Opstart probleem. HELP?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Saviola

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2002
Hallo,

Ik zit met een probleem.

Ik heb 3 partities: C,D en E. Op C staat XP Pro. Dat werkte goed. Nu wou ik ook win 98 erop hebben. Dus ik dacht die zet ik op E. Ging allemaal goed, alleen bij een reboor kreeg ik niet de keuze tussen XP of 98 (doe dit voor het eerst). Dus heb ik 98 er weer afgegooit en de E geformat. Maar nu gaat het opstarten helemaal verkeerd. Bij het opstarten krijg ik de melding: register of configuratie fout. En ik krijg een keuze menu met veilige modus, normaal, MS-dos etc. Als ik opstart probeerd hij bestanden te laden van de E schijf. Bestanden zoals: dusplay.sys, country.sys, himem.sys.

Ik heb nu (om hier hulp te vragen) 98 weer op de E gezet. Hoe kan ik nu ook weer gewoon XP opstarten zonder al die fouten enz.?

In de BIOS zie ik nergens een optie om van de C te starten. Wel IDE-0, IDE-1 etc.

Misschien is dit een domme vraag, maar ik snap er niks meer van. Graag dringend hulp.

Alvast erg bedankt!

Jeffrey

Wat je kan proberen is:

Winxp cdrom erin en vanaf cd opstarten vanuit het bios, en dan herstelprocedure kiezen en dan intypen fixboot.

Geplaatst door Arjan99
Wat je kan proberen is:

Winxp cdrom erin en vanaf cd opstarten vanuit het bios, en dan herstelprocedure kiezen en dan intypen fixboot.

Bedankt voor je reactie.

Ik heb de CD-rom van XP niet zo snel bij de hand. Nog andere suggesties?

Ja kijk eens in het bestand c:\boot.ini en plaats de inhoud hier (start>uitvoeren>c:\boot.ini

Inhoud van boot.ini:

[Boot Loader]
timeout=30
Default=C:\

[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows 98"

misschien is het slim als je die standard bootloader weghaald en een andere neemd..

Geplaatst door Saviola
Inhoud van boot.ini:

[Boot Loader]
timeout=30
Default=C:\

[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows 98"

Volgens mij klopt deze inderdaad niet.

Nog ff duidelijk: c:=Windows XP
e:=windows 98

Dan moet die c:\=Microsoft worden---> e:\=Windows 98

Geplaatst door Arjan99

Volgens mij klopt deze inderdaad niet.

Nog ff duidelijk: c:=Windows XP
e:=windows 98

Dan moet die c:\=Microsoft worden---> e:\=Windows 98

Oke, dus als ik dit verander zou ik de optie moeten krijgen om XP op te starten?

Ik ging net op de C schijf de inhoud van autoexec.bat bekijken. Daar stond dit in:

mode con codepage prepare=((850) E:\WINDOWS.000\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb us,,E:\WINDOWS.000\COMMAND\keyboard.sys

Is hier niks fout aan of zo?

Geplaatst door _CompuFreaky_
misschien is het slim als je die standard bootloader weghaald en een andere neemd..

Hoe andere?

ps. Ik heb boot,ini gewijzigd. Bij een reboot start 98 gewoon op. Ik zou graag de keuze willen kunnen maken.

Geplaatst door Saviola

Hoe andere?

ps. Ik heb boot,ini gewijzigd. Bij een reboot start 98 gewoon op. Ik zou graag de keuze willen kunnen maken.

Ja het enige wat ik nu als oplossing weet is dat met die windowsxp cd.

p.s dit is mijn boot.ini en daar staat alleen xp op de c:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]

Als je even een backup maakt van je boot.ini en dan deze tekst er neer zet en dan eronder nog wel e:\=Windows 98

Laatst bewerkt:
Ik heb de cd van XP inmiddels in mijn bezit. Ik zal vandaag probeeren wat je gezegd hebt. Voor de zeker zal ik eerst een back-up maken van boot.ini. ALs het met de cd niet lukt maak ik een nieuwe boot.ini.

Oke, na wat gerommel met bootfix en bootcfg ben ik nu zover: als ik reboot krijg ik een keuze menu met daarin XP pro en 98. Als ik XP start gaat alles goed. Als ik 98 probeer te starten krijg ik de melding dat het bestand hal.dll mist in <windows root>. Ik heb al geprobeerd om met de XP cd te booten en dan met expand het bestand naar c:\windows\system32\ te kopieren, dat is gelukt, maar had geen effect. Hoe los ik dit op?

w8 eens ik zie dat je iets van een register fout kreeg (eerste bericht) dat heb ik ook gehad: Kijk eens op de e schijf of er soms staat de map windows.000 in plaats van gewoon Windows.
En plaats nu eens de nieuwe inhoud van boot.ini hier als je wil?

Geplaatst door Arjan99
w8 eens ik zie dat je iets van een register fout kreeg (eerste bericht) dat heb ik ook gehad: Kijk eens op de e schijf of er soms staat de map windows.000 in plaats van gewoon Windows.
En plaats nu eens de nieuwe inhoud van boot.ini hier als je wil?

Klopt. De map met 98 heet windows.000. Dit gaf hij bij de installatie aan, dus ik dacht dat het wel goed zat. Wat moet ik doen? De map renamen?

Boot.ini:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="XP"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="98"

De fout zat hem dus in de partities. C=1, D=2 en E=3.

ok eerst voordat je gaat renamen even een regel bij de boot.ini doen:
e:\=Windows 98 Test

Dan weet je of dat werkt (daarom test)
Ik hoor wel. Of het Werkt

Geplaatst door Arjan99
ok eerst voordat je gaat renamen even een regel bij de boot.ini doen:
e:\=Windows 98 Test

Dan weet je of dat werkt (daarom test)
Ik hoor wel. Of het Werkt

Ik heb de map hernoemt. En het het bestand hal.dll (wat miste) toegevoegd aan e:\windows\system32. Het resultaat is dat bij het booten in 98 wordt gevraagd om een ander bestand, wat dus ook mist. Toen ging ik die system32 map eens bekijken (op de e dus) en bleek dat hij leeg was? Dat kan de bedoeling niet zijn naar mijn idee?

Geplaatst door Saviola

Ik heb de map hernoemt. En het het bestand hal.dll (wat miste) toegevoegd aan e:\windows\system32. Het resultaat is dat bij het booten in 98 wordt gevraagd om een ander bestand, wat dus ook mist. Toen ging ik die system32 map eens bekijken (op de e dus) en bleek dat hij leeg was? Dat kan de bedoeling niet zijn naar mijn idee?

Leeg???????
Dan zou je Windows 98 opnieuw moeten installeren denk ik maar dan zou je wel weer hetzelfde probleem krijgen maar dan moet je weer aan de gang met fixboot etc.. Maar hoe kan dat ineens? Zijn het geen verborgen bestanden?

Geplaatst door Arjan99

Leeg???????
Dan zou je Windows 98 opnieuw moeten installeren denk ik maar dan zou je wel weer hetzelfde probleem krijgen maar dan moet je weer aan de gang met fixboot etc.. Maar hoe kan dat ineens? Zijn het geen verborgen bestanden?

Er stonden nog 2 andere verborgen bestanden in. Voor de rest helemaal leeg. Maar 1 ding begrijp ik niet: als ik Windows 98 install op de E. Waarom wordt er dan gerommelt met de autoexec.bat en boot.ini op C. Die van XP dus?

Geplaatst door Saviola

Er stonden nog 2 andere verborgen bestanden in. Voor de rest helemaal leeg. Maar 1 ding begrijp ik niet: als ik Windows 98 install op de E. Waarom wordt er dan gerommelt met de autoexec.bat en boot.ini op C. Die van XP dus?

Ja dat weet ik ook niet maar het is bekend dat als je winxp er al op hebt staan en dan 98 erop zet dat hij niet automatisch een opstartmenu maakt. Alleen andersom wel. Dus dat je 98 installt en daarna XP.

Maarre ik denk dat de enige oplossing is Windows 98 opnieuw installeren

Geplaatst door Arjan99

Ja dat weet ik ook niet maar het is bekend dat als je winxp er al op hebt staan en dan 98 erop zet dat hij niet automatisch een opstartmenu maakt. Alleen andersom wel. Dus dat je 98 installt en daarna XP.

Maarre ik denk dat de enige oplossing is Windows 98 opnieuw installeren

Ik ga binnenkort al m'n partities formateren. Windows XP gaat er dus ook af. Als ik dan eerst 98 op E install en daarna XP op C zou alles goed moeten gaan (in principe :D ). Ik was dit toch al van plan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan