opnieuw instaleren met SP2

• Onderwerp starter Onderwerp starter showa
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

showa

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2005
Ik ben in het bezit van een orginele cd windows XP home, in de loop der tijd servicepack 2 gedownload en geinstaleerd.
Ook van diverse andere programma's update's toegevoegd of nieuwe drivers geinstaleerd.

Wanneer ik nu eens alles schoon zou willen gaan instaleren, hoe kan ik dat dan het beste aanpakken?

bvd

Pfff,

ik heb die info eens doorgenomen, maar da's nog een hele (lees)klus..............

Als ik het met mijn egien woorden mag zeggen, dan zou ik het als volgt gaan doen:

pak de XP CD rom en start op vanaf die cd-rom (ik ga er vanuit dat je weet dat in het bios de cd/dvd opstart als 1e moet staan) (Vergeet niet om snel op een toets te drukken na de eerste opstart van CD anders wordt alsnog van hdd gestart!!!)
Doorloop wat schermpjes en formateer alle hdd's en / of partities.

Installeer XP vanaf de CD en installeer vervolgens SP2. Installeer nog GEEN internetverrbinding totdat je SP2 hebt geinstalleerd.

Pak de bij de pc meegeleverde cd rom en installeer eerst moederbord stuurprogramma's.
Installeer vervolgens de drivers voor de geluidskaart en de videokaart (voor zover Windows en/of de bij de pc meegeleverde disk dat al niet voor je heeft gedaan)

Installeer nu eerst je virusscanner + fw en vervolgens maak je verbinding met het internet.
Ga naar Windows update en download het e.e.a.

Vervolgens zou ik adviseren dan eerst even schijfopruiming te doen en defragmentatie.

Daarna in willekeurige volgorde je overige applicaties zoals Office, games, brandprogje etc. etc.
en ja, je ontkomt er niet aan om per applicatie even naar de site van de fabrikant te gaan voor mogelijke updates. (voor zover Microsoft ze je al niet heeft gestuurd tijdens het updaten van Windows)

Mocht ik iets vergeten zijn in mijn advies dan hoor ik dat wel van meelezers............... ;)

Bovenstaande is een basisinstallatieadvies. Daarnaast zijn er idd. nog "tig"-tools om Windows (register etc.) te optimaliseren. Ik noem er twee:
- tweakui (leuk om Windows een beetje naar eigen smaak te tweaken...... voorbeeld ? al die hinderlijke slangetjes onder de snelkopplingen verdwijnen als je tweakui gebruikt)
- regclaner om het register een beetje te onderhouden
- en zo zijn er nog "tig". Mijn advies zou zijn : installeer alleen leuke / handige / interessante tools als je meent ze echt nodig te hebben. Als je van alles en nog wat installeert, dan "vervuilt/vertraagt" Windows mogelijk op den duur.

Suc6.

ps. lees de link het vorige bericht aandachtig door, de adviezen daar gaan veel verder / zijn uitgebreider als mijn verhaal, met dit verschil dat je na het lezen van mijn verhaal mogelijk al binnen 90 minuten volledig "online" bent. De rest komt wel................. ;) :D

Laatst bewerkt:
andere mogelijkheid.

Brand op een CD-RW een slipstreamed XP met alle updates tot nu toe er bij in.
handig daarbij is de applicatie nlite (www.nliteos.com)
maak je hem meteen unattended mee (zorg dat je alleen de partitie hoeft te kiezen om op te installeren

dan met die cd opstarten, kies de partitie en bij een correcte unattended kun je koffie gaan drinken, kom je terug is windows geinstalleerd met alle updates die je maar wil, daarna applicaties installeren.

Heb je een DVD-RW ter beschikking kun je het unattended gedeelte helemaal mooi maken door al je favoriete applicaties mee te te laten installeren.. tis wat meer werk.....

Ik vergat nog 1 (mogelijk cruciaal) dingtje :
na het installeren van je virusscanner en je w-w-w verbinding is het absoluut handig om EERST de laatste definitie files van je virusscanner op te halen alvorens je ook maar een ander knoppie indrukt op het w-w-w.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan