Opnieuw installeren van XP home lukt niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

HeRiNo1

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2007
Hallo,
Op de pc van kennissen moet ik opnieuw windoows xp home zetten en de schijf formatteren. Normaal gesproken stop je dan de cd-Rom van XP home in de pc, start op nieuw op en tijdens het opstarten krijg je dan de volgende regel te zien: "druk op een willekeurige toets op op te starten via de cd-Rom" of iets van die strekking. Dan druk je op een toets en het installatie proces begint. Echter....de genoemde regel krijg ik niet te zien en wat ik ook doe, de pc start gewoon op vanaf de harde schijf. Ik heb al tig keer XP geinstallerd maar dit probleem ken ik nog niet. WIe weet wat er fout gaat en wat ik moet doen om die regel wel te zien te krijgen of om wel te kunnen formatteren en XP opnieuw te installeren?

Vriendelijke groetjes, Ricarda.

Welkom op Helpmij.:)

Waarschijnlijk staat de opstart volgorde niet goed in het Bios. Je moet deze dus veranderen, zodat de pc vanaf de cd-rom kan opstarten.

maar?

Welkom op Helpmij.:)

Waarschijnlijk staat de opstart volgorde niet goed in het Bios. Je moet deze dus veranderen, zodat de pc vanaf de cd-rom kan opstarten.
Hoi, dank je voor je snelle reactie,
ik snap dat bios gedoe nu ook niet....normaal doe je tijdens het opstarten F8 en komt in de bios, bij deze pc moet ik delete intoetsen maar het lijkt zo anders....kun je me precies omschrijven welke stappen ik moet volgen misschien?
Groetjes van Ricarda.

Met F8 kom je niet in het Bios, maar in een opstart menu. Waar je onder andere voor "veilige modus" kunt kiezen.
Om in het Bios te komen moet je tijdens 1 van de eerste schermen op een toets drukken. In de meeste gevallen is dit de DEL toets. Vaak wordt het ook aangegeven welke toets je moet hebben "Press XX to enter setup". Waarbij XX de toets is die je nodig hebt.

Als je in het Bios bent moet je niks aan passen, behalve de "Boot sequence". Zorg dat hier de cd-rom als eerste staat. kies dan voor "Save and Exit(F10)". De pc zal opnieuw opstarten als je dan de Windows cd-rom in de drive hebt, krijg je normaal gesproken die regel, die je al aangaf.

Dank je

Met F8 kom je niet in het Bios, maar in een opstart menu. Waar je onder andere voor "veilige modus" kunt kiezen.
Om in het Bios te komen moet je tijdens 1 van de eerste schermen op een toets drukken. In de meeste gevallen is dit de DEL toets. Vaak wordt het ook aangegeven welke toets je moet hebben "Press XX to enter setup". Waarbij XX de toets is die je nodig hebt.

Als je in het Bios bent moet je niks aan passen, behalve de "Boot sequence". Zorg dat hier de cd-rom als eerste staat. kies dan voor "Save and Exit(F10)". De pc zal opnieuw opstarten als je dan de Windows cd-rom in de drive hebt, krijg je normaal gesproken die regel, die je al aangaf.

Hartelijk bedankt Bertus, ik ga het vandaag proberen, fijn dat je de moeite nam om zo snel te reageren.
Groetjes van Ricarda.

Geeft niet, suc6.:thumb: Laat het maar weten als je er niet uit komt.

Normaal druk je gewoon op F8 als de bios geladen wordt, je krijgt dan het bootmenu te zien. Of zoals voorgaande schrijven, je kunt dan kiezen voor veilige modus enz. Sommige biossen laten de toetscombinatie zien om in het bootmenu te komen. Een andere pc van me heeft b.v F11 om hier in te komen.
Als de pc opstart met een bioslogo, druk dan meteen op de TAB toets, dan zie je wel hoe de bios geladen wordt.
Verder ben ik voorstander om een F toets te gebruiken om te booten en niet de bios te veranderen, omdat na de 1ste nieuwe opstart tijdens de xp installatie, je de bios weer moet veranderen.

grts

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan