Ok, Stefjuh, Androgyn Meiskuh, ben er weer, even een & ander opgezocht & wat onderzoek gedaan...
Simpelste oplossing is even een externe USB-CD/DvD-brander kopen. Die kosten momenteel tussen de 35 & de 115 euro.
Daarmee kan je met de originele Dell XP-CD opstarten & installeren.
Overigens is dat ook de CD die je sowieso kan gebruiken voor de herinstallatie, alhoewel OEM is het wel een volledige XP-installatie-CD. Waarschijnlijk een groen- of paars-witte Dell-CD. Doet 't...
Ik heb ondertussen een aantal methoden onder de loep genomen om het vanaf een USB-stick te installeren. Onderstaande als eerste & enige getest met redelijk succes op een Optiplex GX270, een Dell die niet gebouwd is om op die manier te installeren:
Neem een USB-stick van minimaal 2 GB
Formateer die FAT met Een MS-DOS-opstartdiskette maken (Er blijft het FAT-maximum van 2 GB over)
Kopieer de hele inhoud van de Dell XP-CD naar de USB-stick.
Selecteer in de map I386 van de CD alle bestanden beginnende met HAL
Pak die uit met 7-Zip naar de hoofdmap van de USB-stick
Idem met alle bestanden beginnende met USB
Controleer & defragmenteer de USB-stick
Koppel de USB-stick aan de Netbook.
Start eerst even op naar de BIOS
Herstart daarna vanaf de USB-stick
Typ: chdir i386
Typ: winnt
Setup zal vragen om smartdrv, niet nodig, dus mep Enter
Mocht Setup blijven hangen na het kopieren van de bestanden (onderste balk blijft egaal grijs), met de hand uit & weer aan zetten, opstarten vanaf USB-stick.
Setup word na enkele seconden voortgezet.
(Daarna ging het bij mij mis met een Bug_Check 7B omdat ik de USB-drivers niet met F6 kan laden)
Even een pakketje nuttige voorgesorteerde links:
Launching Hiren's BootCD from USB Flash Drive (Mini-XP)
Procedure: Setup starten vanuit MS-DOS in Windows Server 2003 (Server-versie XP)
Setup vanaf de cd-rom starten voor een nieuwe installatie op een computer waarop MS-DOS wordt uitgevoerd
Setup starten en een stuurprogramma voor massaopslag of een HAL-bestand opgeven
Windows 7 installeren op een netbook (ISO maken van Dell XP-CD)
How can I make a MS-DOS Boot Disk on a CD/USB for flashing my - Microsoft Community