opslaan via usb

Status
Niet open voor verdere reacties.

marloes72

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2007
Omdat het bij bepaalde archieven en bestanden een heel gedoe is om ze op mijn beide computers up to date te houden, werk ik veel minder op mijn laptop dan ik eigenlijk zou willen. Bovendien kon ik emails en mijn adresboek niet uitwisselen tussen de programma's in XP en Vista; die moest ik dus dubbel bij houden en backuppen.

Ik heb het nu anders aan gepakt. Ik heb op beide systemen Thunderbird geïnstalleerd en benader daarin de profielmap die op een usb-stick staat. Ik heb deze map op de usb-stick geplaatst in de portable versie van het programma. Ik kan het programma (bijvoorbeeld bij mijn moeder) met hetzelfde archief dus ook vanaf de usb-stick draaien, maar doe dat thuis niet. Hetzelfde heb ik gedaan met Keepass. Onder andere ook mijn adressen database en alle websites die ik gemaakt heb heb ik op de usb-stick gezet, en benader en bewerk ik via deze locatie op beide computers.

Dit scheelt een hoop heen er weer gekopieer, met de kans dat ik iets vergeet. Met name bij websites is het bv. wel eens voor gekomen dat er, na het aanpassen van iets anders, ineens iets dat ik eerder al had veranderd weer 'fout' op de website stond. Waarschijnlijk was ik dan een keer vergeten te kopiëren en ben ik met het oude bestand verder gegaan. Je werkt met zó veel bestanden tegelijk als je met websites bezig bent en dan zie je snel iets over het hoofd.

Ik backup de gegevens van de usb-stick nu met een SyncBack profiel naar mijn PC en daar vandaan komen ze met de normale backup (ook via SyncBack) van alle bestanden op de PC vanzelf ook op mijn externe harde schijf terecht.

Mijn eerste vraag is of dit inderdaad zo kan, of dat het rechtstreeks benaderen van en werken met gegevens op de usb-stick problemen op kan leveren. Ik merk dat het direct werken vanaf de USB stick wat vertraging oplevert. Daar gaat mijn tweede vraag over. Is mijn 2 GB (waar nu nog ruim de helft van leeg is) groot genoeg om op deze manier te gebruiken? Wat kan ik evt. beter aanschaffen? Of bestaat er misschien een ander klein (het moet gemakkelijk mee te nemen zijn) usb-opslagmedium dat hier beter geschikt voor is?

Hoi,

.... een wat 'verwarrend' verhaal.
Zelf werk ik met een pc (MsOffice 2003, incl. outlook) en een laptop (idem, maar 2007)
De belangrijkste bestanden staan op een usb-stick, zo ook het bestand outlook.pst waar alle 'eigen' data van Outlook in opgeslagen zijn.

Ik werk zo, omdat ik evenveel tijd besteed achter de laptop als achter de pc.
Is de pc je 'hoofd'-werkplek, dan kan je een map aanmaken met actuele bestanden en idd een programma als Syncback gebruiken.
Feitelijk is voor een dergelijke situatie een z.g. 'werkmap' bestemd onder Windows.
De belangrijkste discipline:
- bij het afsluiten van het werken met de pc, eerst de werkmap synchroniseren.
- de werkmap op de stick gebruiken als gegevensbron voor de laptop
- zodra je weer 'terug' bent op je pc-werkplek, éérst weer synchroniseren.

Voordelen:
- sneller werken op de pc
- je hebt altijd een 'backup' (pc én stick)

Nadeel:
- discipline.

Je kunt deze methode ook gebruiken voor Outlook

Hoi marloes...:)

Zoals jij het nu gebruikt en blijkbaar goed werkt is het geen probleem lijkt mij.

Alleen via het gebruik van SyncBack moet je even oppassen. Als je hier een profiel aanmaakt en dus de gewenste paden opgeeft dan kan het wel eens mis gaan wanneer je de USB-stick in een bepaalde pc stopt en blijkt dat dit ineens een ander station(sletter) is geworden....snap je al wat ik bedoel?

Er zijn wel andere kleine mediums voor opslag maar ook veel duurder.
De capaciteit van (gewone) USB-sticks wordt steeds groter en toch nog betaalbaar dus daar kun je voorlopig wel mee blijven werken.

En...omdat je het telkens weer op een andere pc opslaat en zo dus automatisch backups creeert is bij een eventuele crash van je USB-stick nog geen man overboord.

Hoop dat je wat hebt aan mijn info...:)

Succes verder, ED

Bedankt allebei voor de snelle reactie. Ik begrijp dat het gewoon kan blijven zoals ik dat nu doe, eventueel met een grotere usb-stick. Dat is geruststellend.

Ik heb het eerst geprobeerd met steeds synchroniseren van de bestanden via SyncBack. Maar dat lukte niet goed met het emailarchief. Nieuw binnengekomen mails, maar ook verzonden en verwijderde items kwamen niet mee. Gewoon altijd het bestand op de USB-stick gebruiken (en dat voor de zekerheid backuppen) werkt beter. Ik verwijs in het profiel.ini bestand van Thunderbird, dat op de c-schijf staat, naar de map op de usb-stick waar het profiel in zit. Dit profiel.ini bestand is op beide computers dus anders, want de usb-stick heeft een andere letter. Ik heb van de bestanden een backup gemaakt. En ik heb ook een extra backup van het bestand in de profielmap waar alle instellingen in staan (prefs.js).

Ik gebruik om te backuppen overigens altijd SyncBack op de PC. Daar staan profielen die goed kloppen, als ik de usb-stick maar steeds in hetzelfde gaatje stop tenminste.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan