• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opslaan gewijzigde gegevens in overzicht

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ocirne

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2015
Hallo,

Ik maak gebruik van een Excelbestand waarbij twee bladen aanwezig zijn
Blad1) Opvoeren nieuwe personen c.q. opvragen en wijzigen bestaande personen
Blad2) Totaaloverzicht van alle opgenomen personen

Het opvoeren en wegschrijven van nieuwe personen naar het totaaloverzicht gaat middels een macro en verloopt prima.
Ook het opvragen van bestaande personen werkt goed. Waar ik vooralsnog niet uitkom is hoe ik bij wijziging in gegevens van een bestaand persoon ervoor zorg dat de gewijzigde gegevens bij de juiste persoon in het totaaloverzicht worden weggeschreven.

Om een en ander wat meer concreet te maken, heb ik een gesimplificeerde versie als testbestand bijgevoegd. Kan iemand mij op weg helpen om de juiste code te verkrijgen?

Alvast bedankt.

Mvg,

Ocirne

Bijlagen

Gebruik het ingebouwd formulier om deze mutaties te doen.

Daar zit hem de kneep. Het oorspronkelijke bestand bevat meer dan 32 kolommen...

Misschien kun je me (of andere forumleden) toch van code voorzien?

Alvast bedankt!

Hi Philiep,

Dat ziet er erg goed. Hartelijk dank voor je moeite.

Ik moet alleen wel even gaan stoeien hoe ik een en ander op mijn bestand kan gaan toepassen. Dat kost me even wat tijd....

Mvg,

Ocirne

Hoi,
Als je het juiste bestand (met alle velden)eventjes post of mij doormailt (zonder gevoelige info) door hier op mijn naam te klikken doe ik wel voor jou, ik ben toch thuis en hier in Antwerpen is het herfstweer

Beste Philiep,

Dat is heel vriendelijk van je.

Ik ga het eerst zelf proberen of het me lukt aan de hand van jouw voorbeeld. Enerzijds leer ik daar van en anderzijds bevat het origineel veel gevoelige info. Die eruit halen en straks weer correct opgevoerd krijgen is al een hels karwei op zich.

Wel fijn om te merken dat dit forum zulke behulpzame mensen heeft. Wordt zeer gewaardeerd!

Mvg,

Ocirne

Hi Philiep,

Toch een vraagje: is de code voor wijziging van bestaande data ook mogelijk zonder gebruik van het userform?

Hoe ziet er dan bijv deze regel uit (als ik wil verwijzen naar Blad1!F3)
Code:
Set fnd = rng.Find(What:=UserForm1.TextBox3.Value, LookIn:=xlValues, LookAt:=xlWhole)

Dank je.

Ocirne

Hoi,
Begrijp ik. Ik ben ook voorstander van zelf uizoeken.
Een tip, vergeet niet bij formules->namen beheren ListofData aan te passen aan uw bereik (zie mijn voorbeeldje)
suc6

@dotchie

En svp geen privé mailwisseling, omdat andere bezoekers van het forum daarvan geen steek wijzer worden.
Het heet hier niet voor niets een forum.

Hoi,
Begrijp ik. Ik ben ook voorstander van zelf uizoeken.
Een tip, vergeet niet bij formules->namen beheren ListofData aan te passen aan uw bereik (zie mijn voorbeeldje)
suc6

Hi Philiep,

Zou je me misschien nog een zetje kunnen geven als reactie op mijn post #8? Ik wil kijken of ik zonder Userform wijzigingen kan wegschrijven naar de juiste regel in blad2.

Thanks.

Ocirne

Hi Philiep (of anderen),

Ik ben alweer een stukje verder gekomen, maar loop tegen onderstaande code aan.
a) Ik weet niet wat het doet
b) Ik weet niet hoe ik het moet vertalen naar mijn voorbeeldbestand waarbij ik geen gebruik maak van het Userform

Code:
            For r = 0 To Me.ListOfData.ListCount - 1
                If Me.ListOfData.Selected(r) Then
                    Me.txtLBSelectionIndex = r
                    Exit For
                End If
            Next r

Suggesties? Heel erg welkom.

Mvg,

Ocirne

Beste snb,

Het is zonder meer een zinvolle suggestie om met een userform aan de slag te gaan gezien ook de voordelen die je erbij hebt staan op je website. gast0660 voorzag daar ook al in met zijn oplossing.

Ik merk echter dat ik nog onvoldoende thuis in ben in het werken met userforms om het helemaal naar mijn hand te zetten. Dat gaat me wat meer tijd kosten dan ik nu voorhanden heb (en wil ik graag op een later moment oppakken). Vandaar mijn vraag of iemand mij op weg kan helpen om een stukje code te schrijven waarbij een wijziging in het invoerblad (Blad1) met een macro wordt doorgevoerd in de juiste regel op het totaaloverzicht (Blad2). Hopelijk kan het. Ik ben benieuwd.

Bedankt.

Ocirne

Het kan ook zonder UserForm.
Zie code achter de tweede knop.

ps. Als je die code moet aanpassen voor 32 kolommen, ben je wel een tijdje bezig.

Bijlagen

Beste Wieter en Philiep,

Hartelijk dank voor jullie bijdrage. Ik zie dat jullie opties allebei het gewenste resultaat opleveren. Ik duik er zsm in om te zien welke oplossing voor mij het beste werkt. Maar aangezien beide codes doen waarop ik hoopte, beschouw ik mijn vraag als opgelost.

Erg veel dank voor jullie tijd en moeite!

Mvg,

Ocirne

Hallo Philiep,

Ik ben met jouw code aan de slag gegaan, omdat deze wijze er efficiënt uit ziet. Toch kom ik er nog niet helemaal uit en dat komt omdat mijn originele bestand wat complexer in elkaar zit. Het wijzigingsformulier bestaat uit meerdere kolommen. Ik heb het voorbeeld uitgebreid met een extra kolom van gegevens die eventueel kunnen wijzigen (en dus in Blad2 moeten worden opgeslagen). Kun jij me misschien helpen om dat mbv jouw code voor elkaar te krijgen?

Alvast erg bedankt.

Mvg,

Ocirne

Bijlagen

Gebruik voor knop4 :

Code:
Sub M_snb()
   sn = Blad1.Range("G5:L9")

Blad2.Cells(Cells(3, 8) + 1).Offset(, 1).Resize(, 9) = Array(IIf(sn(1, 3) = "", sn(1, 2), sn(1, 3)), IIf(sn(2, 3) = "", sn(2, 2), sn(2, 3)), IIf(sn(3, 3) = "", sn(3, 2), sn(3, 3)), sn(4, 2), sn(5, 2), sn(1, 5), sn(2, 5), sn(3, 5), sn(4, 5))
End Sub

Ik heb de code volledig gemaakt voor naam, voornaam en adres.
Als je de systematiek van de code begrijpt kun je hem zelf aanpassen voor de overige 'velden'

Beste snb,

Allereerst dank voor je reactie. Super.

Probleem: het werkt (nog) niet. Als ik de code gebruik tot zover je die hebt uitgewerkt, verandert er niets als er in de kolommen I en L andere gegevens bij een bestaand relatie staan. Dus daar gaat al iets mis en ik ontdek niet wat precies. Werkt het bij jou wel?

Mvg,

Ocirne

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan