opstart + cdrom problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

swiffie

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2004
Ik heb windows xp op mijn comp geinstalleerd, maar als hij opstart blijft hij hangen net voor het windows xp logo zou moeten verschijnen, namelijk op een zwart scherm met linksboven een blinkende cursor. Ik krijg hetzelfde probleem als ik hem in veilige modus wil opstarten. Als ik de harde schijf op een andere comp aansluit, start hij wel op. Dus vroeg ik mij af of dit een hardware probleem is. Ik heb namelijk ook nog een ander probleem: het lijkt of de cdroms geen stroom krijgen???! Als er gewoon stroom opstaat moet ik de cdroms toch kunnen openen? Maar dat lukt niet. Het diskettestation krijgt wel stroom (lichtje brandt) Zou het kunnen dat mijn harde schijf ook geen stroom krijgt? En wat is daar dan de oorzaak van? Ik heb het namelijk ook getest met een andere voeding aan te sluiten en dan heb ik nog steeds dezelfde problemen, terwijl die voeding wel stroom geeft op een andere computer. Ik snap er niets meer van. De computer herkent in de bios trouwens wel de harde schijf (dus die krijgt wel stroom?) maar hij herkent niet de cdroms. Oh ja ik heb ook de kabels van het moederbord naar de harde schijf getest en daar zit het probleem niet. Wie kan mij verder helpen? :confused:
Alvast bedankt,
groetjes
Sofie

Aangezien de bios de HD wel herkent en je een opstart logo krijgt krijgt je HD wel gewoon stroom.

Waarschijnlijk dat er conflict met je hardware is.
Wat je zou kunnen doen (aangezien je de voeding al vervangen hebt denk ik dat dit aan je toevertrouwd is) is een met een zo kaal als mogelijke pc te starten.

Daar mee bedoel ik dat je alle pci-kaarten uit de pc haalt op je videokaart (= meestal AGP :p) na.
Zorg ervoor dat alleen je toetsenbord en monitor is aangesloten.
Start de pc op.
Als dit goed gaat sluit je de pc af en sluit je 1 apparaat weer aan start de pc weer opnieuw op en herhaal deze stap tot dat je het probleem weer hebt.

Het apparaat dat je als laatst geplaatst hebt is degene die het probleem veroorzaakt.

De groeten,
Mark

PS Als je je verhaal opsplitst in alinea's (= enters ertussen) is het beter leesbaar.

ok, ik heb het stroomprobleem ondertussen opgelost door inderdaad te beginnen van een kaal systeem. En het probleem bij de cdroms was dat ze beiden op CS (cable select) stonden, dus ik heb er eentje op master en eentje op slave gezet waardoor hij alles terug herkent :)

Volgend probleem: XP start nog niet op dus ik denk "ik ga XP opnieuw installeren"

De BIOS is als volgt ingesteld: first boot device: cdrom, second boot device: floppy, third boot device: disabled.

Als ik de harde schijf niet aansluit, dan boot hij netjes vanop de cdrom. Sluit ik de harde schijf wel aan, dan boot hij niet meer vanop de cdrom, maar kom ik terecht in het scherm met kiezen uit veilige modus (al dan niet met netwerk) of opstarten met de laatste instellingen die werkten of gewoon opstarten. Dus dan start hij van de harde schijf op????! Als ik daar iets van kies dan loopt hij weer vast net voor het xp logo zou moeten verschijnen.

OK, dan maar een opstartdiskette (6 dus voor XP) maar daar loopt hij bij de 3e vast (verschillende malen geprobeerd), ik weet de exacte foutmelding niet meer, maar hij kon iets niet in zijn geheugen laden.

Nu ga ik het nog maar eens proberen met een windows 98 opstartdiskette.

Zou het nog kunnen dat er toch een kabel van die harde schijf niet juist is of misschien niet de juiste kabel is? Of denk je nu toch wel aan een software probleem?

Groetjes,
Sofie

PS. Ik laat wel weten hoe het afloopt met die opstartdiskette

Opstartdiskette van windows 98 geprobeerd en hij startte op :D .

Maar als ik de setup van de xpcdrom uitvoer dan krijg ik de foutmelding: This program cannot be run in DOS Mode. Op de website van microsoft staat dat dit opgelost kan worden door het volgende: cdromstation386\winnt.exe. Maar dan loopt hij weer vast en krijg ik een zwart scherm?! :8-0:

Ok, dan probeer ik windows ME maar te installeren (beter iets dan niets), setup uitvoeren... he he hij voert setup uit, maar oh ja.... ntfs moet natuurlijk weer omgezet worden naar fat32 en hij heeft een MSDOS-opstartpartitie nodig. Aha, dus dat wordt fdisk uitvoeren en klaar. Maar nee hoor... fdisk en opnieuw een zwart scherm en hij hangt vast... HELP! :confused:

Groetjes
Sofie

Waarschijnlijk moet dit probleem ondertussen ingedeeld worden onder de software, sorry daarvoor.

Windows XP moet je instaleren vanaf de cd.

Dus via de bios instellen dat de cd als eerst moet.

En anders kun je een speciale opstartdisk maken via een andere pc.

PS van NTFS naar FAT32 kan niet de partitie zal dan moeten worden verwijdert.

De groeten,
Mark

Ik heb de bios reeds als volgt ingesteld: first boot device = cdrom, second boot device disabled en third boot device ook disabled. Als ik de harde schijf afkoppel dan start hij inderdaad op vanaf de cdrom en kom ik in het installatievenster, maar sluit ik de harde schijf aan dan start hij opeens niet meer op vanaf de cdrom. Dus installeren vanaf cdrom werkt niet.

Met een opstartdiskette lukt het ook niet, de opstartdiskettes van windows xp lopen vast bij de derde diskette.

Met een opstartdiskette van windows 98 lukt het wel, maar vanop het moment dat ik een commando ingeef dan loopt hij weer vast. Dus de partitie verwijderen enzo kan ik niet omdat hij vastloopt.

Ik ga straks de harde schijf op een andere computer aansluiten en dan windows 98 erop zetten en dan opnieuw aansluiten en hopen dat hij dan wel gaat.

Mijn vriend zei gisterenavond trouwens nog dat je ook nog iets in de bios kan instellen van welke kabel met je harde schijf verbonden is en iets van RAID ofzo. Kan iemand mij daar iets meer over vertellen?

Groetjes
Sofie

Geplaatst door swiffie
Ik ga straks de harde schijf op een andere computer aansluiten en dan windows 98 erop zetten en dan opnieuw aansluiten en hopen dat hij dan wel gaat.
Dit zou ik je niet aanraden, die ander computer bevat andere Hardware.
Als je die schijf terug gaat plaatsen, kan je conflicten verwachten.

Wat betreft de RAID, heeft je moederbord wel een Raid-controller?
Je zou dan ff de handleiding moeten raadplegen.
Als je hardeschijf inderdaad op een Raid-controler aangesloten is, dan moet je tijdens de setup van XP op F6 drukken om de driver vanaf een floppy te laten installeren.

Welk moederbord heb je?

Het moederbord is een gigabyte K7 trition serie model GA-7ZXE.

De computer is niet van mij dus ik heb de handleiding hier niet liggen, maar ik heb ff gekeken op de site van gigabyte en kon in de handleiding niks terugvinden van een RAID-controller.

Zou het helpen om de bios te reflashen?

Groetjes
Sofie

Laatst bewerkt:
Geplaatst door swiffie
Ik heb de bios reeds als volgt ingesteld: first boot device = cdrom, second boot device disabled en third boot device ook disabled. Als ik de harde schijf afkoppel dan start hij inderdaad op vanaf de cdrom en kom ik in het installatievenster, maar sluit ik de harde schijf aan dan start hij opeens niet meer op vanaf de cdrom. Dus installeren vanaf cdrom werkt niet.

Waarschijnlijk ziet de Windows XP install cd dat er iets geinstalleerd is. Probeer eens met de win98 opstart flop alles te verwijderen. Dit kan met format c: /q of als de partitie in NTFS is met fdisk de partitie te verwijderen.

Start dan eens op met de CD-ROM.

Wat je ook nog zou kunnen proberen is de HD en de CD-rom elk met een eigen kabel op het moederbord aansluiten.

De groeten,
Mark

Ik heb het al geprobeerd met de win98 opstartdiskette. De partitie is ntfs dus ik heb fdisk geprobeerd maar fdisk start niet op, dan krijg ik gewoon een zwart scherm met linksboven de knipperende cursor (en het ligt niet aan de opstartdiskette want ik heb er verschillende geprobeerd).

En de HD en de cd-rom apart aansluiten op het moederbord heb ik ook al geprobeerd -> helpt niet.

Ik ga nu de harde schijf op een andere computer aansluiten en daar formatteren, dan opnieuw in de eerste computer aansluiten en dan hopen dat ik met de win98 diskette uiteindelijk toch win98 erop krijg. Jullie horen nog wel of dat gelukt is of niet. Ik weet ook niet meer wat ik anders zou kunnen proberen. *zucht*

Groetjes
Sofie

Windows 98 installeren is niet gelukt. Als ik via de opstartdiskette opstart en dan setup uitvoer vanop de cd-rom krijg ik eerst iets van druk op enter om met de installatie verder te gaan of op esc om te stoppen. Dus hij start wel degelijk op vanop de cdrom maar daarna loopt hij vast (gewoon een zwart scherm).

Idem met de windows xp cdrom.

Oh ja opstarten vanop de cdrom lukt nu wel omdat ik er een andere cdromspeler ingezet heb (ligt het dan aan de cdromspeler dat hij niet wil booten van cdrom??)

Geheugen eruitgehaald en ander + meer geheugen erin gezet -> helpt niet.

Ik vraag mij toch nog steeds af of het nu een software of een hardware probleem is.

Hardwarematig heb ik alles eruit gehad (videokaart, geheugen, harde schijf) en getest op een andere computer (daar deed alles het perfect). Werkend geheugen en harde schijf uit een andere computer en deze computer gezet en nog steeds hetzelfde probleem.

Softwarematig heb ik alle mogelijke opstartdiskettes geprobeerd wat telkens resulteerde in vastlopen bij het uitvoeren van fdisk/setup. Ook met de cdroms van xp en 98 kreeg ik een zwart schermpje.

Kan er iets mis zijn met het moederbord?

Groetjes,
Sofie

Geplaatst door swiffie
ok, ik heb het stroomprobleem ondertussen opgelost door inderdaad te beginnen van een kaal systeem. En het probleem bij de cdroms was dat ze beiden op CS (cable select) stonden, dus ik heb er eentje op master en eentje op slave gezet waardoor hij alles terug herkent :)

Volgend probleem: XP start nog niet op dus ik denk "ik ga XP opnieuw installeren"

De BIOS is als volgt ingesteld: first boot device: cdrom, second boot device: floppy, third boot device: disabled.

Als ik de harde schijf niet aansluit, dan boot hij netjes vanop de cdrom. Sluit ik de harde schijf wel aan, dan boot hij niet meer vanop de cdrom, maar kom ik terecht in het scherm met kiezen uit veilige modus (al dan niet met netwerk) of opstarten met de laatste instellingen die werkten of gewoon opstarten. Dus dan start hij van de harde schijf op????! Als ik daar iets van kies dan loopt hij weer vast net voor het xp logo zou moeten verschijnen.

OK, dan maar een opstartdiskette (6 dus voor XP) maar daar loopt hij bij de 3e vast (verschillende malen geprobeerd), ik weet de exacte foutmelding niet meer, maar hij kon iets niet in zijn geheugen laden.

Nu ga ik het nog maar eens proberen met een windows 98 opstartdiskette.

Zou het nog kunnen dat er toch een kabel van die harde schijf niet juist is of misschien niet de juiste kabel is? Of denk je nu toch wel aan een software probleem?

Groetjes,
Sofie

PS. Ik laat wel weten hoe het afloopt met die opstartdiskette
moet zijn
De BIOS is als volgt ingesteld: first boot device:floppy
, second boot device: cdrom , third boot device: HDD.

Geplaatst door gekky29

moet zijn
De BIOS is als volgt ingesteld: first boot device:floppy
, second boot device: cdrom , third boot device: HDD.

Ja ok, dat weet ik ook wel als ik wil opstarten via de HDD, maar toen wou ik opstarten via de cd-rom wat hij dus niet deed.

groetjes
sofie

als je die volgorde neemt die ik je gaf dus eerst floppy dan cd rom dan HDD
moet ie gewoon booten van je cd rom
want dan kijkt ie eerst naar je floppy als daar niks inzit dan je cd rom en als laatste naar je HDD
als je HDD er niet ussen staat kan ie er ook niet van booten

Geplaatst door gekky29
als je die volgorde neemt die ik je gaf dus eerst floppy dan cd rom dan HDD
moet ie gewoon booten van je cd rom
want dan kijkt ie eerst naar je floppy als daar niks inzit dan je cd rom en als laatste naar je HDD
als je HDD er niet ussen staat kan ie er ook niet van booten

Ja dat dacht ik ook maar dat werkte niet, als ik het zo instelde dan probeerde hij toch van de HDD op te starten terwijl er een bootable cdrom inzat Maar ik heb er ondertussen een andere cdromspeler ingezet waar hij wel van wil booten.

Alleen op het moment dat hij gaat opstarten vanaf de cdrom loopt hij vast. Gebruik ik een opstartdiskette en ga ik dan via dos naar de cdrom dan doet hij dat gewoon maar zodra ik dan setup doe loopt hij weer vast. Oh ja als ik van de diskette een commando geef zoals bv. fdisk loopt hij ook vast.

groetjes
Sofie

Het opstartprobleem ligt hoogstwaarschijnlijk aan het moederbord (gigabyte K7 trition serie model GA-7ZXE).

Ik heb alles uit deze computer gehaald en alles overgezet op een andere computer om te testen, de harde schijf, videokaart, voeding, tot de kabels aan toe en alles werkt op een andere computer. Het enige wat dus overblijft is het moederbord.

Nu heb ik gelezen dat er wel meer problemen zijn met dit moederbord en dat je de bios kan re-flashen. Ik heb dit nog nooit gedaan dus ik vroeg mij af of het kwaad kan om dat te proberen.

En zijn er nog andere dingen die ik eerst zou kunnen proberen?

Groetjes,
Sofie

Op dit moment zou ik zo niet weten wat er verder nog moet gebeuren.

Het flashen op zich is niet zo moeilijk je moet alleen alle stappen op de letter nauwkeurig opvolgen die op de mobosite staan en heel erg zeker weten dat je flash voor jouw moederbord hebt.

Er staan er ook een merk en type en/of serienr op je moederbord controleer dit met de gegevens in je handleiding en internet.

De groeten,
Mark

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan