opnieuw installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

deking23

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2011
ok ik heb nu al 2 jaar een computer met windows vista en nu begint hij toch erg vol te raken! ik wil hem dus ook helemaal opnieuw installeren.

het probleem is echter dat ik geen vista cd heb (wel gewoon een code).
nu zag ik op internet een vista sp1 staan en vroeg mij af als ik die download en op usb stick zet kan ik dan (indien ik van usb kan booten) zo mijn vista installeren?

ook heb ik 2 partities eentje van 450gb en eentje van 50gb, dat kan ik toch gewoon fragmenteren en 1 partitie van 500gb maken?

alvast bedankt!:thumb:

Staat er geen installatie-image op je PC (verborgen partitie) ?
Wat voor PC heb je merk/type ?

Groeten Marcel

Als jij je eigen code hebt, dan zou je inderdaad dezelfde editie van Windows van het internet kunnen plukken. Het kan van USB, alleen weet ik zo niet hoe je de stick kan voorbereiden op die installatie.

Ja, je kan beide partities formatteren en daar 1 grote partitie van maken.

@marcel hoe kan ik dat precies vinden? want ik heb m'n hele pc doorgespit maar vond er niks over, het merk zal ik vanmiddag even posten als ik thuis kom.

@probleempjes weet je toevallig ook van welke site ik vista het beste kan halen? zelf zat ik te denken aan tpb maar volgens mij wel veel kans op virussen
heb je ook enig idee welke ''probleempjes'' ik kan ondervinden als ik via usb opnieuw installeer? of ben ik gewoon beter af door het even op cd te branden

Werkt je CD/DVD niet meer?

Vista installeren vanaf USB: http://www.pctipvandedag.nl/windows-7-tips/180-windows-7-of-vista-installeren-vanaf-een-usb-stick

Geen idee of het werkt. Voor Windows 7 heb je daar een geweldige tool voor. Windows XP heb ik in het verleden meerdere malen geprobeerd om dat voor elkaar te krijgen, maar is nooit gelukt. Er zijn voorbeelden van mensen waar het wel bij gelukt is.

Pssst.. aan niemand doorvertellen.... op een PC waar Vista op gedraaid heeft draait Windows 7 evengoed of nog veel beter ivm beter geheugengebruik.

@error53

toen ik de computer in de winkel kocht heb ik er geen cd bij gekregen en stond vista er gewoon op!

ik dacht altijd dat vista makkelijker draaide dan windows 7 maar ik kan dus eigelijk beter opzoek naar een w7.
kan ik die eigelijk wel gebruiken met de activatie code die op mijn computer zit?

@marcel hoe kan ik dat precies vinden? want ik heb m'n hele pc doorgespit maar vond er niks over, het merk zal ik vanmiddag even posten als ik thuis kom.
Als ik het merk/type weet is het wel na te gaan, bij A-merken zoals Dell, HP, etc moet je meestal met opstarten een bepaalde F toets indrukken.

Kun je ook niet terecht bij de winkel waar je hem oorspronkelijk gekocht hebt?

Groeten Marcel

volgens mij heb ik een ASUS met het moederbord V-M2NC61P

maar ik zal het nog ff checken als ik vanmiddag thuis kom

kijk eens bij schijf beheer,of daar een herstel of recovery partitie bij staat

Voor asus moet je op F9 drukken tijdens het booten ;)
Daarmee kom je in het recovery-gedeelte

ok en na het f9 drukken spreekt het wel voor zichzelf wat ik moet doen? en ik neem aan dat alles dus van m'n computer wordt verwijderd (op de standaard vista dingen na)?

ik dacht altijd dat vista makkelijker draaide dan windows 7 maar ik kan dus eigelijk beter opzoek naar een w7.
kan ik die eigelijk wel gebruiken met de activatie code die op mijn computer zit?
Nee dit kan niet de key die op je laptop staat is puur van vista en kan niet voor windows 7 gebruikt worden. Als je ergens windows vista van internet gaat plukken zorg er dan wel voor dat je de zelfde versie download. Als er nu bij jou home premium op staat moet je ook home premium downloaden. Als je bijvoorbeeld ultimate in plaats van home premium gaat downloaden kan je hem niet activeren met je key.
Zoals eerder gezegd draait windows 7 wel beter als vista, maar is geheugen van 2 gb of meer aan te raden. om het echt soepel te laten lopen. 1gb kan wel maar je zal af en toe wel even moeten wachten.
Als je zelf de laptop opnieuw gaat installeren zorg dan van te voren dat je de drivers download. anders kom je weer nieuwe problemen tegen:confused:
Als er een recovery partitie opstaat wees slim en gebruik die. (alle drivers zitten daar in, activatie is meestal wel gebeurd en je kan na het installeren van een antivirus en updates gelijk weer aan de slag)
Succes:thumb:

ah erg slim had ik namelijk niet aan gedacht!
ik heb nu op het moment 2gb werk geheugen dus dat zou het wel moetten doen.
vanmiddag alle drivers opzoeken en dan proberen.

bedankt.

Nog even een paar tips (heb ze al eerder genoemd sommige)

- Let wel op als je windows 7 gaat installeren dat je de key niet kunt gebruiken.
- Let op dat je dezelfde versie van vista download! als die je nu hebt.
- Download de drivers van te voren!
- Als je een recovery partitie hebt gebruik die dan.
- Controleer of je van alle belangrijke bestanden een backup hebt voor dat je gaat installeren.
- Als de installtie van een schone vista (zonder recovery) installeer deze dan helemaal af (updates, Antivirus en eventueel office). GEEN SPELLEN INSTALLEREN ALLEEN DE BASIS PROGRAMMA"S!!!!! Maak dan een backup (image) van je pc met REDO backup:
site redo backup (gratis) Dan kan je hem, als je hem opnieuw wilt installeren , binnen 20 minuten terug zetten naar de schone installatie.

Hopelijk heb je hier iets aan.

ah top ga het zo gelijk doen,

vroeg me alleen nog af als ik vantevoren de drivers ga downloaden waar kan ik dan zien welke ik nodig heb?

als het een merk pc betreft zoek je het model op en ga je naar de site van de fabrikant.
(merken zijn Acer,asus,hp,packard bell,msi,samsun,etc.)
Anders zou je een programma als:
pcwizard: download (gratis)
speccy: download (gratis)

mooi dat het gelukt is. Hoe heb je uiteindelijk de laptop geinstalleerd

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan