Opslag gegevens (via Javascript mogelijk)?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Uturn

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2009
Hallo,

Op mijn werk gebruiken we voor een bepaalde database toepassing een Excel-file. Om bepaalde redenen wil ik die omzetten naar een database die via een website toegankelijk is en waarmee middels een door mij te maken webformulier gegevens in kunnen worden opgeslagen.

Mijn vragen:
1. is dit mogelijk met alleen html en JavaScript?
2. indien antwoord op 1. nee is, kan iemand mij dan op het juiste spoor zetten? Welke talen moet ik mezelf eigen maken om zoiets te kunnen doen?

Ik heb geen ervaring met database beheer, maar de database in kwestie is niet hightech. Wel wil ik links naar websites en externe bestanden erin zetten.

Vriendelijke groeten,
Uturn

Nee, er is geen* manier om van Javascript een database aan te spreken, en dat is logisch: immers, een database draait op de server-kant (webserver), en Javascript op de client-side (browser).

Wat je bijvoorbeeld kan doen is een server-side taal gebruiken, zoals PHP. Dan wordt het idee dit: je bouwt een PHP-pagina, welke data in de database zet en verkrijgt. Deze PHP code laat je dan een mooie HTML pagina bouwen welke je dan naar de gebruiker (de persoon achter de browser, jij dus) ziet en kan gebruiken om gegevens in de database te veranderen.

Code:
PHP < - > database
 |
 v
HTML

Punt is wel dat je PHP en HTML moet kunnen, en dan ook nog eens SQL. Niet zomaar een vrijdagavondprojectje. De complexiteit hangt uiteraard ook af van je huidige code-skills en de complexiteit van de database.

:thumb:

Laatst bewerkt:
Heb je wat te zeggen over de te gebruiken browser? Voor modernere webbrowsers als Chromium/Chrome, Firefox en Safari is het waarschijnlijk makkelijker te ontwikkelen.

Wanneer het werken met Javascript je absolute voorkeur heeft kun je eens kijken naar MongoDB, dit is een JSON/Javascript-achtige (BSON) database.