opnieuw mobo kapot? ms-6399

Status
Niet open voor verdere reacties.

Keeshg

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2003
Dag beste mensen.

Bijna een jaar geleden moest van m'n Aldi-pc (nov 2001) Het mobo Medion (Microstar)ms-6399, verangen worden. Nu is hetzelfde probleem terug: Als hij heet is, dan start hij de eerste uren niet meer op. (Na lang afkoelen weer wel en dan blijft hij meestel goed lopen.)
Er gaan wel ledjes aan, maar er is verder geen enkele activiteit. Ook het bios is onbereikbaar.
Nu heb ik de zaak uit elkaar gehaald en gezien dat enkele condensatoren een bolle bovenkant hebben (andere van hetzelfde type niet) en een ervan heeft bovenop zelfs een klein beetje gele prut. Verder was in het verleden volgen Sandra de temperatuur wel erg hoog.
Na de vorige reparatie heb ik een nieuwe dvdbrander, meer geheugen en een snelle harddisk erbij gekocht. Zonde dus.
Mijn vraag: Wat is verstandig:
1. Een of meer nieuwe condensatoren opsolderen. (Zou dat succes kunnen hebben?)
2. Een nieuw bord bestellen bij Medion als ze die nog (evtl gereviseerd) hebben.
3. Een ander type mobo kopen, maar past dat? en hoe kom ik daar achter?
4. Via tweakers een nieuwe pc samenstellen en daarin de oude onderdelen gebruiken. Maar zou dat wel passen? Het geheugen dat zijn 2x 256 SDRams pc133 en zou de videokaart geforce 3 ti 200 wel passen? De p4 heeft een socket 478.
5. Toch die man van Medion weer laten langskomen. (te duur lijkt me.)
6. Nog wat beters????

Wie kan me helpen met tips of ideeen hoe dit varkentje te wassen.

groet,
Kees

Geplaatst door Keeshg
Nu heb ik de zaak uit elkaar gehaald en gezien dat enkele condensatoren een bolle bovenkant hebben (andere van hetzelfde type niet) en een ervan heeft bovenop zelfs een klein beetje gele prut.

Dit is echt fout, als het electroliet uit de elco's (condensators) lekt, is het moederbord gewoon gaar. Als je nog garantie hebt, direct gebruik van maken. Anders, helaas, een ander moederbord kopen.

Geplaatst door Keeshg

Mijn vraag: Wat is verstandig:
1. Een of meer nieuwe condensatoren opsolderen. (Zou dat succes kunnen hebben?)
2. Een nieuw bord bestellen bij Medion als ze die nog (evtl gereviseerd) hebben.
3. Een ander type mobo kopen, maar past dat? en hoe kom ik daar achter?
4. Via tweakers een nieuwe pc samenstellen en daarin de oude onderdelen gebruiken. Maar zou dat wel passen? Het geheugen dat zijn 2x 256 SDRams pc133 en zou de videokaart geforce 3 ti 200 wel passen? De p4 heeft een socket 478.
5. Toch die man van Medion weer laten langskomen. (te duur lijkt me.)
6. Nog wat beters????
Wie kan me helpen met tips of ideeen hoe dit varkentje te wassen.

groet,
Kees [/B]

1° Nieuwe condensatoren opsolderen..... vergeet het. Het is een multilayer en dan heb je speciale apparatuur nodig om dit te verwezenlijken.

2° Aldi gaat niet meer in zee met Medion. dus ik zou zeggen NEEN geen revisiemobo aanschaffen.

3° je andere onderdelen kan je je nog blijven gebruiken. Je HD zal wel teug moeten geformat worden,en al de drivers zal je terug moeten opzoeken.

4° beste is een nieuw mobo (Volgens afmetingen) en volg punt 3

Laatst bewerkt:
Het is duidelijk. Een nieuw mobo is het beste. Dan zou ik graag nog advies krijgen of je beter een zelfde kunt kopen (ik heb er al een gezien) of beter een modernere om dezelfde oververhitting misschien te voorkomen. (het is al het tweede mobo). Het is voor mij het erg moeilijk om uit te vinden welk mobo ik dan moet hebben om hem goed in de kast te laten passen en er het geheugen, evtl geforce3, sdram weer in te kunnen gebruiken.
Wie kan advies geven?
groet,
Kees

Medion heeft een handje van niet de standaarden mee te leveren bij hun computers. Zo passen b.v. hun voedingen enkel in hun eigen kasten omdat de schroefgaatjes om een andere plaats zitten. Een nieuw mobo zal op god geluk gaan passen omdat de schroefgaatjes op de bodem van de kast maar op 1 plek kunnen.(ik heb dezelfde kast leeg staan hier)

Dus als je een nieuw mobo koopt, moet je 1 gelukt hebben dat minstens 2 gaatjes op het mobo een schroefgaatje vinden op de bodemplaat, 2 het mobo niet te groot is(kleine kast).
Als je nieuwe mobo niet past, zit je dus aan een nieuwe kast en voeding vast helaas.

Wellicht is het ook verstandiger gelijk het sd geheugen te verkopen en een ddr mobo aan te schaffen met ddr geheugen. Single data rate geheugen is eiglijk niet meer van deze tijd.

Processor en videokaart zouden mee kunnen naar een nieuw systeem volgensmij. Maar er zijn goedkope kant en klare budgetsystemen die dan beter zullen presteren, dus dat wordt een afweging.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan