Opstart probleem Windows 98 SE

Status
Niet open voor verdere reacties.

Doctor Snake

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2001
Berichten
27
Hallo ik heb het volgende probleem:

Gister liep mn computer vast tijdens het kijken van een film, sindsdien vraagt de computer bij het opstarted om de opstartdikette van windows 98 SE.

Op zich geen probleem, ik stop de diskette erin en er wordt geprobeerd om op nieuw op te starten dan krijg ik een foutmelding en wordt er gezegd dat er geen fat of fat32 aanwezig is op de harde schijf.

Hij geeft hiervoor 3 mogelijke verklaringen: 1 virus dat de schijf verhindert bij registreren van iets. 2 ik moet nieuwe partities maken 3 weet ik niet meer ( zal ik nog ff nakijken )

Daarna wordy dos gestart

Als ik FDISK probeer dan krijg ik weer een foumelding en wordt er gezegd geen vaste schijf aanwezig.

Dos reageerd niet op codes die ik uitvoer met betrekking op de harde schijven ( c en d in dit geval )

De cd-rom speler doet het wel, heb al geprobeerd windows opnieuw te installeren maar dat lukt ook niet. Kan niet schrijven naar de harde schijf.

En dus kan ik met de betreffende computer nog steeds niet opstarten. Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen ?
 
Het lijkt erop dat je harde schrijf het loodje heeft gelegd !!
Probeer hem eens alle kabels van je HD aan te drukken of probeer hem in een andere computer uit !!

Werkt hij dan nog niet dan ben ik er bijna 100 % zeker van dat je een nieuwe HD moet kopen !
 
Wat voor merk harde schijf heb je ??

Je kan ook proberen om je MASTER BOOT RECORD via fdisk te herstellen.

Vanuit dos de opdracht FDISK/MBR.

Probeer het eens.

suc6 ; speedtouch.
 
Harde schijf: 40gb MAXTOR 5400 RPM

FDISK/MBR werkt niet ( krijg dan een melding dat er geen vaste schijf aanwezig is )

trouwens een melding die ik over het hoofd had gezien was deze, krijg deze melding direct in het begin scherm:

PRI master hdd error
run setup
press f1 to resume

ik zal hem vanmiddag eens uit de computer halen en in een andere plaatsen om er zeker van te zijn dat of het nog wel doet.
 
ik weet het nu wel zeker je kan een nieuwe hd kopen !
 
Meen je dat ????

Dat hoop ik echt niet, al mn bestanden staan daar op !!

Hij kan toch niet in eens kapot gaan ???
 
Ja dat kan en meestal niet altijd gebeurd dat als hij te warm is geworden.

Maar heb je de kabels al gecontroleerd dat die nog goed zitten.
Want die melding die die geeft geeft aan dat hij geen HD ziet !
 
Mn harde schijf wordt wel gezien als ik hem op een andere computer als slave zet. Dus... hij is niet kapot.....
 
hmmm geen reacties meer, dus ik ga ervan uit dat niemand hier weet hoe ik dit kan oplossen....
 
Probeer het eens met Powermax ,

Deze kan je downloaden op de maxtor-site

Met dit progje kan je de harde schijf testen , en e.v.t repareren.

Verder zeg je dat hij in een andere pc wel te zien is, kan je ook in de HDD de partities zien, en e.v.t progjes openen.

Speedtouch.
 
We mogen er vanuit gaan dat de jumpers goed staan (die verspringen niet zomaar)
Je harddisk werkt nog in een andere pc, dus die werkt nog.
Blijft over, je bios (instellingen) of de IDE kabel

Voor wat betreft de bios, probeer de HDD op USER te zetten in de bios met de juiste instellingen (eventueel 'detect IDE)
De kabel, als je toevallig de beschikking hebt over een andere, even proberen
 
Ja de jumpers staan wel goed :p

Ik zal powermax even downloaden en ikzalproberen de HDD op USER te zetten,ik hoop dat het werkt, alvast bedankt.
 
Powermax can de harddisk niet vinden.

Ik heb ook opeens een andere foutmelding als ik decomputer opstart. Hij zoekt het boot record of het floppy,die kan die vinden.

Dan doet hij niks meer ,als ik dan op een toets druk zegt hij:

searching for boot record from ide-0 ...not found

en dat gaat de hele tijd zo door.....

Ik heb het gevoel dat er een fout me de kabels is....
 
Ik heb eerlijk gezegd het idee dat er iets goed mis is met het moederbord (lees: de BIOS). Dat maak ik althans mede op uit de beschrijving van Microsoft. Misschien kan je het nog proberen met andere kabels, maar ik heb zo'n voorgevoel ...

Worden alle apparaten correct herkend door de BIOS?

Groetjes,
Bennie
 
Ja de BIOS herkent alle apparaten behalve de harde schijf.

Ik zal nu eerst eens wat nieuwe kabels uitproberen.
 
Wat is het merk en type moederbord?

thx alvast
 
Ik heb inmiddels bericht gekregen dat de harde schijf gewoon kaopt is. Er valt niks meer aan te doen, en ik ben alle gegevens die er op stonden kwijt :( :( :(

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan