Opruiming in backup map

Status
Niet open voor verdere reacties.

blokwind

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Ik heb de automatische backup functie aan staan op mijn Vista laptop, wekelijks wordt er een backup gemaakt in de map "Backup Set 2008-05-20 tijd" deze krijgt dan de naam "Backup Files jjmmdd tijd". Inmiddels is de hoofdmap ruim 15 GB groot. Mijn vraag is; Kan ik zonder problemen de "Backup Files..." mappen verwijderen (m.u.v. de laatst gemaakte) zodat er weer wat ruimte komt op de vaste schijf?

Dank voor de tips,

Marcel

Hoi,

Nee dat kan waarschijnlijk niet.
Als je de 'standaardstappen' hebt gevolgd bij het instellen van automatische backups, dan worden nieuwe of gewijzigde bestanden steeds toegevoegd (zie bijlage).
Je kunt het waarschijnlijk ook zien aan de grootte van de backup-bestanden.
Is alleen de eerste 'vrij groot' en de volgende allemaal een stuk kleiner, dan zijn het aanvullende backups.
Neemt de grootte van het backupbestand door de tijd heen steeds meer toe, dan is het een volledige backup die elke keer gemaakt wordt.
Ik denk dat dat laatste niet het geval is.
Die 15 Gb is waarschijnlijk de totale omvang van al je bestanden en dat is 'redelijk' als je ook muziek-, foto- en evt videobestanden backupped.

Je hebt gelijk Teun, de eerste map is de grootste, de later gemaakte mappen variëren van 300mb tot 70kb. Deze zullen dus afhankelijk zijn van mijn gewijzigde instellingen gedurende een week.

Om toch wat ruimte vrij te maken zat ik te denken om de automatische back-up uit te schakelen, de oude back-up mappen verwijderen (als dat al niet vanzelf gebeurd) dan opnieuw een selectie te maken van de te back-uppen gedeeltes van mijn configuratie.

Data zoals muziek, plaatjes en filmpjes zal ik dan sowieso niet in een back-up opnemen. Dat gaat separaat.

Bedankt voor je hulp tot zover en laat s.v.p. even weten of ik met de hierboven beschreven acties op de goede weg ben.

Gr,
Marcel

Hoi,

Mijn advies?
Niet uitschakelen, want een goeie backup is belangrijk en 15Gb stelt eigenlijk niet zoveel voor .....
Het best is een externe harde schijf waarop je met regelmaat een backup maakt.
Juist de grote hoeveelheid muziek- en fotobestanden worden vaak verwaarloosd.
Er hoeft maar één keer iets mis te gaan met de 'standaard' harde schijf en je bent waardevolle foto's e.d. van jaren kwijt.

Hoi Teun,

Ik ben waarschijnlijk niet helemaal duidelijk geweest in mij eerdere bericht.

Ik back-up de foto's, muziekbestanden, filmpjes en andere documenten handmatig, dan worden ze immers niet ingepakt in een "Backup Files 1.zip" bestand. Veel kleiner zullen ze door het zippen toch worden. Ze staan op een externe drive en dit doe ik vaker als een keer in de week.

De automatische back-up functie in Vista wil ik gebruiken voor de geïnstalleerde programma's en het goed draaiende systeem.

Mijn vraag is dus of ik er goed aan zou doen om met een schone lei te beginnen met back-uppen van die geïnstalleerde programma's e.d.. Er zijn vanaf mei dit jaar een aantal programma's verwijderd of vervangen. Ik weet dus b.v. niet of de vervangen anti-virus software nog in de back-up van begin mei zit. Dit zou dan toch zinloze data zijn omdat er inmiddels een nieuwe versie is geplaatst.

Gr,
Marcel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan