• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Oppervlakte berekenen van gebied tussen twee lijnen (grafiek)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marie321

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 jun 2018
Berichten
2
Goedendag,

Ik heb een grafiek. Twee lijnen kruisen met elkaar Graag zou ik Excel de oppervlakte van dit gebied binnen beide lijnen laten berekenen.
De meetgegevens van de ene reeks geven een parabool achtige vorm.
De andere lijn is y = nul. Daar laat ik hem mee snijden.
Hoe bereken ik hier nu de oppervlakte van?
Op mijn GR rekenmaschine, als het een gegeven formule is kan ik het, maar nu zijn het dus losse meetgegevens.
Ik heb gezocht op internet en naar inergreren functies maar dat levers geen reslutaat.

Wie weet hoe 't moet. Of een link naar een filmpje, artikel waar het uitgelegd wordt?

Alvast bedantk!

Bekijk bijlage Oppervlakte hoe.xlsx
 
Normaal gesproken doe je dat door de formule te integreren over een gewenst bereik, zoals je zelf ook al opmerkt. Integreren is echter geen Excel-functionaliteit bij mijn weten, het is geen wiskundig programma zoals Mathlab of MathCAD. Je zult het dus numeriek moeten aanpakken, mede omdat je hebt hier te maken met losse punten.

Twee methoden die mij te binnen schieten:
1) je doet aan "data-fitting", oftewel je laat Excel een curve door je meetgegevens heen berekenen en dan kun je deze vervolgens integreren, of
2) je bekijkt per interval de gemiddelde waarde, en berekent aan de hand hiervan de oppervlakte.

Ik zou de tweede kiezen. Let wel: het blijven beide benaderingen...

Edit: opzetje gemaakt voor methode 2, niet echt gecontroleerd. Bekijk maar eens.
 

Bijlagen

  • Oppervlakte hoe (AC).xlsx
    15,5 KB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt:
Ik ben niet helemaal thuis in dit onderwerp, ik weet alleen dat je dmv trendlijnen de formule van de trendlijn gegeven kan krijgen. Het is een beetje puzzelen hoe/of de functie te simuleren is met de trendlijn en dan blijft het een (onnauwkeurige?) simulatie.

Edit: Dit was mijn puzzel:
Bekijk bijlage Oppervlakte hoe (KL).xlsx
 
Laatst bewerkt:
Die trendlijn uit het voorbeeld hierboven moet je dan integreren over het gegevensbereik. Methode 1 zoals beschreven in post #2.
 
Reuze bedankt AlexCEL!!, en andere! Wat geweldig zo snel geholpen te worden! (Goede eerste ervaring op zo'n forum!)
Met deze input ga ik verder aan de slag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan