Opstart- en afsluitprobleem met Word 2003

Status
Niet open voor verdere reacties.

laniwati

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2006
Het openen van Word-documenten verloopt tergend langzaam, en bij het nog trager verlopende sluiten van resp. het laatste document of programma komt de aap uit de mouw: de computer geeft aan, dat het bestand nog wordt gebruikt in een andere toepassing of door een andere gebruiker.

Bijgevolg dienen allerlei vragen in vensters te worden beantwoord of weggeklikt (bijv. “normal.dot was being edited by another Word session” of “changes have been made that affect the global template, normal.dot”) voordat het programma kan worden afgesloten.
Detect and repair biedt geen oplossing voor het omschreven probleem.

Probeer het volgende: Ga naar de programmagroep Microsoft Office (Start -> (Alle) Programma's -> Microsoft Office).
Rechtsklik op Microsoft Office Word 2003, en kies voor Kopieren naar -> Bureuablad (snelkoppeling maken)
Dubbelklik die nieuwe snelkoppeling op je Bureaublad met de Ctrl-toets erbij vastgehouden
Er wordt gevraagd of je Word in Veilige modus wilt opstarten. Bevestig dat.
Kijk of het probleem er dan ook is. Is dat in Veilige modus niet het geval, dan is er een kans dat een auto-opstart plugin/macro of Word add-on (denk aan anti-virus, PDF export add-ons etc.) verantwoordelijk zijn voor je probleem.

We horen het wel. Mocht het in Veilige modus wél goed werken, dan kunnen we je evt. verder gaan helpen om uit te zoeken welke toevoeging verantwoordelijk zou kunnen zijn voor het probleem als je Word níet in Veilige modus opstart.

Succes,

Tijs.

Opstart- en afsluitproblemen met Word 2003

Met de reeds op Bureaublad aanwezige snelkoppeling Word geopend in veilige modus. Het te voorschijn geroepen document vlot geopend en idem afgesloten, evenals het programma zelve.

Ik kan nu weer vooruit zonder onnodig tijdverlies, maar zou morgen wel graag willen beginnen aan een definitieve oplossing van het probleem.

Rest mijn dank voor dit verbluffend snel en adequaat advies.

Graag gedaan.

M.b.t. het oplossen/uitzoeken van het basisprobleem, kijk hier, vanaf "Invoegtoepassingen in de opstartmap uitschakelen"

Houd in Kladblok (Start -> Uitvoeren -> notepad.exe) even een logboek bij wat je allemaal doet in die stappen, zodat je stapjes terug kunt zetten (staan ook in de instructie, maar ik raad je aan om ook een apart logboek bij te houden wat je doet).
Zet ook (tijdelijk) even het verbergen van bekende bestandstypen uit, zodat je precies weet welke naam de bestanden hadden (inclusief de extensie):
Start -> Uitvoeren -> control folders -> tabblad Weergave -> vink uit: "Extensies voor bekende bestandstypen verbergen"
Dit laatste kun je later weer aanvinken zodra je de 'schuldige' gevonden zou hebben.

Succes,

Tijs.

Er wordt vermeldt: "Deze map is leeg", waaruit ik meen te mogen interpreteren, dat er geen invoegtoepassingen aanwezig zijn. Wat nu?

Doe dan de andere opties die in dat artikel worden genoemd (deze keer helemaal vanaf het begin van die webpagina), waarbij je het stuk over "Invoegtoepassingen in de opstartmap uitschakelen" kunt overslaan, omdat die blijkbaar niet van toepassing is.

Tijs.

Het lek is blijkbaar boven, maar (nog) niet gedicht. Register wijzigingen gaven geen resultaat, waarna ik vervolgens uitkwam bij "De naam van de algemene sjabloon Normal.dot of Normal.dotm wijzigen". (Logisch, gezien in het licht van de -in het eerste bericht gerapporteerde- meldlingen bij het afsluiten van het laatste document / programma.)

Edoch, na het intypen van de zinsnede "ren%gebruikersprofiel%\ApplicationData\Microsoft\Sjablonen\Normal.dotOldNormal.dot" achter "C:\Users\laniwati>, verscheen de mededeling: "Het systeem kan het opgegeven pad niet vinden"

"ren %gebruikersprofiel%\ApplicationData\Microsoft\Sjablonen\Normal.dotOldNormal.dot"

%gebruikersprofiel% moet je niet gebruiken, maar gewoon letterlijk wat er staat (dus %userprofile%).
Wordt dus zoiets als
ren "%userprofile%\Application Data\Microsoft\Sjablonen\Normal.dot" Normal.old

Succes,

Tijs.

Na een x-aantal vergeefse pogingen (intypen van diverse combinaties na de opdracht cmd)is de verwarring bij mij ten top. In de instructie staat:

ren%gebruikersprofiel%\ApplicationData\Microsoft\Sjablonen\Normal.dotOldNormal.dot

Dit blijkt dus niet juist.Gebruikersprofiel dient te worden vervangen door userprofile, (dient dit woord letterlijk te worden overgenomen, of is het de bedoeling, dat hier een naam van de gebruiker dient te worden ingevuld?) en de laatste term (OldNormal.dot) valt in Uw aanwijzing buiten de aanhalingstekens. (Betekent dit dat deze term dient te vervallen?)

Het wordt steeds complexe, en voor mij ondoorzichtelijker.

Na intypen cmd, verschijnt de volgende tekst: C:\Users\laniwati>

Vraag: Welke woorden uit voornoemde instructie dienen letterlijk te worden overgenomen, achter voornoemde tekst, en welke van deze woorden dienen te worden vervangen door een ander woord? In geval dit laatste van toepassing is, welke woorden komen als vervanging in aanmerking, of in welke richting moet ik gaan zoeken?

Ten slotte, ik heb een collage in een Word-document samengesteld van een vijftal afbeeldingen (grootte 320 kB), die verband houdt met het afsluiten van Word. Indien gewenst en mogelijk, kan dit als bijlage worden toegestuurd.

Er staat letterlijk
ren %gebruikersprofiel%\Application Data\Microsoft\Sjablonen\Normal.dot OldNormal.dot

Dit is in 2 opzichten fout, namelijk dat %gebruikersprofiel% wordt geschreven ipv. %userprofile% én dat er geen rekening wordt gehouden met de spaties in het bestands-pad. Dat had ik al eerder aangegeven.
Dus (gecorrigeerd) moet die Microsoft-instructie zijn:
ren "%userprofile%\Application Data\Microsoft\Sjablonen\Normal.dot" OldNormal.dot

Zelf ga ik het in mijn vorige posting zó aan (=de extensie aanpassen ipv. de bestandsnaam):
ren "%userprofile%\Application Data\Microsoft\Sjablonen\Normal.dot" Normal.old

Die instructie werkt ook, alleen hernoem ik de extensie (namelijk .dot naar .old). Zie bijlage 2.

Met mijn commando-regel of de gecorrigeerde instructie van Microsoft wordt bij een nieuwe start van Word een nieuwe, verse Normal.Dot aangemaakt.

Beide commando-regels met nog eens duidelijk gemaakt waar de spaties staan:
ren<spatie>"%userprofile%\Application<spatie>Data\Microsoft\Sjablonen\Normal.dot"<spatie>OldNormal.dot
ren<spatie>"%userprofile%\Application<spatie>Data\Microsoft\Sjablonen\Normal.dot"<spatie>Normal.old

Wil je het bestand hernoemen vanuit Verkenner:
Start -> Uitvoeren -> %userprofile%\Application Data\Microsoft\Sjablonen

Tijs.

Bijlagen

• word2003_normal_hernoemen1.JPG
    word2003_normal_hernoemen1.JPG
    49,7 KB · Weergaven: 95
  • word2003_normal_hernoemen2.JPG
    word2003_normal_hernoemen2.JPG
    54,1 KB · Weergaven: 82
Laatst bewerkt:
Opstart en afsluitproblemen met Word

Beide opgegeven commando-regels in de volgende volgorde uitgevoerd c.q. getypt na C:\Users\laniwati>:

ren (spatie, aanhalingsteken, procentteken) userprofile\Application(spatie)Data\Microsoft\Sjablonen\Normal.dot (aanhalingsteken, spatie) OldNormal.dot

ren (spatie, aanhalingsteken, procentteken) userprofile\Application(spatie)Data\Microsoft\Sjablonen\Normal.dot (aanhalingsteken, spatie) Normal.old

Gevolg:
Na de eerste commandoregel en het aanklikken van de toets Enter verscheen (opnieuw): C:\Users\laniwati>
Na de tweede commandoregel en het aanklikken van de toets Enter verscheen de mededeling: Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.

Resultaat:
Word opent en sluit nog steeds met aanzienlijke vertraging; in de veilige modus verloopt alles normaal. Wel zijn de ingestelde waarden, zoals niet-inspringen bij een opsomming met cijfers, verdwenen, m.a.w. de oorspronkelijke instellingen zijn blijkbaar d.m.v. vorenomscheven handelingen hersteld. (Nog lastiger.)

Het bestand van 320 kb (een collage, waaruit naar voren komt welke handelingen er dienen te worden verricht alvorens het Word-programma wordt afgesloten) is te groot om te worden meegezonden. Deze collage bestaat uit een vijftal beelden, waarvan de grootte varieert van 54 tot 65 kb. Zal ik deze foto's afzonderlijk met aansluitend vijf volgende berichten doorsturen, of geeft dit geen aanknopingspunt voor verdere actie?

Allebei de commando's werken (hernoemen allebei Normal.dot), maar je kunt niet het 2de commando succesvol uitvoeren als Normal.dot al was hernoemd is door het eerste (geslaagde) commando! :)

Je zult normal.dot dus niet kwijt zijn, alleen hernoemd aanwezig (zie in de map van mijn laatste regel in mijn vorige posting):

Je zou Beeld -> Details kunnen doen om te zien welke van de bestanden nu eigenlijk de Normal.dot voorstelt die was hernoemd. Het oudste bestand is je originele Normal.dot.

Ok, nu even terug naar het feit dat je (zelfs met een hernoemde Normal.dot) Word nog steeds niet lekker werkt als je die 'normaal' opstart ipv. via Veilige Modus.
1: Heb je nu (alles bij elkaar genomen) écht alle stappen uitgevoerd die in dat Microsoft-artikel stonden, dus incl. (bijv.) "De registersleutel voor COM-invoegtoepassingen verwijderen" etc.?
2. Kijk ook in de opstart-map van Word:
Start -> Uitvoeren -> %userprofile%\Application Data\Microsoft\Word
Er staan daar mappen onder, die bijv. Startup of Opstarten of WRDSTART heten.
Kopieer die mappen allemaal even naar je Bureaublad, en maak ze daarna allemaal op de originele lokatie helemaal leeg (dus de inhoud van die submappen verwijderen, niet de mappen zelf...).
3. Start Word zónder de auto-opstartende macro's.
Maak een snelkoppeling naar het volgende (ik ga ervan uit dat je een NL-versie van Office 2003 op je pc hebt staan, en verder geen aanpassingen hebt gedaan aan de standaardlokaties van de programmatuur):
"%programfiles%\Microsoft Office\OFFICE11\Winword.exe" /m
(kopieer het vanaf de regel hierboven, en plak het in de opdrachtregel van de te maken snelkoppeling). Kijk of dat wél goed werkt. Indien ja, dan is moeten we dus op zoek naar macro's die verantwoordelijk zijn voor het probleem.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Opstart- en afsluitproblemen met Word

Commentaar als tussenbericht

Allebei de commando's werken (hernoemen allebei Normal.dot), maar je kunt niet het 2de commando succesvol uitvoeren als Normal.dot al was hernoemd is door het eerste (geslaagde) commando!

Gezien het feit, dat er geen( terug)melding te zien was, die in die richting wees, heb ik dit niet als zodanig ervaren.

Je zult normal.dot dus niet kwijt zijn, alleen hernoemd aanwezig (zie in de map van mijn laatste regel in mijn vorige posting):

Ik heb uitsluitend met het commando “cmd” gewerkt (=DOS?) en thans geconstateerd, dat via Start, etc. in het venster wordt vermeld: OldNormal.dot, met als aanmaak- èn wijzigingsdatum 18/07/2007.
Het pad vermeldt:► HJMW ►Application Data ► Microsof t►Sjablonen, doch na een muisklik in dit vakje wordt dit gewijzigd in: C:\Users\laniwati\Application Data\Microsoft\Sjablonen

Je zou Beeld -> Details kunnen doen om te zien welke van de bestanden nu eigenlijk de Normal.dot voorstelt die was hernoemd. Het oudste bestand is je originele Normal.dot.

De mappen staan automatisch op Details

Ok, nu even terug naar het feit dat je (zelfs met een hernoemde Normal.dot) Word nog steeds niet lekker werkt als je die 'normaal' opstart ipv. via Veilige Modus.
1: Heb je nu (alles bij elkaar genomen) écht alle stappen uitgevoerd die in dat Microsoft-artikel stonden, dus incl. (bijv.) "De registersleutel voor COM-invoegtoepassingen verwijderen" etc.?

Als eerste (conform het advies) getracht de Invoegtoepassingen in de opstartmap uit te schakelen, en, aangezien dit niet het gewenste resultaat opleverde, niet verder gegaan met COM, aangezien deze (verdere) procedure gerelateerd is aan het positieve resultaat . In de instructie staat immers: Als het probleem is opgelost, hebt u vastgesteld, etc. etc. Maar, het probleem was niet opgelost! (Er was geen COM) Derhalve (eveneens conform Uw advies) verder gegaan met de overige mogelijkheden: stap voor stap vanaf het begin.

2. Kijk ook in de opstart-map van Word:
Start -> Uitvoeren -> %userprofile%\Application Data\Microsoft\Word
Er staan daar mappen onder, die bijv. Startup of Opstarten of WRDSTART heten.

De mappen heten OPSTARTEN en STARTUP, en beide mappen zijn leeg.

Kopieer die mappen allemaal even naar je Bureaublad, en maak ze daarna allemaal op de originele lokatie helemaal leeg (dus de inhoud van die submappen verwijderen, niet de mappen zelf...).

Het heeft dus geen nut om deze mappen naar het Bureaublad te kopiëren.

3. Start Word zónder de auto-opstartende macro's.

Hetgebruik van het woord “macro” geeft mij aanleiding om het volgende te verklaren: Ik kan redelijk begrijpend lezen en in de meeste gevallen ook een zinnige reactie c.q antwoord geven, maar de betekenis van dit soort termen ontgaat mij. Ik heb geen enkel idee wat een nomal.dot is, een template, een macro, of wat dan ook. Ik kan slechts klakkeloos uitvoeren wat de technicus duidelijk aangeeft.

Maak een snelkoppeling naar het volgende (ik ga ervan uit dat je een NL-versie van Office 2003 op je pc hebt staan, en verder geen aanpassingen hebt gedaan aan de standaardlokaties van de programmatuur):

Geínstalleerd is: de Engelse versie van Office 2003, en er is niet getornd aan de standaardlocaties.

(kopieer het vanaf de regel hierboven, en plak het in de opdrachtregel van de te maken snelkoppeling). Kijk of dat wél goed werkt. Indien ja, dan is moeten we dus op zoek naar macro's die verantwoordelijk zijn voor het probleem.

Waarvan dient een snelkoppeling te worden gemaakt en op welke wijze? (De benaming zal geen probleem geven; dit kan via een rechtermuisklik en de optie Naam wijzigen.

Echter, heeft dit alles nog wel nut? Er blijk een Normal.dot te zijn van jaren oud, er zijn geen bestanden in de mappen Opstarten en Startup, er zijn geen macro’s en/of .... . Er zijn volgens informatie van de computer zelve twee Word-sessies gelijktijdig aan de gang, of er is een ander mankement aan de hand, hetgeen woordt weergegeven in het vijftal fotó’s, die ik aan de hand van een PrintScreen heb samengesteld.

Tot slot nog dit: Helaas is mijn tijd gelimiteerd. Binnen afzienbare tijd vertrek ik voor een paar maanden naar het buitenland, en heb nog zeer veel zaken af te handelen. Indien ik Office 2003 totaal verwijder en vervolgens een nieuw Office pakket (=2007) installeer, ben ik dan van alle ellende af?

1. Je hebt een 'nieuwe' Normal.dot (want de oude was hernoemd). Er is dus geen (directe) reden om aan te nemen dat de leeftijd van (ooit je) Normal.Dot er ook maar iets mee te maken heeft.
2. Je probleem is er niet als je Word opstart in Veilige modus. Tevens heeft reparatie van Word/Office je niet geholpen. Lijkt mij dus dat je een grote kans hebt dat het probleem er nog steeds zal zijn als je Word2007 installeert.

Concreet:
Je hebt die standaarpaden gebruikt, dus kun je die snelkoppeling naar Word zonder macro's gewoon maken en uitproberen (zie mijn vorige posting).

Je zou kunnen kijken wat deïnstalleren en dan volledig opnieuw installeren van Office/Word oplevert. Of dat nu versie 2003 of 2007 is maakt niet uit, proberen kan altijd. Enige vorm van zekerheid is daar niet bij.

Verder kun je nog de huidige Normal.dot te verwijderen, OldNormal.dot te hernoemen (of kopiëren) naar Normal.dot, en dan gewoon in Veilige modus te werken, want daar heb je geen problemen.

Even nog een opmerking: Als ik zeg dat je de instructies van Microsoft kunt gaan doen vanaf het begin, maar daarbij in het hele proces een stuk mag overslaan bedoel ik nog steeds dat 80% van de totale instructie wordt uitgevoerd. Je verhaal van per stuk heb ik niet naar je gecommuniceerd; je bent zelf begonnen met maar 1 onderdeel tegelijk terugmelding van te geven.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Opstart- en afsluit problemen bij Word

Feit: Ik wil niet strijden; ik ben te moe en heb het veel te druk, en bovendien wil ik niet onaardig zijn tegen een persoon, die zich zoveel moeite getroost.

Feit: Ik heb de totale procedure van Microsoft gevolgd; dit conform Uw instructie, te beginnen met het (laatste) hoofdstuk, genaamd Invoegtoepassingen in de opstartmap etc., en hierover gerapporteerd. Vervolgens heb ik -eveneens conform Uw instructie- de totale Microsoft procedure (m.u.v. voornoemd laatste hoofdstuk) doorlopen. Vanaf het begin, d.w.z. als de eerstuitgevoerde handeling geen resultaat geeft, doe dan het volgende. Ook hierover gerapporteerd. En, dan blijkt N.B. dat Micrososoft een onjuiste opdracht geeft om een zogenaamd sjabloon te wijzigen. Dank voor Uw correctie!

Feit: Het begint mij zo langzamerhand te duizelen (mijn oude hersens kunnen dit blijkbaar niet meer verwerken). Afgezien van het feit, dat ik niet begrijp het hoe en waarom van macro’s, dots en coms, veroorzaken verwijzingen naar vorige “postings” een totale begripsverwarring. M.a.w. ik kan deze afzonderlijke aanwijzigingen niet meer in een rijtje plaatsen. Mea culpa!

U adviseert mij een snelkoppeling te maken en in de opdrachtregel de term
te kopiëren (zonder aanhalingstekens).

Ook dit advies wil ik nog gaarne uitvoeren, alvorens ik de handoek in de ring werp. Edoch, kopiëren kan ik wel, maar hoe maak ik deze specifieke snelkoppeling? Op welke locatie moet ik met de muis gaan staan om met een rechter muisklik de mogelijkheid van een snelkoppeling te initiëren?

Aanvullende informatie, die mogelijk de oorzaak van het probleem nader in kaart brengt.

Bij het afsluiten van Word werd ik achtereenvolgend geconfronteerd met

- de waarschuwing: Normal.dot was being edited by another Word session. If you save this document with the original name, you will overwrite any changes made in the other session. Daarbij de vraag: Do you want to save the document using the original name anyway? Na aanklikken van de knop No, verscheen

- het venster genaamd Save As, met de uitnodiging om in de map Templates het -bij File name reeds (blauw gearceerd) ingevulde- bestand Normal.dot als *dot te bewaren. In het grote witte venster werd deze naam (eveneens) vermeld, voorafgegaan door het symbool van een Word-document. In dit venster werd hetzelfde document nogmaals weergegeven, doch qua uiterlijk gelijk een document dat geopend is. Na aanklikken van de knop Save, verscheen op dit venster

- een kleiner venster, met de mededeling: This file is read-only. - (C:\Users\laniwati\AppData\...\Normal.dot) . Na aanklikken van de knop OK verdween dit kleine venster. Het venster Save As bleef open staan, en derhalve dit venster gesloten d.m.v. het enig resterende alternatief, d.w.z. aanklikken van de knop Cancel.

--Word wilde niet afsluiten; dit geforceerd via Taakbeheer.--

Opnieuw openen: Na een dubbelklik op de snelkoppeling Word (Bureaublad) Word, verscheen een venster, met de mededeling/vraag:
Word automatically saved changes tot the normal document template. Do you want to load it?
Na een klik op de knop Yes, werd het programma Word (zeer langzaam) geopend.

Bij eerdere afsluitsessies is mij het volgende opgevallen:

- Indien men in het venster, genaamd Save As, het pijltje naast Templates (= de map vermeld in het vakje naast Save In) aanklikt, verschijnt het volgende pad:
Openbaar / HJMW / AppData / Roaming / Microsoft / Templates

- Het aangegeven pad naar de map Sjablonen vermeldt:
► HJMW ►Application Data ► Microsof t►Sjablonen,
en na beroering met de muis wordt dit gewijzigd in:
C:\Users\laniwati\Application Data\Microsoft\Sjablonen.

Opmerkingen van een leek:

Hoewel dit verder nergens uit blijkt, wordt bij activering van Word dit programma 2x geopend: 1x laniwati en 1x HJMW. Laatstgenoemde staat vermeld als gebruiker van de computer. De enige andere gebruiker, die wordt genoemd, is het (uitgeschakelde) gastaccount.

Er is een map, genaamd Openbaar, die hierbij mogelijk ook een rol speelt.

Eén van beide geopende Word-programma’s is blijkbaar “read-only”

De huidige problemen:

Het programma Word opent uiterst traag en dit geldt ook voor het openen van documenten. Echter, het afsluiten van documenten gaat vlot, m.u.v. het laatste document. Dit gaat weer uiterst traag, evenals daarna het programma zelve, dat slechts kan worden gesloten na resp. aanklikken of wegklikken van een aantal opties of mededelingen.

Word kan niet meer worden geopend in de Veilige modus.

Ik heb een uiterste poging gedaan om alles op een rijtje te zetten, in de hoop dat dit van enig nut is. Maar, in ieder geval wil ik gaarne de handeling met de snelkoppeling uitvoeren. Verzoeke derhalve instructie.

Bvd

Laatst bewerkt:
Snelkoppeling

Het is mij gelukt een snelkoppeling te maken. Zo maar een recter muisklik op het Bureaublad. (Ik had voorheen geen idee op welke wijze dit kan geschieden.)

Deze snelkoppeling draagt de door Windows gegeven naam WINWORD.EXE.

Inmiddels deze snelkoppeling gebruikt. Resultaat: exact dezelfde verschijnselen.

Conform Uw advies: verder zoeken naar macro's. Maar hoe?

Betekent helaas dat de macro's er blijkbaar niets mee te maken hebben, want die zijn/worden niet uitgevoerd (dankzij dat /m in die opdrachtregel van die snelkoppeling).

Wat je kunt proberen is een nieuwe gebruiker aanmaken, de Word documenten even op memory-stick (of externe hard schijf zetten), uitloggen (of pc opnieuw opstarten) en inloggen op die nieuwe gebruiker.
Je Word-documenten kopiëren in de Documenten map van die nieuwe gebruiker, en kijken of je het probleem dan nog hebt.

Tijs.

Suggestie:

Sluit Word.
Kijk met de verkenner of er in de sjablonendirectory van Word bestanden staan die met ~$ beginnen. Verwijder die.

Het probleem is: als 2 versies van Word gebruik maken van hetzelfde sjabloon (normal.dot), kan Norml.dot bij het sluiten van Word niet opgeslagen worden, omdat de andere openstaande Word-sessie het normal.dot bestand nog in gebruik heeft.

Uitgezocht moet worden waarom Word 2 keer wordt gestart.

Opstart- en afsluitproblemen met Word

Zojuist ontdekt, dat er (ook) een bericht is binnengekomen van SNB. Het onderstaande relaas is een reactie op het bericht van Tijs.

Beslist de moeite waard, mijn documenten overbrengen naar een ander opslagmedium; so-wie-so is een back up hard nodig. Zal ik ook zonder meer uitvoeren.

Voor wat betreft de aanmaak van een nieuwe gebruiker vrees ik echter (nog meer) moeilijkheden.

Destijds de gebruikersnaam laniwati gewijzigd in HJMW. In het Configuratiescherm (met uitgeschakeld gastaccount) wordt HJMW als enige gebruiker genoemd, met daarbij de vermelding Administrator.

Er zijn geen wachtwoorden ingesteld, en men zou dus kunnen verwachten, dat -na het opstarten van de computer- de Administrator HJMW als enige actief is. Dit is blijkbaar niet het geval, gezien het gestelde in de volgende alinea.

Er is een bepaalde procedure om Gebruikersaccountbeheer in- en uit te schakelen. Deze procedure heb ik verscheidene malen toegepast, zonder het beoogde resultaat. Bij het installeren of openen van bepaalde programma’s verschijnt het venster DOORGAAN, met een hardnekkigheid die aan waanzin grenst. 

Heden via Start en Computer de map (?) HJMW opgeroepen en aangeklikt. In het venster verschijnen een aantal gele- en blauwe mappen (geel: waaronder de map Documents, inhoudende My Widgets; blauw: waaronder de mappen Afbeeldingen en Documenten, inhoudende al mijn respectieve sub-mappen), alsmede een aantal snelkoppelingen, te weten: Application Data, Cookies, Local Setings, Menu Start, Nethood, Netwerkprinteromgeving, Recent, SentTo, Sjablonen (!), en … Mijn documenten.

Met uitzondering van de snelkoppeling Recent, verschijnt bij elke snelkoppeling een venstertje met een waarschuwing. Bij het aanklikken van bijv. Mijn documenten verschijnt de mededeling: “C:\Users\laniwati\ Mijn documenten is niet toegankelijk”, met daarbij de melding: Toegang geweigerd.

Vervolgens een kijkje genomen op de C-partitie, de map Gebruikers, waarin de mappen Administrator, Default, laniwati en Openbaar, alsmede een tweetal snelkoppelingen (All User en Default User); beide niet toegankelijk. Vervolgens de map, genaamd laniwati, aangeklikt, en exact dezelfde mappen en snelkoppelingen aangetroffen als bij HJMW; zij het met één uitzondering: de map Documenten ontbreekt. (Daarentegen is de map Afbeeldingen, met dezelfde sub-mappen, wel aanwezig.) Ook geven alle snelkoppelingen, m.u.v. Recent, aan, dat de toegang is geweigerd.

Het heeft er echter alle schijn van dat er een “slapende gebruiker” is (laniwati), die toegangen blokkeert. Ik zou derhalve deze gehele map het liefst willen verwijderen. De wijze waarop de mappenstructuur in elkaar steekt, is echter voor mij te complex om uitvoering te geven aan dit voornemen. Immers, laniwati heeft blijkbaar (eveneens als HJMW) de beschikking over de map Afbeeldingen, en met de opdracht verwijderen zou het kind best eens met het badwater kunnen worden weggegooid (alle foto’s kwijt).

Veronderstellingen en vragen:
- Zou laniwati soms de oorzaak kunnen zijn van een dubbele opstart van Word?
- Verdient het aanbeveling om eerst zeker te maken c.q. te realiseren, dat HJMW alle rechten verkrijgt om alle handelingen te verrichten (ook m.b.t. uitschakeling van het fenomeen gebruikersbeheer)?

Onder de huidige omstandigheden ben ik huiverig een nieuwe gebruiker aan te maken, waarvoor gaarne begrip.

P.S. Mocht het voor mij te complex worden, dan zal ik overgaan tot een schone (her)installatie, waarvoor ik reeds een half A4tje heb geschreven, met verzoek om advies imzake programma’s die met het Office zijn gerelateerd. Ik neem aan, dat ik hiervoor t.z.t. een aparte “topic” moet indienen.

Probeer het volgende:
1. Maak een snelkoppeling naar cmd.exe op je Bureaublad
2. Rechstklik op die CMD.EXE snelkoppeling, en kies voor "Als Administrator uitvoeren".
Lukt dat, dan kun je in het CMD-venster een nieuwe gebruiker toevoegen zonder wachtwoord en met Administrator-rechten. Laten we deze gebruiker (toepasselijk) "Bruid" noemen ;):
net user Bruid /add
net localgroup Administrators Bruid /add
exit

Herstart hierna de computer, en kijk of je een gebruikersnaam Bruid (zonder wachtwoord) tegenkomt waar je op kunt inloggen. Werkt dat, log dan weer uit, ga naar gebruiker Ianiwati, en maak die backup van de Word (e.d.) bestanden.
Log dan weer uit, en log in op Bruid.
Kopieer de bestanden die je wilt gaan gebruiken onder Bruid naar Documenten van Bruid of evt. naar een gemaakte map op het Bureaublad.
Kijk of het probleem met Word onder de gebruiker Bruid ook voorkomt.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan