opnieuw installeren windows xp foutmelding

Status
Niet open voor verdere reacties.

stefjuh1986

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2012
ik ben voor het eerst mijn notebook aan het formatteren en opnieuw instellen van windows xp hier zit geen dvd drive in dus heb ik met wintoflash een boot usb gemaakt en tijdens de installatie geeft hij een foutmeldin namelijk: <windows-hoofdmap>\system32\hal.dll dat deze beschadigd is of niet kan worden gevonden. ik heb de originele widows xp dvd bijgeleverd gekregen toen ik de notbook kocht wie kan mij helpen????

Even een vraag, je laptop beschikt over de optie vanaf USB te booten in het BIOS en dat heb je ook zo ingesteld ?
Je hebt dus de bootsequence aangepast!?

Je weet trouwens zeker dat je een volledige XP CD hebt en geen recovery ?

re

ik heb dat idd goed ingesteld en nu zie ik dat er op de dvd recovery media for microsoft windows op staat kan ik hier nu niks mee dan?

Inderdaad, dat is geen volledige XP versie.
Je zal dus eerst aan een volledige XP versie moeten komen en dan kan je wel gewoon je key gebruiken.
Of je gebruikt de recovery CD om alles terug te zetten naar fabrieks instellingen. Ik neem aan dat je wel een CD drive hebt aangezien er een CD bijgeleverd is.

Ok dat moet wel lukken maar ik heb geen disk drive anders had ik waarschijnlijk ook geen probleem haha dus als ik een windows cd compleet heb moet het wel lukken om hem op een usb stick met

wintoflash bv te zetten?

Ok, kijk even op de CD/DvD of er in de hoofdmap een setup.exe staat & of de map i386 bestaat. Zoja:

Tot & met XP werkt dan de volgende Microsoft oplossing, & Ik weet zeker dat het vanaf CD werkt. Je start op vanaf een Windows 98 startdiskette (dus in DOS). Daar zit een algemene CD-driver bij. Dan schakel met chdir naar je CD, & dan voer je setup.exe uit.

In principe kan dat dus ook vanaf een (of twee) USB-stick(s), maar de diskette moet FAT geformatteerd zijn, & de CD-inhoud moet je in het geheel naar een FAT32-medium kopieren.

Ik heb nu even geen tijd om een uitvoerige handleiding te schrijven. Verder valt of staat het inderdaad met wat Terrabo schreef: Is het een complete XP-CD of een Restore-Image...

hal.dll is hardware configuratie,kan je van de dvd plukken,op een andere komputer.
ollo

@TheKnight, hij heeft geen CD drive. Wat mij verbaast als men er een Recovery CD bijlevert :p Hij zal waarschijnlijk ook geen Diskette station hebben......

Vraag ik me toch af welke Notebook het is overigens.

Verder gaf hij al aan dat het een recovery CD is ;)

een xp cd leveren bij een notebook zonder dvd drive...
is net als benzine leveren,bij een auto zonder motor..

ik ben een zij hahahaha....niet verwacht he?

maar goed ik heb een dell inspiron mini ik heb nu van iemand een dvd van windows geleend en ga het nu nogmals proberen idd bedankt en als het lukt laat ik het weten

helaas weer niet gelukt nu geeft ie aan dat de handtekening ongeldig is 800b0100 en: onherstelbare fout: setup kan productcatalogussen niet installeren ik weet het echt niet meer ben al vanaf vanmorgen bezig en kan er niet tegen dat het me niet lukt enig idee wat nu?

Ok, Stefjuh, Androgyn Meiskuh, ben er weer, even een & ander opgezocht & wat onderzoek gedaan... :P

Simpelste oplossing is even een externe USB-CD/DvD-brander kopen. Die kosten momenteel tussen de 35 & de 115 euro.
Daarmee kan je met de originele Dell XP-CD opstarten & installeren.
Overigens is dat ook de CD die je sowieso kan gebruiken voor de herinstallatie, alhoewel OEM is het wel een volledige XP-installatie-CD. Waarschijnlijk een groen- of paars-witte Dell-CD. Doet 't...

Ik heb ondertussen een aantal methoden onder de loep genomen om het vanaf een USB-stick te installeren. Onderstaande als eerste & enige getest met redelijk succes op een Optiplex GX270, een Dell die niet gebouwd is om op die manier te installeren:

Neem een USB-stick van minimaal 2 GB
Formateer die FAT met Een MS-DOS-opstartdiskette maken (Er blijft het FAT-maximum van 2 GB over)
Kopieer de hele inhoud van de Dell XP-CD naar de USB-stick.
Selecteer in de map I386 van de CD alle bestanden beginnende met HAL
Pak die uit met 7-Zip naar de hoofdmap van de USB-stick
Idem met alle bestanden beginnende met USB
Controleer & defragmenteer de USB-stick

Koppel de USB-stick aan de Netbook.
Start eerst even op naar de BIOS
Herstart daarna vanaf de USB-stick
Typ: chdir i386
Typ: winnt
Setup zal vragen om smartdrv, niet nodig, dus mep Enter

Mocht Setup blijven hangen na het kopieren van de bestanden (onderste balk blijft egaal grijs), met de hand uit & weer aan zetten, opstarten vanaf USB-stick.
Setup word na enkele seconden voortgezet.

(Daarna ging het bij mij mis met een Bug_Check 7B omdat ik de USB-drivers niet met F6 kan laden)

Even een pakketje nuttige voorgesorteerde links:

Launching Hiren's BootCD from USB Flash Drive (Mini-XP)

Procedure: Setup starten vanuit MS-DOS in Windows Server 2003 (Server-versie XP)
Setup vanaf de cd-rom starten voor een nieuwe installatie op een computer waarop MS-DOS wordt uitgevoerd
Setup starten en een stuurprogramma voor massaopslag of een HAL-bestand opgeven

Windows 7 installeren op een netbook (ISO maken van Dell XP-CD)

How can I make a MS-DOS Boot Disk on a CD/USB for flashing my - Microsoft Community

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan