• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

opsomming waarde cellen maken zonder dat ze dubbel opgesomd worden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Flightcase

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2013
Ik heb 2 bestanden toegevoegd.

Het eerste noemde ik Thisworkbook, omdat het de werkboek is waarvan ik vertrek
Het andere noemde ik wbnew omdat dit de nieuw gecreerde werkboek is.

Thisworkbook telt 15 kalenderdagen (de tabbladen ook zo benoemd) + daar staan ook alle namen op vermeld van de arbeiders (ook steeds voor 15 dagen)
Omdat ze niet altijd dezelfde jobs doen kan dit dagelijks veranderen.

In het werkboek wbnew heb ik een voorbeeldje gemaakt van hoe dit eruit zou dienen te zien.

Op het moment zoek ik enkel een manier om PER ARBEIDER een opsomming van de gedane posten te verkrijgen (van de 1e tem de 15e vd maand), "zonder" dat deze hier 2 keer op vermeld worden.
Dus ik zoek in dit werkboek kolom B15:B46 de oplijsting te kunnen zien zoals het voorbeeld aantoont.

De uren dat dienen te verschijnen per post ga ik later proberen met excel te laten gebeuren.

Voorlopig ben ik al geholpen als kolom B kan gerealiseerd worden

Deze vraag is een onderdeel van een andere vraag gepost op Stack, maar daar is het pad doodgelopen wegens de complexiteit.
Ik heb intussen wel al oplossingen gevonden voor verschillende knelpunten (mede door het verkregen advies voor lectuur), maar wil dit uiteenrafelen anders geraak ik nooit tot een oplossing.

zie :

http://stackoverflow.com/questions/29478394/extract-data-from-excel-workbook-with-specific-procedure-to-report-sheet

mijn werkboeken vind u in bijlage:

thisworkbook:

https://app.box.com/s/3r1cchjgt57pt6k2cwo9pmtsyxkn0gm3

wbnew:

https://app.box.com/s/p1qng1q8d53qjrbwmdnogx77hbc7y1av

K hoop niet dat dit bericht verkeerd aankomt ;)

Laatst bewerkt:
Maak even een vereenvoudigd voorbeeldbestand waar je probleem duidelijk wordt.

Dag VenA,

Heel erg edankt voor je reactie

Ik weet niet hoe ik het nog eenvoudiger moet voorstellen zonder de essentie ervan te missen. Het is al een sterk vereenvoudigd voorbeeld, maar zal het proberen te verduidelijken:

thisworkbook:

Opgemaakt van de 1e tot de 15e v.d. maand (tab nummer 1 staat voor de 1e v.d. maand , tab nummer 15 staat voor de 15e v.d. maand)

Laten we als voorbeeld John nemen.

Ik dien van hem elke dag te noteren aan welke jobs hij gewerkt heeft

Als wij dag 1 nemen (1e van de maand) bv., dan zie je in kolom T een uitrolmenu waar de jobs kunnen geselecteerd worden

John moet niet altijd dezelfde jobs verrichten, maar het kan wel zijn dat diezelfde job meerdere malen in de maand zal terugkomen. (staat ons vrij te kiezen in kolom T van elk andere dag)

Dag 2 is tabblad 2 , etc..

Wanneer de helft vd maand om is zal John verschillende jobs uitgevoerd hebben.

wbnew is een werkboekje dat gemaakt wordt vanuit thisworkbook via een code. (geschreven Macro)

Dat is een overzicht dat per arbeider ook een overzicht geeft van de 1e tot de 15 vd maand (cel C12:Q12). Deze cellen heben een DATUM format

Mijn code maakt de tabbladen al aan met de namen van alle arbeiders (de naamreferentie voor de arbeiders zit in Cel M5 van wbnew)
Als naamreferentie kan je naar deze cel refereren (is het eenvoudigste vermoed ik)

Het is met de bedoeling dat er in kolom B afzonderlijk voor elke arbeider een overzicht gemaakt wordt van elk uitgevoerde taak , zonder dat die taak dubbel opgesomd werd

Dat kunnen tot 30 arbeiders zijn die in aparte tabbladen opgenoemd worden.

Zoals het voorbeeldje van wbnew toont zie je voor JOHN alle jobs onder elkaar opgelijst en er komen geen dubbele job-vermeldingen voor

Ik dien dus per arbeider de job-oplijstingen (uitgevoerd van de 1e tot de 15e) uit te halen van Thisworkbook en deze weer te geven per arbeider in wbnew (zonder dubbele job-vermeldingen in de overzichten)

Is dit duidelijker geweest?

Zoniet, laat mij gerust weten wat er niet duidelijk is.

Nogmaals bedankt voor je reactie.

Dit is een lastige ;)

Laatst bewerkt:
Laten we maar aannemen dat als je geen bestandje kan plaatsen dit probleem niet opgelost gaat worden.

Sorry voor de wellicht domme vraag van mij, maar zijn de linken hierboven #1 om de bestandjes te downloaden niet ok?

Laat het gerust even weten aub.

Vast wel. Maar meestal gaat het dan om grote bestanden die de kern van de vraag niet weergeven en dus wordt de moeite niet genomen om deze te bekijken.

De opbouw van Thisworkbook is volgens mij nodig om "eventueel" te testen en de wbnew is gelimiteerd naar 1 voorbeeld "John" dat als visuele referentie geldt.
In Thisworkbook zit 1 macro in dat dient als basis om de eerste sheet wbnew te maken, maar stelt niet veel voor.

Daarom meldde ik net dat ik dit niet nog eenvoudiger kon weergeven.;)

t was net "iets" te zwaar om te uploaden, wellicht door de macro (heb ik over gezien)

Als ik daar nog iets aan moet wissen verneem ik het graag.

Thnx voor de replay.

Als een bestandje te groot is om te uploaden dan zit deze waarschijnlijk vol met opmaak en ongebruikte rijen en kolommen. De code van de macro maakt voor de grootte nagenoeg niets uit en deze moet je juist laten staan.

Vanaf XL-2007 kan je bestanden ook opslaan als .xlsb. Dit maakt het geheel ook wat kleiner.

Het enige wat ik er van kan zeggen is begin totaal opnieuw. Maak van de gegevensinvoer een tabel. Nu zijn het allemaal losse tabjes die steeds dezelfde informatie bevatten maar steeds weer ergens anders staan.

Ik dien op het werk met dergelijke documenten werken en dien deze uren op 3 verschillende manieren in te geven, maar dat ben ik niet van plan ;), daarvoor ben ik opnieuw ten rade gekomen op deze site
Ik helaas kan hun systeem niet omgooien, het ganse bedrijf werkt op deze manier. (heeft ook wel zijn rede)

Ik zou er graag een oplossing voor vinden. (als ik enkel de jobs per arbeider op zijn plaats kan krijgen ben ik al content)

Zure appel he ;)

Bedankt voor je tijd en feedback.
Nog een prettige zondag

ik ga nog wat verder doen :d

Ok, ik ga dit idee laten varen.

Ik ga gewoon alle jobs weergeven en later de uren daarop afstemmen.

Met Power Pivot ben ik totaal niet bekend. Lijkt wel een zeer handig tool.

Ik heb er helaas de tijd niet voor om dit in te studeren. ;)

Vrijetijdslectuur :D (van wat er nog over schiet)

Alvast bedankt voor de reacties.

Je formule in kolom S kan volgens mij een "klein" stukje korter:

=IFERROR(INDEX('REPORT 1-15'!$Z$15:$Z$53;MATCH(T8;'REPORT 1-15'!$AA$15:$AA$53;0));"")

WHUAAAAAAAAAAAAAA! Ongeloofelijk!! Je flikt het gewoon net zoals het zou dienen te werken!!!!!!! MET ZELFS DE UREN ERBIJ!!!!!!!!!!
Zie mij nu vreugde sprongskes maken... Hier .... en daar.... Hihi, ik ben hier ongeloofelijk blij mee!!!!!!!
Ik zat mij al in alle bochten te wringen om Excel de verwijzingen te laten maken!!!!

Harry, heel erg bedankt, je geeft mij opnieuw een goede hoop.
ik implementeer dit ergens in de procedure van de opmaak van de sheets.

ik denk dat dit dik in orde gaat komen!

Me happy... Me happy
Jij bent the Max!!!!

Dag Willem,

ik heb de formule al met ALS.FOUT( aangepast, maar krijg nog steeds een blanco cel . K probeer dat in de week nog eens te herbekijken.
Nogmaals ongelofelijk bedankt.

Heb je 'MATCH' ook vervangen door 'vergelijken'?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Sorry, had niet goed gekeken.
werkt perfect en is idd veeel korter dan mijn epistelformule :p
K heb slaap te kort ;)

erg bedankt.

Mvg
Eli

Beetje vast

Dag Harry,

Ik ervaar volgende problemen met de code te implementeren post #14.
Het is een geweldige code en werkt 100% op de plaats waar het in jouw voorbeeld staat, maar het zou de bedoeling zijn dat ik deze cijfers kleef als waarde in de nieuw gemaakte werkboekje (zonder macro, zie boekje beneden)
Wellicht ligt het aan de format of een setting dat ik dien op te maken.
Ik heb de code proberen aan te vullen, maar laat de foutmelding zo staan opdat je dit zou kunnen vaststellen.

Bekijk bijlage startwerkboek - kopie.xlsb

Een 2e probleem dat ik ervaar is dat de voorwaardelijke opmaak-formules mijn werkboek verschrikkelijk vertragen.
De gekleurde cellen geven steeds de weekends aan, maar bestaat er geen manier om een opdracht te geven om alle gekleurde cellen te kopieren ipv steeds de formules van voorwaardelijke opmaak?
ik zit meestal met 30 arbeiders (soms meer)
Ik ben eerder eens gestart om met een Array een code uit te schrijven, maar dit gaat mijn kennis ver te boven.
Als je de Call functies in de macro hier boven wist (sheet 1-3, in module) dat ga je zien hoe dit nieuw werkboekje gemaakt wordt.
Zie voorbeeldje hier beneden.
Gelet dit samen hangt had ik gedacht dit ook even hier te bespreken of had u liever dat ik daarvoor en nieuwe discussie open?

Bekijk bijlage per 1-15 apr 2015- 0845.xlsx

Alvast erg bedankt voor de tijd dat jullie er in gestoken hebben.
Hopelijk zien jullie het nog zitten om mij verder te helpen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan