• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

oppervlakten in excel grafiek berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vitasyn

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2008
Berichten
9
En nog een vraagske...
Ik zou graag oppervlakten berekenen in een excel grafiek.

In de bijlage het probleem geval waarvoor ik een oplossing zoek.
De waarden bij n en c zal ik frequent wijzigen. Hierdoor zal de grafiek automatisch aangepast worden.
Als n en/of c gewijzigd wordt zal ook p% in cel H3 gewijzigd worden.
Die p% zou ook automatisch weergegeven moeten worden op diezelfde grafiek met 1 verticale lijn. Momenteel heb ik het met een high-low lijn gedaan, maar ik wil eigenlijk dat hij automatisch een gewone serie lijn laat zien en die ook aanpast als n of c gewijzigd wordt.
Op die manier creëer ik 4 vlakken in die grafiek. Ik zou willen dat hij automatisch de oppervlakten van die vlakken berekent.

Na veel gepruts ben ik eigenlijk nog steeds niet tot een goede oplossing gekomen.
Iemand een idee om dit op te lossen?
 

Bijlagen

  • Question II.xls
    29 KB · Weergaven: 476
Laatst bewerkt:
Vitasin, in principe is de berekening een zogenaamde integraalberekening. Hij is bij benadering wel te realiseren met Excel.
Mijn aanpak zou zijn:
De oppervlakte van de vertikale kolom te berekenen per stap (1%).
Dit is een rechthoek met een rechthoekige driehoek daarboven op.
Dit doe je voor alle kolommen en telt de uitkomsten daarvan op.
Zou dat lukken, denk je ?
Succes, Ton
 
Post je bestand eens in 97-2003 versie. Ik denk dat je dan meer respons gaat krijgen aangezien de meesten hier nog met deze versie werken.

Mvg

Rudi
 
En nu met Excel 97-2003 werkblad...
Euh, integraal rekenen, dat is echt al veel te lang geleden. Daar ken ik niets meer van.
 

Bijlagen

  • Question II.xls
    29 KB · Weergaven: 210
Laatst bewerkt:
Ik ook niet meer. Maar het berekenen van de oppervlakte van een rechthoek (lengte x breedte) en van een rechthoekige driehoek (0,5 x lengte x breedte) en die beide optellen moet toch wel lukken in Excel ;)
 
Ik heb de grafiek onder handen genomen voor de grenslijn, zie bijlage.

Wigi
 

Bijlagen

  • Copy of Question II.xls
    33,5 KB · Weergaven: 317
En ik de oppervlakte (bij benadering)
 

Bijlagen

  • Poisson Integraal.xls
    85 KB · Weergaven: 539
Als we dan toch bezig zijn de uitwerkingen te verspreiden i.p.v. een beetje werkzaamheid van de vragensteller te stimuleren hierbij mijn oplossingsrichting. Zoals GiMe aangeeft is de benadering nauwkeuriger naarmate de stapgrootte kleiner is.
Gr. Ton
 

Bijlagen

  • Copy_2 Question.xls
    37 KB · Weergaven: 540
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan