Opslaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

kazakka

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2007
Hallo iedereen,

Ik heb een checkbox in een Form in VB2005. Als ik deze checkbox afvink, en ik het programma sluit, staat hij niet meer afgevinkt als ik het programma weer opstart.

Is het mogelijk dat het programma de status van de checkbox onthoud/opslaat als het programma wordt afgesloten?

Dus als ik een checkbox afvink, en het programma afsluit en vervolgens weer opstart, dat dan de checkbox nog afgevinkt staat.

Alvast bedankt:thumb:

Je zal de waarde van de checkbox tijdens de form_unload moeten opslaan, bvb in een textbestand, ini-bestand, database, ...
Als je het formulier terug opent, moet je tijdens de form_load die waarde terug inlezen en decheckbox terug die waarde geven...

In onderstaand voorbeeld zal tijdens de Form_Load() in het huidige werkpad het bestand "MijnIniBestand.ini" geopend worden. Daar zal de waarde voor "MijnSleutel" onder de sectie "MijnSectie" gelezen worden en toegekend aan de checkbox "Check1". Indien het bestand, de sectie of de sleutel niet gevonden werden, zal de default-waarde "0" gegeven worden, en de checkbox zal dus niet aangevinkt zijn.
Tijdens de Form_Unload() zal de waarde van de checkbox opgeslagen worden in het genoemde bestand, sectie en sleutel.
Code:
Private Declare Function GetPrivateProfileString Lib "kernel32" Alias "GetPrivateProfileStringA" (ByVal lpApplicationName As String, ByVal lpKeyName As Any, ByVal lpDefault As String, ByVal lpReturnedString As String, ByVal nSize As Long, ByVal lpFileName As String) As Long
Private Declare Function WritePrivateProfileString Lib "kernel32" Alias "WritePrivateProfileStringA" (ByVal lpApplicationName As String, ByVal lpKeyName As Any, ByVal lpString As Any, ByVal lpFileName As String) As Long
Private strBestand As String, strMijnSectie As String, strMijnSleutel As String
Private Sub Form_Load()
Dim strVal As String * 2
  strBestand = App.Path & "\MijnIniBestand.ini"
  strMijnSectie = "MijnSectie"
  strMijnSleutel = "MijnSleutel"
  GetPrivateProfileString strMijnSectie, strMijnSleutel, "0", strVal, 2, strBestand
  Check1.Value = strVal
End Sub
Private Sub Form_Unload(Cancel As Integer)
Dim strVal As String
  strVal = Check1.Value
  WritePrivateProfileString strMijnSectie, strMijnSleutel, strVal, strBestand
End Sub

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan