Opslag gegevens (via Javascript mogelijk)?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Uturn

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2009
Hallo,

Op mijn werk gebruiken we voor een bepaalde database toepassing een Excel-file. Om bepaalde redenen wil ik die omzetten naar een database die via een website toegankelijk is en waarmee middels een door mij te maken webformulier gegevens in kunnen worden opgeslagen.

Mijn vragen:
1. is dit mogelijk met alleen html en JavaScript?
2. indien antwoord op 1. nee is, kan iemand mij dan op het juiste spoor zetten? Welke talen moet ik mezelf eigen maken om zoiets te kunnen doen?

Ik heb geen ervaring met database beheer, maar de database in kwestie is niet hightech. Wel wil ik links naar websites en externe bestanden erin zetten.

Vriendelijke groeten,
Uturn

Nee, er is geen* manier om van Javascript een database aan te spreken, en dat is logisch: immers, een database draait op de server-kant (webserver), en Javascript op de client-side (browser).

Wat je bijvoorbeeld kan doen is een server-side taal gebruiken, zoals PHP. Dan wordt het idee dit: je bouwt een PHP-pagina, welke data in de database zet en verkrijgt. Deze PHP code laat je dan een mooie HTML pagina bouwen welke je dan naar de gebruiker (de persoon achter de browser, jij dus) ziet en kan gebruiken om gegevens in de database te veranderen.

Code:
PHP < - > database
 |
 v
HTML

Punt is wel dat je PHP en HTML moet kunnen, en dan ook nog eens SQL. Niet zomaar een vrijdagavondprojectje. De complexiteit hangt uiteraard ook af van je huidige code-skills en de complexiteit van de database.

:thumb:

Laatst bewerkt:
Heb je wat te zeggen over de te gebruiken browser? Voor modernere webbrowsers als Chromium/Chrome, Firefox en Safari is het waarschijnlijk makkelijker te ontwikkelen.

Wanneer het werken met Javascript je absolute voorkeur heeft kun je eens kijken naar MongoDB, dit is een JSON/Javascript-achtige (BSON) database.
Je zult dit wel server side uit moeten voeren. Wanneer je ook de communicatie met behulp van Javascript wil laten lopen is er ook nog NodeJS.
De meningen over deze toepassing van deze 'webserver' lopen nogal uiteen en ik zou zelf liever een server als Apache gebruiken. Maar voor een kleine lokale toepassing zou het in ieder geval wel kunnen.

Verder werk ik persoonlijk niet meer met Javascript zonder een framework. Vanuit werk gebruik ik Prototype en vind dit een zeer goed framework, maar je kan natuurlijk ook Jquery of Motools gebruiken.

Met de bovengenoemde frameworks zou je in principe alleen maar formulieren te hoeven genereren die je omzet in een JSON object (meestal kunnen de Javascript frameworks formulieren zelf serializen) dat je in de Mongo Database kan knallen. Het versturen naar de server kan met een Javascript framework eenvoudig via een xmlhttprequest, maar je zou ook een functie-call via NodeJS kunnen doen waar de server-side javascript het werk overneemt.

Succes ermee.

Laatst bewerkt:
OK, bedankt allebei.
JavaScript zou makkelijk zijn voor mij omdat ik die taal al (een beetje) ken. Maar ik had al wel verwacht dat je server-side moest programmeren.

Ik wil dan toch liever voor de SQL/PHP route gaan. Kan dit evt ook met ASP ipv PHP? Dit omdat ik PHP maar niet draaiende krijg op mijn computer. Aangezien ASP van Windows is, verwacht ik minder problemen.

Ja je kan natuurlijk elke webserver/scripting-taal gebruiken. Hoe heb je geprobeerd PHP lokaal aan de praat te krijgen? Wanneer je niet bekend bent met webservers e.d. kun je misschien het best een kant-en-klaar WAMP pakket gebruiken (als je dat niet al deed). Dat zou redelijk eenvoudig moeten werken.

Ja, ik ben er al achter. Ik had WAMP geprobeerd.
Was weer zo'n geval waarbij de oplossing simpel is, maar in het woud aan documentatie bij dit programma vind je nergens hoe je kunt beginnen. Je moet al een expert zijn voordat je iets voor elkaar kunt krijgen (of een expert naast je hebben zitten).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan