Opslaan als alleen als .DOC

Status
Niet open voor verdere reacties.

ralph78

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 nov 2007
Hoi,

Ik wil in Word (maar ook de andere office producten) dat gebruikers alleen kunnen opslaan als .DOC. Onder opties voor Word heb ik bij opslaan al aangegeven dat er opgeslagen moet worden als .doc Echter als in plaats van gewoon opslaan wordt gekozen voor opslaan als -> Word document dan wordt het nog wel als .docx opgeslagen. Dat wil ik standaard op .doc hebben.

Ik weet dat er een keuze is voor word 97-2003 document maar gebruikers kiezen standaard voor word document en kijken vervolgens niet of het .doc of .docx is...
Daarom wil ik deze manier van opslaan dus ook standaard als .doc hebben.

Iemand ideen of suggesties waar dat te doen is?

Bij voorbaat dank!

Ralph

Hoi,

Ik wil in Word (maar ook de andere office producten) dat gebruikers alleen kunnen opslaan als .DOC. Onder opties voor Word heb ik bij opslaan al aangegeven dat er opgeslagen moet worden als .doc Echter als in plaats van gewoon opslaan wordt gekozen voor opslaan als -> Word document dan wordt het nog wel als .docx opgeslagen. Dat wil ik standaard op .doc hebben.

Ik weet dat er een keuze is voor word 97-2003 document maar gebruikers kiezen standaard voor word document en kijken vervolgens niet of het .doc of .docx is...
Daarom wil ik deze manier van opslaan dus ook standaard als .doc hebben.

Iemand ideen of suggesties waar dat te doen is?

Bij voorbaat dank!

Ralph

Hallo,

Zover ik weet ik er geen standaard voorkeurs instelling. Ik kies ook altijd voor .doc Ik vind dat zelf geen probleem. Dat doe je bij opslaan als en dan bestandstype.

Martin

Bij mij op 't werk wordt alles wel meteen automatisch als .doc opgeslagen, dus die standaardinstelling moet er wel opzitten. Ik heb helaas geen flauw idee hoe ze dat hebben gedaan.

Bij mij op 't werk wordt alles wel meteen automatisch als .doc opgeslagen, dus die standaardinstelling moet er wel opzitten. Ik heb helaas geen flauw idee hoe ze dat hebben gedaan.

Ik weet nog 1 ding dat je kunt doen. Als je word 2007 hebt klik je op het bestand icoon. Dan ga je met je muis staan op opslaan als!!!!
Dan zie je er naast een paar knoppen verscheinen. Ook "opslaan als een word 97-2003 bestand".
Zo klik je niet onnodig hoe u het noemt.

Martin

In Word (<2007) zit bij menubalk/extra/opties/tabblad opslaan/ de optie Word-document opslaan als.
Hier wordt de standaardbestandsvorm ingesteld.
Waarschijnlijk zit er in 2007 iets soortgelijks op een soortgelijke plaats.

@Ralph,

Dit is niet anders in te stellen.
De optie 'Opslaan als...' is er nu juist voor om in voorkomende gevallen het document op te kunnen slaan in een ánder formaat dan het standaard ingestelde.
Rest je nog de mensen in te peperen dat ze altijd moeten kiezen voor de knop 'Opslaan', of attent te zijn op de verschillen tussen 'Word-document' en 'Word 97-2003 document'.

Er van uitgaand dat je beoogde 'gebruikers' toch enig leervermogen hebben.
Een andere optie is, de hardnekkige gebruikers blij te maken met een eerdere Word- danwel MsOffice-versie :p

Of als sanctie bij verkeerd opslaan een donatie in de uitgaanspot van de afdeling. :thumb:

... of een pleister op het beeldscherm plakken, precies op de plek waar de mogelijkheid 'Opslaan als ..... Word-document' staat ... :p

Je kunt toch gewoon de document_close gebeurtenis in de normal.dot hiervoor gebruiken ?

Code:
Private Sub Document_Close()
  If InStr(ActiveDocument.Name, ".docx") > 0 Then ActiveDocument.SaveAs Replace(ActiveDocument.FullName, ".docx", ".doc")
End Sub

Je kunt toch gewoon de document_close gebeurtenis in de normal.dot hiervoor gebruiken ?

Code:
  If InStr(ActiveDocument.Name, ".docx") > 0 Then ActiveDocument.SaveAs Replace(ActiveDocument.FullName, ".docx", ".doc")
End Sub

Volgens mijn doe je hier niks anders dan de extensie wizigen, maar het bestandsformaat blijft dan toch 'niet te openen' in voorgaande versies. Misleidend dus.

In MS Office 2007 kun je de standaard indeling veranderen ...

Druk op de "Office knop", kies "opties voor Word" (knopje onderin)
Kies voor "Opslaan"
Je kunt dan in het rechterscherm de gewenste indeling kiezen: "Bestanden opslaan in deze indelïng". Zet je hier Word97-2003 neer, dan zal Word daarna als standaard deze indeling gebruiken.

(Oja, als je dit voor een groot aantal netwerk-werkplekken wilt instellen, dan doe je dat natuurlijk via de Office-policies.)

Dus helaas geen "gebaksfouten", of donaties richting de personeelspot meer... :confused:

Edit: effe de vraag niet goed gelezen.... Inderdaad als je daarna kiest voor "Opslaan als", dan heb je natuurlijk de mogelijkheid om de standaard te overrulen. En dan is het weer mogelijk om DOCX te kiezen, ipv jouw standaard ingesteld DOC....

Laatst bewerkt:
@Robbiexxx ....

Zou je het topic niet eerst eens goed doorlezen ... !!
Wat jij aangeeft wist Ralph (de vraagsteller dus!) al en jou reactie heeft dus niks te maken met zijn probleem ....

@TeuGem

Code:
  If InStr(ActiveDocument.Name, ".docx") > 0 Then ActiveDocument.SaveAs Replace(ActiveDocument.FullName, ".docx", ".doc"), [B][COLOR="Red"]wdFormatXXX[/COLOR][/B]
End Sub

Volgens mijn doe je hier niks anders dan de extensie wizigen, maar het bestandsformaat blijft dan toch 'niet te openen' in voorgaande versies. Misleidend dus.

Als jij dan nog even snel de format-aanduiding in Word 2007 erbij zoekt is het opgelost. Zelf heb ik niet de beschikking over Word 2007.

@Robbiexxx ....

Zou je het topic niet eerst eens goed doorlezen ... !!
Wat jij aangeeft wist Ralph (de vraagsteller dus!) al en jou reactie heeft dus niks te maken met zijn probleem ....

@Teugem:

Ja sorry, vandaar ook mijn edit, die in dezelfde post staat. Sorry nogmaals dat ik het antwoord heb gegeven en jouw kostbare tijd heb verspild.
Weet je wat? Plak er effe een pleisterje overheen, dan zie je het ook niet meer.

... of een pleister op het beeldscherm plakken, precies op de plek waar de mogelijkheid 'Opslaan als ..... Word-document' staat ... :p

Dat zijn pas de antwoorden waar Ralph iets mee kan... :thumb:

Maar om dan toch nog iets zinnigs te melden:

wdFormatDocument97 dat zou het wdFormat moeten zijn voor een Word 97-document indeling.
Zie http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb238158.aspx

Succes aan de scriptschrijver(s), mijn "hulp" stopt hier...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan