opstart cd nodig voor vista/xp

Status
Niet open voor verdere reacties.

chaetodon

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2005
Hallo allemaal,

kan iemand mij helpen aan een opstart cd voor vista of xp?
Ik wil vista vervangen voor xp, en eerst mijn harde schijf formatteren.

maar wat ik gelezen heb moet ik volgens mij met behulp van een opstart cd mijn harde schijf aanpassen want deze staat nu op NTFS en is niet te formatteren.

Dus als iemand een opstart cd linkje voor mij heeft,....graag.

Alvast bedankt.

Wanner je Vista wilt vervangen door XP kun je gewooon een XP cd in je drive doen.
Computer rebooten (zorg dattie als eerste vanaf CD boot) en vervolgens kun je alvorens XP te installeren partities aanmaken, verwijderen en formatteren.
Wanneer je de Vista partitie laat staan en op een ander partitie XP installeerd wordt er vanzelf een dualboot systeem van gemaakt en kun je later kiezen of je XP of Vista wilt opstarten.

Groeten Marcel

Dat werkt helaas niet, zie onderstaand bericht:
Ik doe waarschijnlijk weer eens wat fout, maar als ik mijn laptop aanzet met de XP cd erin krijg ik de vraag: druk een toets om van cd op te starten. Dat doe ik dus, want anders start de pc gewoon op met vista.
Ik kom dan in windows setup waar de laptop bezig is met bestanden van de cd te halen.
Ik krijg vervolgens de vraag druk enter om XP te installeren,...dat doe ik dus ook.
Helaas krijg ik dan de volgende melding:

Setup kan geen vasteschijfstations in uw computer vinden.

Zorg ervoor dat de schijven zijn ingeschakeld, op de juiste wijze op de computer zijn aangesloten en dat de hardwareconfiguratie voor de schijven correct is.
U dient hiervoor mogelijk een door een fabrikant geleverd diagnostisch programma of installatieprogramma uit te voeren.

Setup kan niet doorgaan. Druk op F3 om setup af te sluiten.

HELP!!
Wat moet ik doen????

Waarschijnlijk staat je de controller van je vaste schijf in het BIOS van je laptop op een modus ingesteld op een modus die Windows XP niet ondersteund. Je moet dus het BIOS van je laptop ingaan, de controller instellen voor functioneren in ATA-modus en vervolgens opnieuw de computer opnieuw opstarten met de CD-ROM van Windows XP erin.

Ik zie in de BIOS nergens iets staan van ata modus, waar kan ik dat vinden?
Ik heb alles bekeken, dacht ik.

Beste ROYONIX, welke moet ik kiezen? Van het besturingssysteem wat er nu op staat of wat ik erop wil zetten?:-)

Laatst bewerkt door een moderator:
:confused: Maar in tittel en in jouw commentaar je zei nog dat je nodig opstart CD voor Vista hebt, en daar is duidelijk een keuze mogelijk voor gewenste systeem ( Zo voor Vista ook ! ) ...;):thumb:
Dus neem ik aan dat je zelf weet welke systeem je hebt of welk bit. je ook nodig hebt, .... ik weet dat niet dat is bij jou toch ? je zou dat beter moeten weten :confused:

P.S. Nog je zei, dat je een linkje nodig hebt ...dacht ik dat je rest wel, .... hoe en wat weet ?

Laatst bewerkt:
:-) haha, ja dat weet ik ook wel. Op mijn laptop staat nu vista, en dit wil ik vervangen voor XP!!

Ik vroeg mij dus af of ik dan de opstart cd nodig heb voor vista of voor XP, ik heb deze alleen nodig om de C schijf te formatteren.
De installatie cd van XP heb ik.

@chaetodon
Windows XP laat zich niet zomaar op een sataschijf installeren als je geen geslipstreamde cd hebt of sata-drivers/controller op een floppy die je kunt integreren (F6) tijdens de installatie.
f. Als je nu probeert te installeren op een SATA schijf (dus niet een IDE/PATA schijf), dan is de kans aanwezig dat XP geen harde schijf vindt tijdens de installatie. Er zijn dan enkele mogelijkheden:
1. Integreer de SATA controller-driver als text-based driver via nLite
2. [Als je een floppy-drive hebt] zet de SATA controller-driver op een floppy en druk F6 op het (korte) moment in de XP installatie dat er onderin iets staat als: Druk F6 voor het laden van extra drivers
3. [Als je BIOS het ondersteunt] zet in de BIOS de SATA controller in IDE modus (of IDE compatible modus o.i.d.), zodat de SATA-controller zich voordoet als een IDE/PATA controller
Bron: dnties

Laatst bewerkt:
Zoek in je BIOS of er iets bij statat wat PATA heet.
Anders zal je idd zonder floppydrive of een geslipstreamde XP cd niet kunnen installeren.

Groeten Marcel

Kan iemand mij uitleggen waarom dit allemaal zo ingewikkeld moet zijn???????

Waarom kan ik niet gewoon vista wissen van mijn laptop, mijn harde schijf formatteren en XP er gewoon weer opzetten?????
Als je een nieuwe pc koop kan je toch ook heel gemakkelijk een besturingsprogramma erop zetten.

CD-tje erin en klaar!!

Waarom kan ik dat nu niet doen?

Omdat je XP wilt installeren waar wss oorspronkelijk Vista op stond dus wss ook een sata-schijf heeft.
Toen XP uitkwam waren er nog nét geen sataschijven dus zaten er geen satacontrollers op de installatie-cd van XP.
Je kan XP er zetten als je de procedure volgt uit #10

Bedankt@Mik Zjegger, dat is erg duidelijk!!!
En als ik nou eens Windows 7 erop ga zetten ipv Vista,... Zou dat wel een makkelijkere oplossing zijn???

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan