Spyware verwijderen: Download Lavasoft Ad-aware of Spybot S&D. (
www.lavasoftusa.com ;
www.safer-networking.org) en laat ze controleren op spyware e.d. (Vergeet niet ook de updates uit te voeren hierbij)
Tijdelijke dingen verwijderen:
Tijdelijke internetbestanden, cookies, geschiedenis, (internet explorer > extra > internet opties, ik verwijder dit trouwens elke dag) en *.tmp, en *.bak bestanden die minsten 3 dagen oud zijn. (Zoekfunctie in Windows gebruiken: *.tmp *.bak). En via start > uitvoeren> local settings. En dan de map temp leegmaken. En via start > uitvoeren> temp. En die map ook leegmaken.
Slechte cluster controleren:
Controleer en herstel indien nodig je harde schijf op slechte clusters, doe hierbij de Windows cd in de cdromspeler.: start > uitvoeren > cmd > SFC /scannow (Dit vereist opnieuw opstarten en duurt zo'n 20 minuten).
En start > uitvoeren> cmd > chkdsk /f (vereist ook opnieuw opstarten)
Harde schijf ordenen:
Defragmenteren kan ook veel aan je computer versnellen. Dit ordend de bestanden op je computer zodat het niet zo'n enorm doolhof wordt op je computer voor Windows. Start > bureau accesoires > systeemwerkset > Schijfdefragmentatie.
Op virussen scannen:
Het is soms wel verstandig om op virussen te controleren. Dit kan met een programma zoals Norton Antivirus maar het kan ook online:
http://www.housecall.nl.
Verwijderen:
Verwijder programma's die je nooit gebruikt. MSN Explorer bijvoorbeeld of gewoon een programma dat je ooit geinstalleerd hebt en waar je geen gebruik meer van maakt.
Register:
Veel programma's laten altijd wel wat sporen achter in het register als ze al verwijdert zijn. Deze kun je verwijderen met programma's zoals regcleaner.
Voorkomen is beter dan herstellen:
Download nooit teveel rotzooi zoals (3rd party) share-ware programma's (programma's die na zoveel dagen geld kosten)
Hier heb ik me ff scheef op zitten typen

Maarja, allemaal voor het goede doel zullen we maar zeggen