opstart probleem Ark Linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

zhouwei

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2005
Ik kan mijn Ark Linux niet meer starten!! Kan iemamd me HELPEN

Als ik mijn pc aanzet krijg ik de volgende melding te zien:

Booting "Ark Linux H2O (1.0 0. alpha12)
Root (hd0,1)
Filesysteem type is ext2fs patiton type 0x82
Kernel/boot/bmlinuz-2.4.27-0.rc1.2ark ro root=/dev/hda2 vga=791 video=vesa:pmipal,mtrr splash=silent hdd=ide-scsi
Error 15: File not found
Press any key to continue....

Als ik op ENTER druk zie ik iets van:
GNU GRUB version 0,95
Ark Linux H2O (1.0 0.alpha12)
e=edit a=modify c=command-line enter=boot

Ik ben nog een beginner weet dus nog niet veel.
Volgens mij heb ik een andere versie geinstalleerd namelijk: 2.4.23-ark (allen linux op mijn pc, geen partities)
Op een avond probeerde ik een gcc te downloaden en te installeren. Toen ging het mis

HELP HELP HELP

Heb je een recovery mode bij ark linux? anders moet je die eens uitvoeren, en ik raad aan om misschien over te stappen op ubuntu of mandriva, met deze distro's ga je meer kans op help vinden, arklinux gebruikt bijna niemand.
Staan er files op die je MOET terughebben?

.......... ik raad aan om misschien over te stappen op ubuntu of mandriva, met deze distro's ga je meer kans op help vinden, arklinux gebruikt bijna niemand.

Niet echt een fijn advies, want als je op Ubuntu overstapt, kan je ook problemen met de partition table krijgen, want daar gaat het hier over.
Zie voor Grub error 15: http://www.gentoo.org/doc/nl/grub-error-guide.xml

Hier zit je fout:

Root (hd0,1) => zoekt op disk 1, slice 2

Kernel/boot/bmlinuz-2.4.27-0.rc1.2ark ro root=/dev/hda2

Staat de kernel daar ook?

Regs, Alge

Laatst bewerkt:
Als je volledig herinstalleert dan maakt ubuntu ook een nieuwe grub aan en dan zou het probleem normaal zijn opgelost

Koop je ook een nieuwe auto als de benzinetank leeg is...?
:-)

Het gaat hier om het restoren van de partition table in het MBR, niet om een compleet corrupt filesysteem.

The primary uses of an Ark Linux Live CD are:

* Recovering a normal system after a big hardware or software failure (Ark Linux will launch a special live CD for this purpose later, with more recovery tools and fewer other tools)

Alge

Laatst bewerkt:
Niet echt een fijn advies, want als je op Ubuntu overstapt, kan je ook problemen met de partition table krijgen, want daar gaat het hier over.
Zie voor Grub error 15: http://www.gentoo.org/doc/nl/grub-error-guide.xml

Hier zit je fout:

Root (hd0,1) => zoekt op disk 1, slice 2

Kernel/boot/bmlinuz-2.4.27-0.rc1.2ark ro root=/dev/hda2

Staat de kernel daar ook?

Regs, Alge

Bedankt voor de snelle reactie!
De probleem is: ik weet niet waar die Kernel staat. Ik heb geprobeerd (hd0,1) te veranderen (hd0, hd0,2 hd1.0) maar het helpt niet.
(hd0,1) betekent toch een partitie?
Toen ik Linux installeerde heb ik geen partitie gemaakt. Weet je misschien de code van de harde schijf?

Heb je een recovery mode bij ark linux? anders moet je die eens uitvoeren, en ik raad aan om misschien over te stappen op ubuntu of mandriva, met deze distro's ga je meer kans op help vinden, arklinux gebruikt bijna niemand.

Waar kan ik die recovery mode vinden?
Ik heb Ark gekozen omdat het in Nederlands is en een grafische interface heeft. Geldt dit ook voor ubuntu/mandriva?
Ik weet nog weinig van PC. Het was al een grote stap voor me geweest om xp te verwijderen en linux te installeren.

Waar kan ik die recovery mode vinden?
Ik heb Ark gekozen omdat het in Nederlands is en een grafische interface heeft. Geldt dit ook voor ubuntu/mandriva?
Ik weet nog weinig van PC. Het was al een grote stap voor me geweest om xp te verwijderen en linux te installeren.

Ik gebruik ubuntu in het engels, ubuntu is met een grafische interface en kan ook in het nederlands gebruikt worden, maar in tegenstelling tot Ark met de KDE interface is ubuntu met een gnome interface.
KDE lijkt meer op windows en Gnome meer op mac.
Je kan dit achteraf natuurlijk veranderen als het blijkt dat de gnome interface jouw niet bevalt.

De probleem is: ik weet niet waar die Kernel staat. Ik heb geprobeerd (hd0,1) te veranderen (hd0, hd0,2 hd1.0) maar het helpt niet.
(hd0,1) betekent toch een partitie?
Toen ik Linux installeerde heb ik geen partitie gemaakt. Weet je misschien de code van de harde schijf?

Je zegt dat je Windows hebt gewist, en daarna Linux hebt geinstalleerd. Linux is dus het enige OS op je systeem, als ik je goed begrijp.
In dat geval zou het er zo uit moeten zien:

Root (hd0,0)

Kernel/boot/bmlinuz-2.4.27-0.rc1.2ark ro root=/dev/hda1

Succes, Alge

euhmmm ja...
ik had hem aangeraden om over te stappen omdat ......

Ik wil wel overstappen maar wil ook graag weten hoe ik deze probleem kan oplossen zodat ik later als ik weer zo iets tegen kom geen last meer heb.
ALs ik overstap dan ben ik toch al mijn spullen op harde schijf kwijt! ! !

Je zegt dat je Windows hebt gewist, en daarna Linux hebt geinstalleerd. Linux is dus het enige OS op je systeem, als ik je goed begrijp.
In dat geval zou het er zo uit moeten zien:

Root (hd0,0)

Kernel/boot/bmlinuz-2.4.27-0.rc1.2ark ro root=/dev/hda1

Succes, Alge

KLopt, IK heb alleen Linux, geen xp meer. Ik ga je code proberen. Duim voor me.

KLopt, IK heb alleen Linux, geen xp meer. Ik ga je code proberen. Duim voor me.

Ik heb je code ingevoerd krijgt nu error 17: connot mount selected partition

Oplossing
Deze fout komt tevoorschijn als de gevraagde partitie bestaat, maar GRUB het bestandssysteem niet herkent.
Controleer je root(x,y) instelling in je grub.conf

WAAR EN HOE KAN IK GRUB.CONF openen

Ik zou als ik jou was even met een live-cd (knoppix of die van ark) kijken waar die partitie en kernel te vinden zijn. Knoppix heeft als voordeel dat die alle partities meteen mount (nou ja, met 1 klik dan). Misschien doet ark dat niet....

Laatst bewerkt:
Ik zou als ik jou was even met een live-cd (knoppix of die van ark) kijken waar die partitie en kernel te vinden zijn. Knoppix heeft als voordeel dat die alle partities meteen mount (nou ja, met 1 klik dan). Misschien doet ark dat niet....

ik ga even een Knoppix downloaden. www.knopper.net

WAAR EN HOE KAN IK GRUB.CONF openen

Die staat dus op de partitie waar ook de kernel staat. Je hebt hier dus een mooie kip en ei situatie.
Met de suggestie van dropl moet je eruit kunnen komen.

Alge

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan