhofer IIS MPEG Layer-3 Codec (decode only)
Audio Compression : Messenger Audio Codec
Audio Compression : Microsoft PCM-conversieprogramma
Video Compression : Microsoft RLE
Video Compression : Microsoft Video 1
Video Compression : Microsoft YUV
Video Compression : Microsoft YUV
Video Compression : Microsoft YUV
Video Compression : Intel IYUV-codec
Video Compression : Intel IYUV-codec
Video Compression : Toshiba YUV Codec
Video Compression : Cinepak-codec van Radius

Voor alle duidelijkheid, ik wil graag deze opnameregeling op mijn Vista systeem (plaatje is van mijn XP desktop):

opnameregeling.gif
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk, je hebt de Realtek HD Audio driver nodig. Die Southbridgecontroller wilde niet goed installeren, hopelijk staat die er al goed op, ik zou dan het volgende doen. Haal in Software, Programma's wijzigen en verwijderen alle regels met Realtek HD Audi weg. Doe hetzelfde in Apparaatbeheer - Installatie ongedaan maken (of hoe dat heet in Vista.) Je hebt neem ik aan dat zip-bestand vanaf de Acer-site uitgepakt ergens staan? Herstart dan eerst de laptop, als de Wizard Nieuwe Hardware verschijnt Annuleer, desnoods meerdere keren. Klik dan op het (setup).exe-bestand van het Realtek HD Audio driver pakket. Volg de aanwijzingen op het scherm Uiteindelijk moet je de laptop herstarten. Enige verbetering daarna?
 
Tja, Vista wil dat misschien helemaal niet, laatst een PC met Vista geïnstalleerd, een Via chipset met een C-Media soundchip, die wordt weergegeven als een Via Enhanced Audio controller, geen C-Media drivers die werken en ook geen mixer.
Alles werkte wel, maar verder geen mogelijkheden tot configuratie, helaas.

Vandaar misschien dat er op de Acer site ook geen chipsetdrivers voor Vista worden aangeboden.
 
Vandaar misschien dat er op de Acer site ook geen chipsetdrivers voor Vista worden aangeboden.
Ik weet het ook niet zeker, maar Maxdata bijvoorbeeld biedt de Realtek HD Audio driver aan met een veel lager versienummer dan die op de Realtek-site. Alleen stopt Maxdata bij die Audiodriver ook de audio-controller voor de chipset. Vandaar mijn advies, neem de Realtek Audio driver van de Acer-site. Zit de juiste audiocontroller al op de chipset, geen probleem. Is die corrupt, dan wordt hij hopelijk hersteld. :confused:
 
(waar ik deze vraag ook had gedropt, hopelijk is dat ok)
Natuurlijk mag jij op zoveel mogelijk plekken het goede antwoord zoeken. Die Winamp-link die je geeft, heb ik meteen in mijn Favorieten gezet. :)
Bedankt en succes met je audio. :thumb:
 
Natuurlijk mag jij op zoveel mogelijk plekken het goede antwoord zoeken. Die Winamp-link die je geeft, heb ik meteen in mijn Favorieten gezet. :)
Bedankt en succes met je audio. :thumb:

Jij ook bedankt voor het speuren. Wat de audio betreft, vraag gerust een verzoekje aan...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan