Opslaan als....office 365

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjoeffie

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2024
Ik vraag dit voor mijn neef die niet op dit forum zit. Zelf kan ik eea niet nakijken omdat ik op een apple werk. De vraag is de volgende: Hij heeft office365 gekocht en is de *opslaan als* kwijt in word. Hij opent een bestaande offerte en veranderd daar gegevens is. Vervolgens wil hij die opslaan onder een andere naam. Als hij kiest voor kopie opslaan dan wordt het document opgeslagen onder de nieuwe naam alleen zijn de nieuw ingevoerde gegeven ook in de "oude" offerte aangepast naar de nieuwe. Dus beide offertes zijn exact gelijk van inhoud alleen de naam is anders. Wat doet hij fout?

Tja, op basis van de geleverde informatie kun je alleen zeggen: niets. Met <Kopie opslaan> doe je precies dat: een kopie opslaan (onder een andere naam). Daarmee houdt het oorspronkelijke document dus de lay-out en gegevens van de laatste keer dat het document is opgeslagen. Als je dus een document opslaat, en vervolgens (nog een keer) opslaat met <Kopie opslaan> dan heb je twee identieke exemplaren.

Kortom: weet je zeker dat je neef de correcte werkwijze gebruikt?

Hij doet het zoals ik omschreven heb. Het enige wat ik niet vermeld heb is dat hij sinds office365 zijn offertes opslaat in OneDrive. Zou daar iets verkeerd kunnen gaan?

Is dat niet gewoon > Opslaan als en dan zit je in het nieuwe document en dan sluiten en de oude is niet gewijzigd tot dat je deze ook opslaat.

Wat ik mij herinner uit de tijd dat ik word gebruikte op het werk opende je een document, paste het aan en koos voor opslaan als, en dan gaf je het document een nieuwe naam. Het "oude" document hoefde je apart op te slaan. Maar dat was geen office365.

Het probleem is via een omweg opgelost. Ik heb hem geadviseerd om eerst een "oude" offerte die hij aan wil passen als kopie onder een andere naam op te slaan. Die dan vervolgens te openen een aan te passen. En dat werkt...... een ieder bedankt voor het meedenken en de reacties.

Jouw antwoord/werkwijze in post 5 is precies hetzelfde als wat ik bedoel. Punt is je moet natuurlijk niet het aangepaste bestand opslaan bij het afsluiten want dat is aangepast!

Post 6 is natuurlijk een vreemde werkwijze. Maar goed, als het werkt en je bent tevreden, prima.

Je neef gebruikt de verkeerde werkwijze. Althans: jouw advies is verkeerd ;). Het is bepaald onhandig om een ouder document op te slaan onder een andere naam en dan pas te gaan werken. Wat neef aan het doen is, is in feite het oude document als sjabloon te gebuiken, zonder dat hij met een sjabloon werkt. Dat is natuurlijk niet slim, want zo zou je in mijn ogen dus niet moeten werken. Hoe wel?

Heel simpel: sla het oorspronkelijke, lege, document op als sjabloon/template (hangt van de gebruikte taal af), en maak vervolgens een nieuw document op basis van de sjabloon. Bij het maken van een nieuw document kies je dus de offerte sjabloon, en je kunt gelijk gaan werken.
Voordelen:
1. Je kunt van zijn levensdagen het oorspronkelijke brondocument niet overschrijven. Dat is immers niet geopend
2. Je moet de nieuwe offerte altijd onder een nieuwe naam opslaan
3. Als je iets wilt veranderen aan de offertes (denk aan huisstijl), hoef je alleen maar de sjabloon aan te passen

Kortom: gebruik Word zoals het bedoeld is :).

Als je in Office 365 gebruik maakt van Onedrive dan staat automatisch opslaan standaard aan. Zie het icoontje links boven in de titelbalk. De wijzigingen worden dus al bijgehouden. Je kunt dit uitzetten middels het schuifje links boven in de titelbalk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan